به گزارش
حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زهرا احمدیپور معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این جلسه ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و تبریک انتخاب هوشمندانه ملت ایران گفت: «ملت ایران نشان دادند که عقلانیت و بلوغ سیاسیشان در حدی است که میتوانند در هر شرایط سختی بهترین انتخاب را انجام دهند. امیدوارم دکتر حسن روحانی رئیسجمهوری ایران در دولت دوازدهم بتواند در تحقق تعهداتی که در کارزار انتخابات ارائه کرد موفق باشد و کمک گرفتن از تمام مدیرانی که در دولت یازدهم در سطح استانها تلاش کردند که رئیسجمهوری بتواند به اهدافش دست پیدا کند، ادامه پیدا کند و در دولت دوازدهم نیز شاهد قدمهای مؤثر جدی دولت باشیم تا به اعتماد دوباره مردم پاسخی درخور داده شود.»
وی با اشاره به اینکه امسال در بحث اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را بهعنوان محور داریم، گفت: «پیشفرض قرارگاه اقتصاد مقاومتی این است که در سال ۹۵ هماهنگیهای بیندستگاهی، جهتگیریها و گفتمانسازی ایجاد شده است و در سال ۹۶ باید مشخص کنیم که این جهتگیریها چه میزان تولید و اشتغال میتواند ایجاد کند.»
احمدیپور با بیان اینکه مسیر حرکت اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ را مقام معظم رهبری در ابتدای سال برای ما مشخص کردند، گفت: «یکی از مسائل مهم این است که در قالب بهبود فضای کسبوکار، باید بحث واگذاریها بهصورت جدی مورد توجه قرار گیرد، کاهش تصدیگری دولت، واگذاری به بخش خصوصی، تسهیلگری دولت برای استفاده بهتر از امکانات موجود مورد توجه قرار گیرد.»
وی ادامه داد: «دولت باید این تسهیلگری را انجام دهد تا در سال ۹۶ در بحث واگذاریها موفقتر عمل کنیم تا بتوانیم بسته خروج از رکود را در قالب افزایش تولید ارائه کنیم. در این زمینه شناسایی مزیتها برای هر استان و خلق ثروت بر اساس آن یکی از اولویتهای جدی است.»
توسعه صنعت و معدن، گردشگری، آیتی و انرژیهای نو، جهتگیری قم در اقتصاد مقاومتی
معاون رئیسجمهوری تأکید کرد: «قرار نیست همه استانها در همه زمینهها اقداماتی را انجام دهند، بلکه باید با توجه به ظرفیت هر استان برای آن استان برنامهریزی کرد. استان قم جهتگیری خود را بر بحث توسعه صنعت و معدن، گردشگری، آیتی و انرژیهای نو متمرکز کرده است. این جهتگیریها میتوانند زیربناهای مورد نیاز برای توسعه استان را فراهم کنند. البته مشخص نشده است که اگر بخواهیم در توسعه گردشگری عمل کنیم کدام محور توسعه برای استان قم میتواند مدنظر باشد.»
وی با اشاره به اینکه بحث گردشگری زیارت یکی از اولویتهای مهم استان قم است، گفت: «اگر بتوانیم برنامه مشترک سهگانه طبیعتگردی، سلامت و زیارتی برای گردشگری استان قم را مدنظر قرار دهیم، به نتیجه مطلوبتری دست پیدا میکنیم، ظرفیتهای موجود استان قم میتواند هر سه جنبه را پوشش دهد. باید جهتگیری در توسعه زیرساختها را به این سمت حرکت دهیم. استان قم در حال حاضر به اندازه سایر استانها، استان محل اقامت برای گردشگران نیست، بنابراین مهم است که مشخص کنیم برای این استان قصد داریم چه میزبانیهایی را بر عهده بگیریم، چه تعهداتی را در مناسبات و رویدادهای بخش گردشگری بر عهده بگیریم، چه مشارکتهایی در برنامههای استانهای مجاور داشته باشیم و... این تعاریف کمک میکند که ظرفیتهای گردشگری استان قم را معرفی کنیم.»
لزوم تبلیغات و معرفی ظرفیتهای استان قم
معاون رئیسجمهوری با بیان اینکه چندان نمیتوان بر روی گردشگران مذهبی مدیریت چندانی داشت، گفت: «باید در ازای تغییر زیرساختها، در ذهنیت گردشگری که وارد استان میشود نیز تغییراتی ایجاد کرد، باید در بحث تبلیغات و معرفی ظرفیتهای استان قم جدیتر عمل کنید. میتوان با تهیه بروشورهایی جاذبههای استان را به گردشگران معرفی کرد. گردشگری که از قم عبور میکند باید مطلع شود که اگر در قم سکونت کند میتواند از چه ظرفیتهایی بهره ببرد، میتوان در تمام رستورانها و مراکز خدماتی رفاهی، جذابیتها و ظرفیتهای استان را در بیلبوردهای تبلیغاتی معرفی کرد.»
او تأکید کرد: «اینکه نتوانستهایم در مجموع از ظرفیتهای استان برای افزایش گردشگر استفاده کنیم، علاوه بر توسعه نیافتن زیرساختها مربوط به این است که برای هیچکدام از پروندههای ثبتی، پیوست گردشگری تعریف نکردهایم، این مشکل به استان قم مربوط نیست و به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برمیگردد. تا زمانی که برای پروندههای ثبتی پیوست گردشگری تعریف نشود، آورده چندانی برای استانها و کشور نخواهد داشت.»
قم را به صورت شهری هوشمند و خلاق معرفی کنیم
احمدیپور بیان کرد: «در قالب گردشگری باید به سمتی پیش برویم که قم را به صورت شهری هوشمند و خلاق معرفی کنیم. بازخوانی الگوی زیست مذهبی یکی از ظرفیتهای خوبی است که در استان وجود دارد. معرفی این الگوی زیست میتواند برای تورهای دانشآموزی و تورهای گردشگری بسیار جذاب باشد.»
وی با تأکید بر اینکه قم باید تورهای مشترک با استانهای همجوار برگزار کند، گفت: «این تورهای مشترک میتواند به ماندگاری بیشتر گردشگر در استان قم کمک بزرگی کند. همچنین بحث توسعه گردشگری داخلی در تمام استانها بیشتر رویدادمحور است، در حالی که برای توسعه گردشگری داخلی برای تمام ایام سال برنامهریزی کنیم.»
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه کارگاهگردی، بازدید از اماکن تاریخی، بازدید از بیوت علما و شخصیتها و... ظرفیتهایی برای توسعه گردشگری است، گفت: «میتوان با شبکه کردن این ظرفیتها، گردشگری داخلی استان را توسعه داد. در دنیا تنها چهار درصد به گردشگری بینالمللی منوط شده است و ۹۶ درصد به گردشگری داخلی برمیگردد.»
نیاز به یک موزه قوی
او درباره راهاندازی موزه تاریخی قم گفت: «اگر بخواهید قم را به عنوان مقصد گردشگری تبدیل کنید، حتما به یک موزه قوی نیازمند هستید. همچنین باید تیمچه قم را تقویت کرد، زیرا این تیمچه در موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی قرار گرفته است. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز آمادگی خود را برای همکاری با استان اعلام میکند.»
احمدیپور تأکید کرد: «مهم است که قم بتواند بخشی از سهمیهای را که به جهت میزبانی رویدادها به تهران اختصاص پیدا میکند، به خود اختصاص دهد. میتوان بخشی از رویدادها و همایشهای ملی و بینالمللی را به قم هدایت کرد. در ستاد ملی تبریز ۲۰۱۸ نیز قرار شد که همایشها و نمایشگاههای بینالمللی تهران را به تبریز ببریم. از طریق همین شبکههایی که در بحث گردشگری در دنیا به ویژه کشورهای اسلامی وجود دارد، میتوان یک سال برای قم میزبانی گرفت تا ظرفیتهای استان قم تقویت شود.»
وی افزود: «البته بیش از هر چیزی باید بحث تبلیغات و بازاریابی را به صورت جدی دنبال کنید و با شرکت در نمایشگاههای بینالمللی و ملی ظرفیتهای استان خود را معرفی کنید.»
سرمایهگذاری روی سهگانه گردشگری طبیعی، سلامت و مذهبی
معاون رئیسجمهوری خاطرنشان کرد: «باید روی سهگانه گردشگری طبیعی، سلامت و مذهبی سرمایهگذاری کنید تا بتوانید گروههای مختلف گردشگران و سرمایهگذاران را به این استان جذب کنید. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز به شما کمک خواهد کرد. در همه این زمینهها در کنار شما خواهیم بود تا ظرفیتهای استان بیشتر معرفی شود.»
وی با اشاره به اینکه در بسته اقتصاد مقاومتی، توسعه صنایع دستی را نیز داریم، گفت: «صنایع دستی میتواند بخش لاینفک توسعه گردشگری داخلی باشد و اشتغال را برای ما با کمترین هزینه ایجاد کند.»
احمدیپور با اشاره به توسعه و اتصال به شبکه ریلی در این استان گفت: «با نگاه خاص دولت به توسعه شبکه ریلی و جادهای این برنامه میتواند یکی از مزیتهای استان باشد.»
وی افزود: «خوشحالم که استان قم جهتگیری خود را مشخص کرده است، گمان میکنم با این اقدامات بتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در بحث «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» در استان قم باشیم.»
معاون رئیسجمهوری همچنین امروز با سفر به همدان در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این استان شرکت خواهد کرد.