سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل؛

توزیع دو هزار واحد مواد ژنی سیمینتال در بین دامداران ‏

دو هزار واحد مواد ژنی سیمینتال در بین دامداران ‏توزیع شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، حسن رکنی معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از طرح‌های دامداری و مرغداری درا ستان اردبیل اظهار کرد: اقدامات  بسیار ارزشمندی در حوزه دام سبک و سنگین و طیور در استان صورت گرفته است . در دام‌های سنگین عمدتا از نژاد هلشتاین استفاده شده است ،  برای افزایش تنوع ژنی دام‌های دومنظوره نژاد سیمینتال  نیز به مردم معرفی شده است. ‏

وی گفت:  درسال گذشته در سطح کشور هشت الی ده هزار واحد مواد ژنی این نژاد در بین دامداران توزیع شده است واحد‌هایی که نتایج این نژاد را مورد استفاده قرار داده‌اند از نتایج کار بسیار راضی هستند ، کیفیت گوشت و شیر این نژاد از هر لحاظ برتری‌های لازم را داراست و از طرف دیگر توقعات غذایی این نژاد نسبت به سایر نژاد‌های دامی نیز بسیار پائین است که همین امر نیز پرورش این نژاد را با صرفه اقتصادی و هزینه پائین  نگهداری در منطقه گسترش داده است .  

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام ‏تصریح کرد: استان اردبیل از هر لحاظ شایستگی‌ها و توانمندی‌های لازم را برای گاومیش داری داراست . از آخرین دستاوردهای علمی در خصوص اصلاح نژاد گاومیش بهره‌گیری شده است تا بتوانیم توانمندی های نژاد این دام سنگین را نیز ارتقاء دهیم .

رکنی در ادامه بیان کرد: سال گذشته هزار واحد ژنی از گاومیش‌هایی را که توانایی تولید گوشت و شیر را در سطح بالاداراهستند در بین مراکز گاومیش داری فعال توزیع نمودیم که امیدواریم شاهد پیشرفت‌های خوبی نیز در صنعت گاومیش‌داری در استان باشیم .

وی افزود: گاومیش‌های بومی استان روزانه بطور متوسط 5 الی 7 کیلوگرم شیر تولید می‌کنند که امید واریم با اقدامات خوبی که در خصوص اصلاح ژنتیکی گاومیش‌های استان در دست اقدام داریم این میزان تولید شیر را به 12 کیلوگرم افزایش دهیم . 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در خصوص اقدامات صورت گرفته در ارتباط با دام سبک نیز افزود : اهدافی که درمقوله دام سبک دنبال می‌کنیم اهداف کیفی است و به هیچ‌وجه به دنبال اهداف کمی گسترش دام سبک نیستیم زیرا با محدودیت چراگاه‌ها و مراتع روبروهستیم بنا براین رویکرد ما استفاده از دام‌های با بازده شیر و گوشت بیشتر است .

رکنی در ادامه عنوان کرد: همکاران ما با جدیت برروی پروژه‌های چند قلو زایی  و افزایش رشد و در نهایت تولید گوشت و شیر بیشتر کار می‌کنند که نتایج این تحقیقات در اولین فرصت ممکن در اختیار واحدهای پرورش دام سبک قرار خواهد گرفت . مشارکت دامداران در اجرای نتایج تحقیقاتی در آینده نزدیک تحولات مهمی در عرصه دام‌های سبک دراستان به‌همراه خواهد داشت .

 

انتهای پیام/ع

توزیع مواد ژنی سیمینتال در بین دامداران

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.