سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادیانی: حکم تنفیذ ریاست جمهوری در قانون تشریفاتی نیست

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه گفت: در حکم تنفیذ ریاست جمهوری، در زمان امام راحل و مقام معظم رهبری بر دو کلید واژه تنفیذ رای ملت و نصب مقام رئیس‌جمهور در حکم تاکید می‌شود.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه با حضور در شورای اداری شهرستان قائمشهر در خصوص تنفیذ حکم ریاست جمهوری اظهار داشت: اصل و اساس انتخابات در نظام جمهوری، اصل حضور مردم و مشارکت حداکثری است و حقیقتاً این حرکت ارزشمند ملت بزرگ ایران با حضور بیش از ۴۱ میلیون پای صندوق های رای هنر جمهوری اسلامی است و اعتماد ملت همچنان به روحانیت است.

وی 40 میلیون رای به دو روحانی (حجت‌الاسلام روحانی و رئیسی) را بیانگر حضور کمی، کیفی و معنادار مردم دانست و گفت: به برادر خوبم آقای روحانی هم تبریک می‌گویم، امیدوارم در دولت دوازدهم به مجموعه تعهداتی که گفتند و مجموعه مطالباتی که ایجاد شد در چهارچوب قانون اساسی، قوانین موضوعه کشور و البته با همدلی تمامی دستگاهها و نهادهای کشور تحقق ببخشند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با توجه به غرش مردانه و شجاعانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر موقعیت های مشابه ای که در طول انقلاب داشتیم و خواهیم داشت به این نکته حکیمانه امام پی می بریم که اگر سپاه نبود کشور نبود و این نه از باب وصف که از باب لمس است، این حرکت ارزشمند سپاه بقول آقای رضیان داعش که عددی نیست یکی از جوجه تیغی‌های نظامی سیاسی نظام سلطه علیه انقلاب اسلامی و جریان اسلام ناب محمدی پیام های زیادی داشت و کمترین آن این بود که دستگاههای امنیتی و نظامی دشمن در خاورمیانه به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری غرب آسیا و حتی دنیا ، هم منگ شدند و هم هنگ کردند.

ادیانی تاکید کرد: آنها مدعی بودند که این حرف ها بلوف است اما در زمان جنگ موشک باران صدام وقتی اولین موشک اصابت کرد دشمن متوجه قدرت سپاه و نیروهای ارتش شد که با هیچ کسی شوخی ندارند. باید بگوییم کلوخ انداز را پاداش سنگ است و این تازه به سنگی رها شد و مطمئنم با اطلاعات ملی اندکی که دارم دشمنان فهمیدند که نظام جمهوری اسلامی با نظام سلطه شوخی ندارد.

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه بیان داشت: بحث امروز بنده درخصوص اتفاقی است که در آینده نزدیک رقم خواهد خورد و تاکید می کنم که نیروهای انقلاب با هر نگاه سیاسی به این نکته ها و به این مقوله هایی که عرض می کنم دقت وافر مومنانه و انقلابی در چارچوب فکر سیاسی اسلام داشته باشند و آن تنفیذ حکم ریاست جمهوری است‌، تنفیذ حکم، چه اثری به شورای اداری دارد؟ نسبت تنفیذ حکم ریاست جمهوری به شورای اداری بویژه به دستگاههای اجرایی چه رابطه ای دارد؟!

وی در ادامه افزود: اگر تنفیذ حکم ریاست جمهوری اتفاق نیفتد در نظام فکری شیعه و در منظومه اندیشه سیاسی شیعه، ما مشروعیت نداریم! به کلیدواژه ها خوب دقت کنید، اساساً فلسفه وجودی من و شما در قالب شورای اداری شهرستان به همین نکته است. اگر آن اتفاق نیفتد در ادبیات فقه سیاسی اسلام و در واژگان مکتب سیاسی اهل بیت و در دکترین امام در تئوری ولایت مطلقه فقیه و در مبانی نظری و خاستگاه اعتقادی قانون اساسی ما می شویم طاغوت! که عین این کلمه را امام راحلمان بکار برد.

ادیانی تاکید کرد: اگر مشروعیت نظام، مشروعیت ولایت بر سه قوه و مجموعه قوا چه در مجلس، چه در دستگاه اجرا و چه در دستگاه قضا نباشد می‌شویم طاغوت! و به طبع آن رایی که سیدعلی ادیانی در مجلس می دهد و اظهارنظری که می کند به حکم قانون باطل است، نماینده در ظاهر سوال می‌کند، استیضاح می کند و ... اما اگر چتر ولایت را از روی سرش برداریم می شود طاغوت ! مجلس می شود مجلس طاغوت ، دولت ، دولت طاغوت و دستگاه قضا نیز دستگاه طاغوت!

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: فرقی نمی‌کند ولو منتخب مردم باشیم، این نکته ها، اندیشه های امام و اهل بیت هستند. لذا چه نمایندگان و چه ریاست جمهوری الزامات ریاست جمهوری این ۲ رکن است، براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند می‌خوریم و مراسم تحلیف داریم. ریاست جمهوری منتخب هر دوره نیز به مجلس آمده و سوگند یاد می کند مراسم تحلیف با متن خاص و تنفیذ رای ملت.

وی با بیان اینکه برابر بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی ، آیا مراسم تنفیذ، تشریفات است یا تشریعات اظهار داشت: برای مثال اصل عقد، آن خطبه ای است که خوانده می شود اما مراسمات ماقبلش عرفیات جامعه است که به آن تشریفات می‎گوییم مانند خواستگاری، بله برون، حنابندان و ... که عرف ما ایرانیهاست  تشریفات، اصل نیست! آیا حکم تنفیذ تشریفاتی است؟!

ادیانی با اشاره به اینکه عده ای برداشت حقوقی شان این است که مراسم تنفیذ تشریفات است، افزود: اما اندیشه امام این نیست نظام سیاسی اسلام این نیست، رویه امام و رهبری این نیست. رئیس جمهور برای بایدها و نبایدهای بعدی اش و برای اعمال ابزار قوه مجریه ، نیاز به ۲ صفت مقبولیت یعنی منتخب اکثریت مطلق مردم به حکم قانون اساسی که به پای صندوق رای می آیند و مشروعیت ؛ آیا اگر کل ملت ایران کسی را انتخاب کنند آن شخص رئیس جمهور است؟! خیر ! بلکه این نشان، مقبولیت است، دارد.

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه تصریح کرد: اما رئیس جمهور منتخب چه زمانی می توان اعمال ابزار دستگاههای اجرا و قوه مجریه بنماید؟! زمانی که این دو باهم عجین شوند. مشروعیتش ۲ صفت دارد، عین متن حکم تنفیذ حضرت امام (ره) نسبت به بنی صدر را می‌گویم  عین واژه ها در حکم حضرت آقا نسبت به روسای جمهور زمان خودش تا الان نیز آمده است‌ .

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید براینکه در تنفیذ دو کلید واژه اساسی وجود دارد، گفت: فرازی از حکم تنفیذ امام به بنی صدر که در کتاب صحیفه نور جلد ۷ صفحه ۸۴ آمده است، "بر حسبِ آنکه مشروعیت آن (رئیس جمهور) باید به نصب فقیه جامع الشرایط باشد، اینجانب به موجب این حکم رای ملت را تنفیذ و ایشان را به این سمت منصوب نمودم " لذا مانند این مفهوم در حکم حضرت آقا برای مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور دولت اصلاحات، آقای احمدی نژاد و دوره اول آقای روحانی آمده است.

وی اذعان داشت: با توجه به مشاهده اخیر شیطنت برخی رسانه ها که اکثراً تاسی از برداشت های شخصی بوده و بدنبال این هستند که خط امام و سنت امام را بشکنند و بر بدنه قانون اساسی ترک ایجاد کنند، در مبانی فقه شیعه و فقه سیاسی اسلام رخنه ایجاد کنند بیان ۲ کلید واژه که در حکم امام و حکم تنفیذ مقام معظم رهبری وجود دارد قابل ذکر است.

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه ادامه داد: تنفیذ رای ملت یعنی درست است مردم رای دادند و این رای طبق قانون اصالت دارد اما باید نافذ باشد، به عنوان مثال مردم به نمایندگان رای میدهند تا به مجلس بروند آیا برای نماینده شدن کافی است؟! تاییدیه شورای نگهبان و فرمانداری و هیات اجرایی و هیات نظارت و صحت انتخابات هم باشد آیا او به مجلس رفته ؟! آیا نماینده شده ؟ خیر زیرا باید رای ملت تنفیذ شود آنهم به تصویب اعتبارنامه، اگر شخصی ۱۰۰% آرای ماخوذه را بگیرد اما ۲۹۰ نفر نماینده یا اکثریت نمایندگان در مجلس به اعتبارنامه ایشان رای ندهند کل ۱۰۰% آرای مردم نافذ نبوده و نماینده نخواهد بود و این یک قاعده در اکثر کشورهای دنیاست.

  تنفیذ، تشریفات نیست بلکه تنفیذ تشریعات است

ادیانی بیان داشت: لذا در تنفیذ، تشریفات نیست بلکه تنفیذ تشریعات است یعنی وجه شرعی انتخاب رئیس جمهور در آنجا رقم می‌خورد و دقیقا مبتنی بر حقوق عمومی و فقه سیاسی اسلام است. مربوط به بعد انقلاب هم نیست ! در هر کجای تاریخ اسلام چه در زمان حکومت فاطمیون در مصر و چه در زمان صفویان که به ای نحو به سبقه دین حکومت می کردند یک فقیه در آنجا اعمال مشروعیت می‌کرد یعنی امری نبوده که برخی‌ها فکر کنند مثلا بعد از انقلاب بوجود آمده باشد و این یک قاعده اعتقادی شیعه است و نه بازی های سیاسی لذا در حکم تنفیذ ریاست جمهوری ، هم زمان امام راحل و هم زمان مقام معظم رهبری بر ۲ کلید واژه تنفیذ رای ملت و نصب مقام رئیس‌جمهور در حکم تاکید می‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: اشخاصی که بعضاً قلم میزنند مقامات انتصابی؛ مقامات انتخابی رئیس جمهور، مقام انتخابی صرف نیست مقام انتصابی هم هست. انتخاب از سوی مردم و انتصاب از سوی ولی امردو وجهی اند و این کلیدواژه ها نباید در میان دوستان و بچه های انقلاب غریب بماند.

انتهای پیام/

رییس جمهور باید منتخب مردم و منتصب ولی‌ امر باشد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.