سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاآرتص فاش کرد: دیدار محرمانه نتانیاهو و سیسی در کاخ ریاست‌جمهوری وی در قاهره

روزنامه هاآرتص از دیدار محرمانه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس‌جمهور مصر در سال 2016 برای به رسمیت شناختن کشور مستقل «اسرائیل» پرده برداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی العهد لبنان، روزنامه صهیونیستی هاآرتص از دیدار محرمانه بین نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس جمهور مصر پرده برداشت.

روزنامه هاآرتص فاش کرد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ماه آوریل سال 2016 مخفیانه با عبدالفتاح سیسی، رییس جمهور مصر، در کاخ وی در قاهره دیدار کرده است.

هاآرتص نوشت این دیدار -که برای اولین بار فاش شد- در پی تماس‌های کاملا محرمانه بین نتانیاهو و هرتزوگ به منظور ملحق کردن حزب اردوگاه صهیونیستی به کابینه رژیم صهیونیستی برگزار شد.

به نوشته این روزنامه، طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که می‌دانستند نتانیاهو با توجه به ائتلافی که تشکیل داده است، نمی‌تواند وارد یک روند سیاسی واقعی شود، از طریق کانال‌های متعدد به سَمت هرتزوگ رفتند و با وی درباره شرایط پیش آمده صحبت کردند و توضیح دادند تغییر ائتلاف راستگرای رژیم صهیونیستی برای موفقیت طرح، اقدامی حیاتی است. 

هرتزوگ که هم‌اکنون بار دیگر برای ریاست حزب کار رقابت می‌کند، گفت در آن زمان متوجه شده است که یک فرصت برای برداشتن گام منطقه‌ای چشمگیر وجود دارد.

هاآرتص یادآوری کرد: برخی از خبرها حاکی است که در ماه فوریه سال 2016 نشستی چهارجانبه با حضور نتانیاهو، جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا، عبدالله دوم، پادشاه اردن و سیسی، رئیس جمهور مصر، به منظور به جریان انداختن طرح منطقه‌ای برای صلح با فلسطینیان در عقبه برگزار شده است. در آن زمان چارچوپ طرح صلح منطقه‌ای شامل به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک «کشور یهودی» و از سرگیری مذاکرات با فلسطینیان با حمایت کشورهای عربی نوشته شده است.

هاآرتص همچنین نوشت: «دیدار با سیسی بخشی از ماراتن مذاکرات بود... یک ماه پس از نشست عقبه، نتانیاهو و هرتزوگ به همراه چند مستشار و محافظ شبانه با هواپیمایی ویژه مستقیم به قاهره سفر کردند. از آن جا به کاخ ریاست جمهوری رفتند و با رئیس جمهور مصر -که آنان را برای انجام اقدامات سیاسی مورد نیاز و به جریان انداختن روند سیاسی تحت فشار قرار داده بود- دیدار کردند.»

به نوشته هاآرتص، این رایزنی‌ها و نیز طرح منطقه‌ای پس از مخالفت نتانیاهو با ارائه آن چه طرف فلسطینی به آن نیاز داشت، به شکست انجامید. یکی از علل این امر، مخالفت حزب خانه یهود است. 

این تلاش برای وحدت، با پیوستن حزب «اسرائیل، خانه ما» به این ائتلاف در اواخر ماه مه و انتصاب آویگدور لیبرمن به عنوان وزیر جنگ پایان یافت.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.