سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

توصیه های غذایی در ماه مبارک رمضان

شش اصل ضروری برای زندگی وجود دارد که اگر رعایت شوند، سلامت زندگی را تامین می كند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ دكتر مجید نیمروزی عضو هیات علمی گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در مباحث طب سنتی مبحثی وجو دارد به نام شش اصل ضروری برای زندگی كه اگر رعایت شوند، سلامت زندگی را تامین می كند.

 
وی وضعیت هوا، ارتباط هوا و فصل ها و سلامت، اقلیم های مختلف که فرد در آن زندگی می كند، هوا از نظر گرمی، سردی و رطوبت كه هر كدام از این موارد برای افراد مختلف توصیه های متفاوتی دارد را یکی از این اصول خواند و افزود: وضعیت غذا و نوشیدنی در حقیقت دومین مبحث و یكی از مهم ترین اصول است، سومین مورد وضعیت خواب و بیداری است؛ وضعیت چهارم نیز به حركت، سكون، فعالیت های بدنی و زمان های استراحت مربوط می شود.  
 
او افزود: پنجمین وضعیت در زمینه احتباس و استفراغ است كه وضعیت دفع مواد زائد از بدن و مدت توقف غذا در بدن و وضعیت های نزدیك به آن ها است؛ وضعیت ششم نیز شامل استرس ها و اعراض نفسانی است که در ماه رمضان هم این اصول باید رعایت شود.
 
این عضو هیات علمی گروه طب سنتی دانشگاه، ادامه داد: در مورد غذا، نخستین اصل خوردن غذا، جویدن مناسب غذا است كه مهم ترین مساله است، اگر جویدن غذا درست نباشد، غذا سریع خورده شود یا مدت زمان غذا خوردن بیش از اندازه طولانی شود این موارد باعث مشكل در هضم غذا می شود.  
 
دکتر نیمروزی اضافه کرد: مورد دیگری كه در ماه رمضان بسیار به چشم می خورد به خاطر نزدیك بودن فاصله افطار تا سحر است، مردم تنوع غذایی زیادی دارند و می خواهند در افطار، مواد غذایی مختلف را نزدیك به نزدیك بخورند كه این باعث ایجاد مشكل و اختلال در هضم می شود؛ خوردن مواد آبكی شیرین و شیرینی ها بر عكس چیزی كه فكر می كنند باعث ضعف بدن می شود و مشكلات گوارشی را تشدید می كند.  
 
وی افزود: اصل دوم، رعایت فواصل غذایی است، سومین اصل این است که ما در ماه رمضان به خاطر تشنگی و یا گرسنگی زیاد یك دفعه می خواهیم در هر وعده افطاری هم نوشیدنی های گرم و سرد و هم شیرینی ها و غذاهای جامد و غذاهای آبگوشتی و آبكی مصرف کنیم كه مصرف همه این ها در فاصله نزدیک به هم، موجب اختلال هضم می شود و باعث می شود در وعده سحر نتوانیم غذای مناسبی مصرف كنیم.  
 
این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: توصیه می شود در هنگام افطار با توجه به شدت تشنگی اگر فرد دوست دارد با یك نوشیدنی افطارش را باز كند باید از نوشیدنی هایی مانند گلاب با شیرینی کم و گرم شروع كند، باید خیلی آرام شروع كند و یك دفعه از حالت گرسنگی وارد مرحله خوردن نوشیدنی نشود زیرا باعث مشكلات معده می شود.  
 
دکتر نیمروزی توصیه کرد: اگر می خواهید یك خوردنی مایع گرم و شیرین استفاده کنید، از عرقیات یا چای شیرین كمرنگ استفاده کنید یا یك گلاب كم شیرین را جرعه جرعه خیلی آرام مصرف كنید، سپس 20 دقیقه تا نیم ساعت صبر کنید و پس از آن افطار را شروع کنید.  
 
وی بیان کرد: توصیه می شود كه غذای آبكی و جامد، خام و پخته را با هم مصرف نكنیم، بعضی ها فكر می كنند چون مواد غذایی به بدنشان نرسیده یا كم می رسد باید همه را با هم مصرف كنند، این كار باعث اختلال هضم می شود و فرد توانایی خود را در میانه ماه رمضان از دست می دهد، زیرا گوارش به هم می خورد و مواد مغذی به خوبی به بدن نمی رسد.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه به روزه داران توصیه کرد: سعی كنیم یك نوع غذا را مصرف كنیم و مقدار زیادی نان مصرف نكنیم، اگر می خواهیم یك غذای آبكی مصرف كنیم؛ آش اسپیدباج توصیه می شود كه هضم خوبی دارد و تركیبی از سبزی ها شامل مقدار كمی جو، تره، گشنیز، جعفری و مقداری آب رقیق گوشت ماهیچه است.  
 
دکتر نیمروزی ادامه داد: خوردن چیزهایی مانند خرما، رنگینك، زولبیا، بامیه، چیزهای شیرین، مایعات شیرین آبكی توصیه نمی شود؛ كسانی كه سحر بیدار می شوند، می توانند از دو ساعت پیش از سحر كه بیدار شدند چیزهایی مانند خربزه كه هم آب بدن را تامین می كند و هم به عنوان غذا است، استفاده کنند؛ مصرف طالبی، به خاطر حالت قلیایی و حالت بلغم زایی آن زیاد توصیه نمی شود بنابراین خربزه بهتر است، بهتر است سعی شود از یك ساعت و نیم پیش از غذای سحر چیزی مانند خربزه مصرف شود، خربزه اگر پیش از غذا مصرف شود خیلی خوب است، اما مصرف آن با غذا، هضم غذا را مشكل می كند.
 
وی در خصوص مصرف ماهی هم توصیه کرد که به صورت كبابی بدون نان مصرف شود.
 
دکتر نیمروزی تصریح کرد: ماهی را در زنجبیل و سركه بخوابانید و به صورت كبابی و بدون روغن طبخ كنید، اما در سحرها وعده های انواع برنج را به همین صورت با مقدار كمی گوشت استفاده شود و اگر می خواهید خورشت كنار برنج استفاده كنید آب خورشت را استفاده نكنید.  

این عضو هیات علمی یادآور شد: به هیچ عنوان خواب پس از سحر توصیه نمی شود، خواب پس از سحر باعث اختلال در هضم می شود.  

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.