سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

اما و اگرهای ثبت نام کتاب های درسی درتمامی مقاطع تحصیلی/نقش مثبت ارزشیابی توصیفی در ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان

آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بوده که به برخی از این موارد در ادامه اشاره می‌شود.

به گزارشحوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اما و اگرهای ثبت نام کتاب های درسی درتمامی مقاطع تحصیلی، نقش مثبت ارزشیابی توصیفی در ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان، تمدید مهلت ثبت نام کلاس اولی‌ها در مدارس شاهد، واکنش آموزش و پرورش به وضعیت پرداخت معوقات فرهنگیان، پذیرش نقدمنصفانه برای ارتقای کیفیت آموزشی، فعالیت پایگاه‌های سنجش نوآموزان در سه سطح و مشارکت سایر نهادهای آموزشی در برنامه های تابستانی دانش آموزان از جمله مهم ترین اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته به شمار می رود.
 
اما و اگرهای ثبت نام کتاب های درسی درتمامی مقاطع تحصیلی
حسین طلایی معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد تمدید مهلت ثبت نام کتاب های درسی عنوان کرد: ثبت سفارش کتاب های درسی پایه دوم تا ششم ابتدایی و دوره پیش دانشگاهی تا تاریخ 22 خردادماه تمدید شده و به هیچ وجه این تاریخ تغییر نمی کند.
 
وی ادامه داد: بعد از تاریخ مذکور سامانه ثبت سفارش کتاب های درسی جهت بارگزاری اطلاعات دانش آموزان پایه های اول ابتدایی، دهم و یازدهم شاخه فنی و حرفه ای آماده سازی می‌شود و این دانش آموزان از 15 تیرتا 17 شهریور فرصت دارند تا نسبت به ثبت سفارش کتاب های درسی از طریق سامانه www.irtextbook.com  و www.irtextbook.ir  اقدام کنند.
 
طلایی یادآور شد : چنانچه دانش آموزانی بعد از تمدید مهلت نیز موفق به ثبت سفارش کتاب های درسی نشده باشند شهریورماه از طریق ثبت سفارش کتاب های تک جلدی دوره مربوطه و با احتساب هزینه پستی امکان دریافت کتاب های درسی سال آینده خود را دارند.
 
نقش مثبت ارزشیابی توصیفی در ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در رابطه با تاثیر ارزشیابی توصیفی در روند آموزشی دانش آموزان اظهار کرد: ارزشیابی کیفی-توصیفی به عنوان یک رویکرد علمی، ظریف و، اما دشوار و در عین حال حرکتی آگاهانه و تحول‌گرا برای رسیدن به پایداری وتعمیق یادگیری در بین دانش‌آموزان دوره ابتدایی است.
 
معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه این تغییر نگرش با همیاری و همراهی نهادهای درون سازمانی و بیرون سازمانی از طریق ترویج مبانی درست ارزشیابی کیفی-توصیفی امکان پذیر است، عنون کرد: نتایج پژوهش‌های علمی صورت گرفته نشان از تاثیر این برنامه در افزایش بهداشت روانی دانش آموزان در یادگیری مطالب درسی دارد.
 
پذیرش نقدمنصفانه برای ارتقای کیفیت آموزشی
محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پ‍ژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد تغییر در کتاب‌های درسی و برنامه‌های آموزشی و انتقادات وارد به آن اظهار کرد: فضا و تجهیزات، آئین نامه ها و مقررات اداری  باید در راستای سند تحول بازطراحی و باز نویسی شوند تا بتوانیم آن ها را اجرایی کنیم.   
 
وی ادامه داد: گاهی برخی افراد نقدهایی دارند که ضمن استقبال از آن نقد‌ها معتقد هستم نقد کامل آن است که بتواند به همه ابعاد یک موضوع بپردازد و نقدهایی که از یک جریان فقط یک فریم عکس برمی دارند و آن را بزرگنمایی می‌کنند سازنده و مثبت نیست.
 
رئیس سازمان پ‍ژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: اعتقاد دارم که در کتاب درسی حتماً اشکال وجود دارد، چون هیچ یک از نویسندگان معصوم و عالم به غیب هم نیستند و در حد فهم و برداشت خودشان کار را انجام داده‌اند، اما اصلاح، نقد و یادآوری ضعف‌ها به‌صورت مشفقانه و منصفانه باید باشد.

واکنش آموزش و پرورش به وضعیت پرداخت معوقات فرهنگیان
پرداخت معوقات فرهنگیان همواره با اما و اگرهای بسیاری مواجه بوده و آموزش و پرورش واریز معوقات را به روزهای آتی ارجاع می دهد به گونه ای که معوقات حق التدریسی ها بعد از هفت ماه و حق الزحمه امتحانات هنوز به طور کامل پرداخته نشده است؛‌ پیگیری های باشگاه خبرنگاران در مورد این مساله موجب شده تا از سوی معاونت توسعه و پشتیبانی این وزارتخانه اطلاعیه ای صادر شود.
 
براین اساس آموزش و پرورش به پرداخت اجرای طرح پرداخت هماهنگ و همزمان حقوق کارکنان رسمی و پیمانی از سال 1395، پرداخت و تسویه پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال 1395 پیگیری اجرای مفاد بند (و) و تبصره (9) قانون بودجه سال 1396 مبنی بر همزمانی پرداخت حقوق سایر نیروهای شاغل در وزارت آموزش و پرورش و پرداخت حق‌التدریس نیروهای آزاد به صورت کامل تا پایان اسفند ماه سال 1395 همچنین پرداخت حق‌التدریس شاغلین به مدت سه ماه در راستای پیگیری وضعیت معیشتی معلمان اشاره کرد.
 
تمدید مهلت ثبت نام کلاس اولی‌ها در مدارس شاهد
محمدرضا رزاقی سرپرست اداره کل امور شاهد و ایثارگران در خصوص وضعیت ثبت نام در دانش آموزان کلاس اولی در مدارس شاهد اظهار کرد: با توجه به حجم ثبت نام ها و شرایط موجود مهلت ثبت نام تا ۲۰ خرداد ماه تمدید خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: بعد از این زمان تمدید مهلت ثبت نام نداریم و افرادی که از این زمان جامانده اند امکان ثبت نام در مدارس شاهد را برای سال تحصیلی آینده نخواهند داشت.
 
فعالیت پایگاه‌های سنجش نوآموزان در سه سطح
محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: طرح قریب به ۲۰ سال از اجرای این طرح در کشور می‌گذرد و نوآموزان در ابتدا آزمایش‌های اولیه مراقبت‌های بهداشتی، پوست، مو، دهان و دندان، قد و وزن، بینایی و شنوایی، آمادگی تحصیلی و غربالگری را انجام می‌دهند.
 
وی افزود: بعد از این مرحله نوآموزان در صورت نیاز به پایگاه‌های تخصصی ارجاع داده می‌شوند که تعداد این مراکز متناسب با نیاز استان تعیین شده است و مجموعا در کشور ۵۰ مرکز تخصصی در حال فعالیت هستند.
 
عظیم عراقی بیان کرد: امسال نوبت گیری اینترنتی برای طرح انجام شده و در سطح کشور ۶۰ هزار مدرسه برای اجرا در نظر گرفته شده که منقاضیان با توجه به منطقه محل سکونت به نزدیک‌ترین پایگاه مراجعه می‌کنند.
   
معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه ۳ مدل پایگاه براساس تعداد پرسنل، وجود دارد، تصریح کرد: پایگاه‌ها به صورت الف، ب و ج تقسیم شده اند که به ترتیب ۴۰، ۲۶ و ۱۳ پرسنل در آن فعال هستند.
 
مشارکت سایر نهادهای آموزشی در برنامه های تابستانی دانش آموزان
مهدی علی اکبرزاده مدیرکل امور فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در مورد فعالیت‌های تابستانی با بیان اینکه در سامانه اوقات فراغت ۲۵ هزار پایگاه تابستانی هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: فعالیت‎ها متناسب با هدف‌گذاری شعار سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال برنامه ریزی شده است.
 
مدیرکل امور فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌های ملی تابستانی در زمینه‌های فرهنگی، قرآنی و هنری بعد از ماه رمضان آغاز و تا ۲۰ شهریور ادامه می‌یابد.
 
انتهای پیام/
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.