در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛
در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛
محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در گفتوگو با خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد جهت گیری برنامهها در نظام آموزشی عنوان کرد: در آموزش و پرورش معتقد هستیم که باید بیشترین توجه به هویت اسلامی، ایرانی و انقلابی نسل آینده باشد چراکه آموزش و پرورش نهادی ملتساز، دولتساز و نظامساز است برای این کار سیاستهای کلی ابلاغی نظام معظم رهبری، وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)، خطوط اصلی را نشان میدهند.
وی ادامه داد: برای اجرایی کردن و عملیاتی کردن این استراتژیها و سیاستهای کلان، ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در اختیار داریم که با پشتیبانی مطالعات کارشناسی که در داخل کشور اتفاق افتاده، حوزههای علمیه، جامعه دانشگاهی، صاحبنظران تعلیم و تربیت آنها را تدوین کرده اند و در نهایت به تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی رسید و همچنین سند برنامه درسی ملی نقشه عمومی تولید کتاب و بستههای آموزشی را مشخص میکند که ما چند هدف داریم که برای رسیدن به آن اهداف بلند باید این سندها را اجرایی کنیم و لذا این سندها برای برنامههای آینده آموزش و پرورش راهنمای عمل هستند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: آنچه که ما امروز با آن مواجه هستیم این است که باید با اتکا به این سندها و ایجاد پیوند بین آنها، تقویت هویت و امنیت ملی را در نظر بگیریم، دانشآموزان را با توجه به نیازآینده کشور، چشمانداز ۲۰ ساله کشور، سیاست راهبردی پیشرفت و عدالتی که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند، تربیت کنیم و با رفع نواقص و تأمین نیازهای خود، محتاج دیگران نباشیم.
وی تصریح کرد: توجه به نیمرخ روانشناختی دانشآموزان و ساحات اجتماعی در سالهای آینده، باعث میشود که برنامهها از یک بازآفرینی جدید تبعیت کند و آنچه را که در سالهای قبل داشتیم و دیگر پاسخگوی نیازهای توسعه یافته ما نیست، مجدداً مهندسی و بازتولید کنیم تا کشور را در سطح ملی و درسطح بینالمللی توانایی رقابت با کشورهای دیگر داشته باشد به همین جهت در برنامههای درسی با در نظرگرفتن این الگوها، دستگاههای ذی ربط، نهادهای قانون گزار از حوزه مختلف کارشناسی و همچنین خانوادهها که نیازهای اجتماعی را اعلام میکنند، تجدید نظر میشود.
رئیس سازمان پژوهش با بیان اینکه نیازهای و سلیقه نسل امروز ما بسیار متنوع شده، اظهار کرد: این نیازها و سلیقهها را در چهارچوب سیاست کلان کشور باز طراحی میکنیم تا بتوانیم به نیازهای اساسی توجه داشته و مسئولیت و مقبولیت را در نسل آینده دانش آموزان نسبت به برنامهها ایجاد کنیم که البته استفاده از تجارب جهانی وتجارب موفق بین المللی درچهارچوب مصالح ملی که منطبق با اسناد بالادستی ما باشد، یک امکان و یک فرصت است.
وی افزود: تجربههای جهانی برای ما به عنوان مؤید و نه مستند مورد توجه است و اگر از تجربهها بهره میگیریم و یا تجربههای خود را با جهانیان در میان میگذاریم، نشان از ارتباط جهانی فعال است.
محمدیان با بیان اینکه باید حتما نظام تربیت معلمان را سامان جدی بدهیم که در آینده با مشکل مواجه نشویم، یادآور شد: معلمانی را تربیت کنیم که در تراز نظام جمهوری اسلامی و سند تحول باشد تا بتوانند این دگرگونی و تحول محتوایی را در عرصه عمل تحقق ببخشند و در فرایند یاددهی و یادگیری و جریان تربیت آنها را بکار ببرند.
انتهای پیام/