سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

نامه دانشجویان دکتری به رئیس جمهور در خصوص شرایط جدید وام دانشجویی

4 هزار دانشجوی دکتری در خصوص شرایط جدید وام دانشجویی ویژه دکتری نامه ای برای رئیس جمهور ارسال کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ حدود 4 هزار نفر از دانشجویان دکتری در رشته های غیر پزشکی در خصوص شرایط جدید وام دانشجویی ویژه دکتری نامه ای به رئیس جمهور ارسال کردند.

 
در نامه ارسالی به رئیس جمهور آمده است:  
 
به نام پروردگار
ریاست محترم جمهور
با سلام و احترام
ضمن عرض ادب و تبریک، ما دانشجویان دکتری ایران زمین عرض حالی خدمت جنابعالی داشتیم.
 
 
مسأله بدین شرح است که شرایط دانشجویان(روزانه، شبانه، پردیس، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی)، بخصوص دانشجویان دکتری، بسیار اسف بار است و این سرمایه عظیم با بی تدبیری هایی که در گذشته صورت گرفته و تداوم آن در حال، با کمترین بازدهی، در حال فرسودگی است و این روزها به بحرانی برای کشور تبدیل شده است.  
 
 
در ادامه این نامه آمده است، تاسف بارتر اینکه مسئولین امر به جای اینکه شرایط بحرانی را به درستی درک کرده و به دنبال حل بحران و ممانعت از تعمیق آن باشند با سیاست های خود این قشر فرهیخته و آینده ساز را بیش از پیش در مضیقه قرار می‌دهند.  
 
هر چه سیاست ها در جهت کاهش دغدغه دانشجویان باشد قطعا آثار یمن آن را ایران عزیز خواهد دید و به طریق اولی دانشجویان مقطع دکتری اگر فراغ بال بیشتری از جهت هزینه ها و مخارج تحصیلی و رفاه نسبی (که حداقل حقوق قانونی شان هست) داشته باشند با علاقه و انگیزه بیشتری توان خود را صرف بالندگی علمی ایران عزیز خواهند کرد.  
 
طبعا پولی سازی آموزش و حذف سیاست های حمایتی وزرات علوم از دانشجویان، تبعات خود را در کاهش رغبت تحصیلی و افت توان علمی و ایجاد مشغله های ذهنی کاذب برای دانشجویان را در پی خواهد داشت. بنابراین از حضرت عالی خواستاریم همگام با شعار تدبیر و امید، تدبیری در جهت اصلاح رویه‌های ناصواب بیندیشید و در راستای توسعه پایدار کشور سرمایه‌ ارزشمند انسانی را جایگزین سرمایه نفتی نمایید تا گامی به فرمایش رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی نزدیکتر شویم.  
 
ریاست محترم جمهور، دغدغه های ما بسیار است و ختم کلاممان را به شرح ذیل اعلام می داریم:
با کمال تاسف چندی پیش مسئولین، شرایط وام ویژه دکتری را به گونه ای تنظیم کردند که دانشجویان نتوانند از حداقل فرصت فعلی هم استفاده کنند و در صورت استفاده، با شرایط سخت دریافت و بازپرداخت مواجه شوند.  
 
 
از جمله شرایطی که برای دریافت وام ویژه جدید دکتری لازم است:
1- معرفی دو ضامن با فیش کسر از حقوق به بانک توسعه تعاون  
 
2- تغییر شرایط بازپرداخت وام از 60 ماه به تعداد ماه های دریافتی (حدود هفتصد هزار تومان قسط ماهیانه بعد از فارغ التحصیلی، بدون تضمین اینکه شغلی پیدا خواهیم کرد یا نه؟)
 
3- ارائه سفته از طرف دانشجو به بانک توسعه تعاون
 
4- شروع بازپرداخت وام پس از سنوات مجاز (این بدان معناست که دانشجو حین تحصیل هم باید قسط پرداخت کند.)
 
5- و ده ها بهانه دیگر!
 
متأسفانه شرایط جدید پرداخت وام موجب سوء برداشت برخی در جهت عدم اعتماد نهادهای متولی به قشر فرهیخته‌ دانشجویان دکتری است و با چنین شرایطی دریافت وام صعب الوصول شده است.
 
ریاست محترم جمهور
خواهشمندیم دستورات لازم را در جهت عدم اعمال شرایط جدید به مسئولین امر مبذول بفرمایید تا وام ویژه را به صورت بلاعوض و به مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تسهیلات بیشتری به دانشجویان اختصاص داده شود که چنین وام هایی به معنای هزینه کردن از آیندۀ دانشجویان برای تأمین وضع موجودشان است.  
 
انتظار می رود با توجه به مواجهه دانشجویان با معضلات شغلی پس از فراغت از تحصیل، آینده آنان را مد نظر داشته باشید و با توجه به فرمایش جنابعالی در خصوص وکالت ملت، امیدواریم احقاق حق دانشجویان دکتری را در نظر بگیرید.  
 
لطفا با تدبیر خود امیدمان را همچنان زنده نگاه دارید.
 
با کمال احترام

انتهای پیام/ن

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷۱
در انتظار بررسی: ۰
سینا
۱۶:۵۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
واقعا برای این شرایط تاسف باید خورد
دانشجوی دکترا
۱۶:۴۵ ۰۴ تير ۱۳۹۶
منتظر پاسخ آقای رئیس جمهور هستیم
محسن
۰۲:۵۴ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
سلام دوستان. من یک فارغ التحصیل 38 ساله دکترا و بیکار هستم در حالی که بیش از 8 سال است ازدواج کردم و بچه ام 5 سالشه. خانمم دستش تو جیب خودشه اما این اصلا باعث قوام خانواده و نجات من نشده بلکه ما فقط مصلحتی و به خاطر بچه با هم زندگی میکنیم. خودتون حدیث مفصل بخوانید از این مجمل. اما مسئله بسیار مهم و یا در واقع راه نجات ما صرفا گله و شکایت کردن نیست و تنها یک راه داره. آنهم این است که همه نیروهامون رو یکی کنیم و یک موج بزرگی از حرکت مدنی برای احقاق همه حقوق پایمال شدمون به راه بیندازیم که اکثریت دانشجویان دکترا و افراد ذینفع مثل من و حتی افرادی که شاغل هستند میتوانند به جدی پیگیر حقوق شغلیشون مانند احتساب 4 سال تحصیلشون به عنوان بیمه و سنوات باشن. یکی از بهترین ابزارها برای این کار استفاده از فضای مجازی و مخابرات است به طوری که به صورت شبکه ای همه همدیگر را پشتیبانی کرده و در جریان و پیگیری مطالبات قرار گیرند. اما همزمان باید به شدت مواظب رخنه جریانات انحرافی و بحثهای هدفدار که ممکن است بوی سیاست از آنها بیاید باشیم تا هیچ گونه ای بهانه ای برای مسئولین بهانه جو فراهم نشود. پس هرچه ایده در توان دارید به کار بندازید و همدیگر را پشتیبانی کنید. یکی از بهترین ایده ها تشکیل یک کانال تلگرام قوی و رشد دادن سریع آن در کل کشور است. در نهایت به نظر من اگر اراده قوی برای حل این مشکلات وجود داشته باشد حتما روند اتفاقات به سمت آن خواهد رفت و قطعا بیشترین بهره را علاوه بر دانشجویان و فارغ التصیلان جریان علم و پژوهش و در نهایت صنعت و اقتصاد کشور خواهد برد و در این راه افراد دلسوز نظام و کشور نیز که صرفا به فکر جیب خودشون نیستند بلکه به فکر نجات کشتی هستند حمایت خواهند کرد. مطالبات اساسی میتونه این باشه: 1- حقوق و معیشت دانشجوی دکترا 2- احتساب پژوهش دکترا به عنوان شغل و تعریف طرحی برای احتساب 4 سال بیمه و سنوان (مانند آنچه در مورد طرح سربازی انجام شد). 3- تضمین و تسهیل اشتغال فارغ‌التحصیلان . توکل بر خدا. یا علی
مهندس مکانیک
۱۸:۱۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶
نه وام نه پژوهانه فقط حقوق ماهانه
مینا
۲۱:۱۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۶
ما قبلا سه تا ضامن به دانشگاه تهران برای دریافت وام دکتری دادیم (دو تا در شروع و یکی با بخشنامه جدید برای تاریخ جدید) الان دوباره باید ضامن به بانک معرفی کنیم؟ مگه ما بیکار یا علافیم یا شما بیکارید که به خاطر دو تومن که هزینه نیم سال مواد آزمایشگاهی ما هم نمیشه هفت خان رستم جلو پای ما میگذارین؟ مگه ما کم دغدغه داریم؟
دانشجوی دکتری دانشگاه تهران
۲۲:۵۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶
با سلام
بنده متاهل هستم و مستاجر.
واقعا به حقوق ماهیانه نیازمندیم تا شرمنده خانواده نباشیم. دلمون رو به وام ماهیانه خوش کرده بودیم که این رو هم بانک توسعه تعاون سخت کرده. هرچی گشتیم ضامنی که اداره ش فیش کسر حقوق بده پیدا نکردیم.
واقعا جای تاسف داره که با دانشجوی دکتری اینطور برخورد میشه.

خواهش میکنم کاری کنید.
ممنون
دانشجو بدبخت
۱۶:۰۸ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
اقا ول کنید برای کی درس و پژوهش کنید. تا کشکی نگن ما رده هفدهم جهان از نظر تولید علمیم. من به جرات میگم نود درصد مقاله هایی که این آقایان و زادگان میگن از خون دل دانشجویان بدبخته که نه پولی میگرن نه چیزی این از اردوی کار اجباری زندانیان جنگ دوم جهانی بدتر است. لعنت خدا بر کسی که بر بنده خدا ظالم می کند.
دانشجوی بدبخت
۱۵:۴۴ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
تورو خدا کمکمون کنید
ناشناس
۱۶:۴۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
سلام لطفاً این موضوع را در ۲۰:۳۰,مطرح فرمایید
ناهید
۱۴:۰۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
لطفا پیگیری کنید. دانشجویان دکترا بسیار مظلوم واقع شدن در سال های اخیر
ح
۰۴:۵۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
سلام
به چه دلیل ما باید تمام وقت خودمونو درس بخونیم برای دولت محترم تا امار درست کنه برا خودش و بعد ما حتی پول غذامونو نداشته باشیم و به خاطر پول غذامون و لباسمون باید وام بگیریم و بعد از پایان درسمون بیکار بشینیم تو خونه و بعد بانک بیاد ماهی 700 از ماها بگیره.
ما وضعمون از کارگر بدتره . کارگر در مقابل کارش پول میگیره البته به جز اینکه غذاشم بش میدن و بیمه کاری براش رد میشه.
ما تمام وقت داریم داریم پژوهش میکنیم و بعدش باید بیکار بشیم و مقروض به بانک بشیم برای خاطر مایحتاجمون.
این دیگه چه ظلمیه
ناشناس
۱۷:۲۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
پاسخ یکی از دانشجویان دکتری در کمپین اعتراض:
اینجانب به عنوان فردی مقطع کارشناسی ارشدم را در وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گذرانده ام. و بدلیل نبود امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته تحصیلی ام در وزارت بهداشت ، بنده در وزارت علوم ( دانشگاه تهران) درس میخوانم. و تفاوتهای رفاهی این دو وزارتخانه رو اندکی بیشتر از دوستان بزرگوار واقف می باشم و اینکه دلیل حقوق ماهیانه دادن به وزارت بهداشتی ها را کار در بیمارستان عنوان می کنند کذب محض می باشد بخاطر اینکه رشته هایی که در مقطع دکتری وزارت بهداشت هستند تحت دو عنوان دستیاری(بالینی) و PhD می باشد فقط رشته های دستیاری در بیمارستان بصورت پارت تایم ساعت پر می کنند و رشته های PhD که اکثرا رشته های علوم پایه و بهداشتی (مثل بهداشت محیط ، ویروس شناسی ، مدیریت خدمات بهداشتی ، اقتصاد بهداشت ، حشره شناسی پزشکی ، باکتری شناسی ، فناوری اطلاعات سلامت، بیوشیمی و ده ها رشته از این قبیل) می باشند اصلا در بیمارستان ساعت پر نمی کنند ولی به کل دانشجویان مقطع دکتری وزارت بهداشت حقوق ماهیانه تعلق می گیرد . مبلغی حدود یک میلیون و نود هزار تومان به فرد مجرد و به فرد متاهل سیصد هزار تومان بیشتر از مبلغ فوق تعلق می گیرد و به ازای هر ترم پنجاه هزار تومان به مبلغ اضاف می شود ولی به ما وزارت علومی ها پولی که تعلق می گیرد تحت عنوان وام با کارمزد می باشد و جالب اینجاست که آقای فرهادی وزیر علوم در رسانه ها برای تبلیغ خود این وام را تحت عنوان حقوق در رسانه ها اعلام نموده
مطلب آخر اینکه هر دو وزارت علوم و بهداشت زیر نظر ریاست جمهوری هستند چرا برای آنها حقوق ماهیانه یک میلیون و نود هزار تومان ولی برای ما ها وام تعلق می گیرد
احمد
۱۴:۲۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۶
تبعیض تا چه خد واقعاً
باران
۱۶:۰۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
با سلام و احترام
امیدواریم همانطور که قشر دانشجو در انتخابات از اقای دکتر روحانی حمایت کردند اکنون مشکل بزرگ این قشر را به بهترین نحو حل نمایند
واقعا ما دغدغه بی پولی الان و شغل در آینده رو داریم
عاجزانه خواهشمند یاریتان به عنوان انتخاب برتر دانشجویان برای ریاست جمهوری را از شما خواستاریم.
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۹ خرداد ۱۳۹۶
تو رو به این ماه قسمتون میدم فکری به حال این دانشجویان دکتری بکنید.
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
از این دولت امیدی نیست
نسترن
۱۵:۳۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
بنده دانشجوی دکتری هستم و اکثرا دوستانم از قشر متوسط به پایین جامعه هستند اصولا به ندرت دانشجوی دکتری مرفه میتونید پیدا کنید... حالا با این شرایط جدید وام و در تنگنای مالی قرار گرفتن، تحمل این دوره رو سخت میکنه که البته همراه با استرس فراوان پایان نامه، هدر شدن بهترین سالهای جوانی، دوری از پدر مادر و برای خیلی از متاهلین مثل خودم دوری از همسر است افسوس کسی پای حرف دل ما نمیشینه...
نادر
۱۳:۳۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۶
با سلام
با این اوصاف سخت فقط جهت صحت و سقم نه اینکه بخوام ثبت نام کنم، من رفتم شعبه مرکزی بانک توسعه تعاون استان فارس، اصلا در جریان این وام و اینکه ضامن بخواد بره بانک و ... نبودن و تماس گرفتن تهران که آنها هم اعلام کردن چنین چیزی صحت نداره و سر کاری هست. این تموم حرف هایی هست که رئیس شعبه به من زد
مهندس مکانیک
۱۲:۳۷ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
با سلام.
تا اینجا هم که از طرف صندوق رفاه وام داده میشد اصلا شرایط مناسب نبود ولی حداقل بعد از فارغ التحصیلی با صندوق روبرو بودیم نه با بانک آن هم با دادن سفته؛ آیا اصلابعد از فارغ اتحصیلی شغلی وجود دارد؟ خیر پس حتما در چهار سال بعد زندانها پر میشود از فارغ التحصیلان دکتری.
نیما
۰۴:۲۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
خواهشا پیگیری کنید رسانه ای شه تا به گوش مسئولین برسه.
دانشجوی دکتری دانشگاه رازی
۰۲:۲۳ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
با عرض سلام و ادب خدمت همه ی دوستان و کسانی که تلاش میکنند راهی را هموار کنند بلکه بتوان در سایه ی امنیت و آرامش تحقق علمی توسعه کشور را منجر شوند...
اکثر دانشجویان دکتری در حال حاضر بدون هیچ گونه درآمدی و باپول جیبی که خانواده ی پرهزینه در شرایط کنونی اقتصاد کشور در اختیار ان ها قرار می دهد فعالیت های روزمره و تحصیلی خود را سپری می کند، این در حالی است که امید همین خانواده به دستان دانشجویان دکتری دوخته شده که لااقل خود مستقل شده و از لحاظ مالی هزینه و بار مالی بر زندگی آن ها برداشته شود... با این همه اوصاف که هیچکس در این مملکت از آن غافل نمی باشد حرف بنده این است آقایانی که در اتاق های شیشه ای خود با بهترین امکانات رفاهی خود و خانواده ی محترم در بالا نشسته اید و برای من نوعی دانشجو که با هزار زحمت و بدبختی به این مرحله رسیده ام شرایط وام با بهره ی 4 درصد سود با کلی ذوق و کبکبه دبدبه ی رسانه ای تجویز می کنید با پرداخت ماهیانه 700 تومان آن هم سه ماهی یک بار، و بازپرداخت بعد فارغ التحصیلی حدود 740 هزار تومان در ماه!!!! آیا تضمینی برای اشتغال بنده بعد فاراغ التحصیلی ام با حقوق حداقل سه برابر وامی که باید به شما بازپرداخت کنم را می دهید که بعد فارغ التحصیلی خجالت زده ی شما و ضامنین محترم نشوم!! حرف بسیار است و مجال تنگ ولی خواهشمند است به شعور و فرهنگ دانشجویان دکتری کم تر توهین کرده و به جای درک و کمک همه جانبه به توسعه ی کشور و سروسامان دادن به جوانان علمی کشور با حداقل سن 30 سال!!!! کم تر بر دردهایمان بیفزایید....
آذین
۲۳:۵۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
خواهش می کنم صدای مظلومیت ما دانشجویان دکترا را بشنوید
محمد
۲۲:۴۶ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
آقای روحانی بخش عظیمی از رأی شما به کمک این قشر جوان و تحصیل کرده از طریق صحبت در بین دوستان و فامیل بدست آمد، لطفا به رأی دانشجویان پشت نکنین و تدبیری بیاندیشید تا دوباره امیدوار شویم
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
مسئولین محترم لطفا رسیدگی بفرمائید.
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
واقعا تاسف اوره .
دانشجوی دکتری
۱۸:۱۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
لطفا به اعتراض دانشجویان دکتری به شرایط جدید و سخت وام ویژه دکتری رسیدگی بفرمایید.
حجت
۱۶:۳۴ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
سلام لطفا به شرایط وام رسیدگی شوددر اینصورت ممکنه این تفکر که وام بخاطر انتخابات بوده
تو بقیه کشورها دانشجوی دکتری حقوق میگیره. اینجا وام، که هر روز شرایطو سخت تر هم میکنن، خب از اول بگن وام نمیدیم
هما
۱۴:۱۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
تو رو به خدا به داد دانشجویان دکتری برسید
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
دانشجوی دکترا سرمایه ی علمی این مملکته، چرا اینقدر سختی باید بکشیم
الهه
۱۳:۳۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
اگه کارورزی ثبت نام کرده بودیم ماهی ۳۵۰ داشتیم از بیکار جامعه هم سطح ما پایین تره.
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
در آیین نامه ی قبلی به زحمت ضامن پیدا کردیم، گواهی کسر از حقوق آوردیم به مبلغ 12 میلیون برای دو سال. این نادرست است که در میانه ی راه خلف وعده کرده و مجدد سیستم را به کل تغییر داد. حداقل قانون قبلی را برای کسانی که قبلا تعهد دادند ادامه دهید. برای ضمانت 12 میلیون، تنها 4 میلیون دریافت کردم. حالا مجدد بایستی ضمانت جدید داد. تغییرات لحظه ی قوانین کار صحیحی نیست
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
انگار آب سرد ریختن رو سرم. ترو به خدا پیگیری کنید
دکتر آینده
۱۲:۴۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
چرا ما که قبلا دو ضامن معرفی کردیم دوباره باید این مراحل رو طی کنیم؟
فصل بهار داره تموم میشه چرا وام سه ماهه بهار پرداخت نشده؟
دانشجوی دکتری شیراز
۱۲:۲۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
بنده دانشجوی دکتری و متاهل میباشم که مخارج زندگی در خوابگاه دانشجویی از همین وام تامین میشد که با این اوصاف دیگه از عهده مخارج هم بر نمیام، واقعا یه فکری بکنید، باشگاه خبرنگاران جوان لطفا پیگیری کنید مشکل ما رو
رحمان
۱۲:۲۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
لطفا به داد دانشجوهای دکتری برسید
محمدعلی قلندری
۱۲:۱۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
بنده دانشجوی دکتری هستم. ترا خدا به داد دانشجویان دکتری برسید.
محمدعلی قلندری
۱۲:۱۲ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
بنده دانشجوی دکتری هستم. ترا خدا به داد دانشجویان دکتری برسید. هیچ حمایتی نیست در فقر دکتری می خوانند. همان روال قبلی بهتر است من از کجا برم دوتا ضامن پیدا کنم.ترا به خدا هیچ کس از دانشجویان دکتری حمایت نمی کند.مسئولین توجه کنند.
فرشاد
۰۳:۰۷ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
این حق مسلم دانشجویان دکتری ست کە بخوان همونطوری که دانشجویان دکتری وزارت بهداشت و طلاب حقوق ماهیانه داده میشه با ما هم همینگونه بخورد بشه
مهدي
۰۰:۰۸ ۱۶ خرداد ۱۳۹۶
سلام دوستان بايد پيگيري کنيم
فاطمه
۲۳:۲۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
باسلام بخدا مادانشجوهای دکترای وزارت علوم خیلی مظلومیم،توروخدا به فکراین قشرفراموش شده باشید،بااین دستورالعمل جدیدوام درحق ماظلم می کنید،توروخدااینقدربین دانشجویان دکترای وزارت علوم و بهداشت تبعیض قائل نشید،انصاف نیست
فاطمه
۲۳:۲۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
باسلام بخدا مادانشجوهای دکترای وزارت علوم خیلی مظلومیم،توروخدا به فکراین قشرفراموش شده باشید،بااین دستورالعمل جدیدوام درحق ما فرق میزارید ،توروخدااینقدربین دانشجویان دکترای وزارت علوم و بهداشت تبعیض قائل نشید،انصاف نیست
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
واحسرتا از سرمایه ی جوانان بر باد رفته که با این روش
مینا
۲۲:۳۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
جناب آقای یزدانمهر
آیا به نظر جنابعالی تبدیل پژوهانه بلاعوض به وام آن هم با سود یعنی تسهیلات ویژه تر؟!!!!! ویژه به نفع چه کسانی؟!!! به نفع دانشجو یا بانک عامل؟!!!!!
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
واقعا دانشچوی وزارت عبوم در این کشور هیچی نداره .... هیچی ... من که تصمیم جدی گرفتم از ایران برم ... هیچ عرقی هم به ای خاک ندارم ... تمام
محسن
۲۱:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
خواهشا پیگیری کنید. اخه ما دهه شصتیا چه گناهی کردیم که حتی وامم رو اینطوری شرایطشو سخت کردن؟باید مثل وزرات بهداشت باشه ک ب دانشجوهاش حقوق میده.
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
صندوق رفاه چه حقی دارد که شرایط وام را عوض می کند؟
این ینی دبه در آوردن در معامله
مرتضی
۱۹:۵۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام؛
لطفا به ما در احقاق حقوق پایمال شده کمک کنید. سپاس
وام ویژه دکتری
۱۹:۱۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
ما دانشجویان دکتری توان و استطاعت پرداخت ماهی نزدیک به 800 هزار تومان به بانک توسعه و تعاون را نداریم.حتی کارمندان و افراد شاغل زیر بار این گونه وام ها نمی روند!!!!!!!!! چگونه از دانشجویی که مشغول کسب علم بدون هیچ درآمدی انتظار می رود که این چنین وامی را دریافت کنند؟ با وضع نابسامان اشتغال این دانشجویان چگونه این چنین تصمیماتی بدون اندیشه گرفته می شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی رجبی
۱۸:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام خدمت شما
لطفا پیگیری کنید مشکل دانشجویان دوره دکتری حل شود
وحید
۱۸:۱۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
چرا علم توی این مملکت هیچ جایگاه و ارزشی نداره؟!
اگر رسیدگی نشود از مقاله و تولید علم هم خبری نیست! ما هم پایان نامه رو بلدیم بپیچونیم!
shahram
۱۷:۵۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام
به خدا دو تا ضامن رو به زور پیدا کردیم، دوباره نمیان ضامن بشن ، با شرایط جدید
لطفا پیگیری کنید ، تا به همین منوال ادامه داشته باشه و شرایط تغییر نکنه ، وگرنه ما محروم میشیم از گرفتن این وام
ممنون
فاطمه
۱۷:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
خواهشا به این امر حتما رسیدگی شده و در اخبار 2:30نیز پخش شود..ما به این وام واقعا نیاز داریم ولی نه وام با این شرایطی که الان گذاشته اند...
مصطفی
۱۷:۳۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
چرا باید به دانشجویان دکتری وزارت بهداشت به صورت بلاعوض پرداخت بشه اما برای دانشجویان دکتری وزارت علوم اینجوری باشه؟
حق گو
۱۷:۳۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
تو رو خدا به داد ما دانشجوهای دکترا برسید
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
کاش قبل از تصویب قانون در باره هر قشری اون قانون رو با اون قشر به همه پرسی بگذارند و ببیند که مثلا اگر قانونی قراره برای دانشجویان دکتری تصویب میشه،آیا دانشجویان دکتری توان و شرایط پذیرش این قانون رو دارند؟حتی یک دانشجوی دکتری هم با این قانون موافق نیست. اینو چون خودم دانشجو هستم و خبر از وضع اسف بار اکثریت دانشجویان دکتری دارم میگم.لطفا پیگیری نمایید.
مهری
۱۷:۱۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
همانطور که مطلع هستید دانشجویان دکترا مقطع روزانه حق اشتغال ندارند و ملزم هست که هر روز در دانشکده حضور داشته باشد و به استاد راهنمایش در امور آزمایشگاهی یاری کند که این بخش هم بدون هیچ دریافت ماهیانه ای صورت می گیرد...حال میخواهم از شما این سوال رو بپرسم دانشجو با سن 28 سالگی و به بالا چگونه امور مالی اش را سپری کند. همچین دانشجویی بعد از 4 سال که فارغ التحصیل می شود هیچ وجهی به عنوان ذخیره هم قاعدتا ندارد هیچ کلی بدهی دارد. واقعا چه برنامه ریزی وزارت علوم نسبت به ما دارد. انقدر دغدغه زیاد است که در نوشتن نمی گنجه و این که نوشتن این مسایل عین نمک پاشیدن بر زخم است. چون امیدی به بهبود شرایط احساس نمی کنم
فریبا
۱۷:۱۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
بسیاری از ما دانشجویان روزانه دکتری، فرصت های بسیاری مناسبی در دانشگاه های دیگر کشورها داشتیم
فریبا
۱۷:۱۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
دانشجوی دکتری ۳۰ ساله رو تصور کنید که نه تنها کمکی به امور مالی زندگی نمی کند بلکه سربار هم هست این رو بذارید در کنار فارغ التحصیلی در سن بالا، شرایط وخیم اشتغال و بازپرداخت نامناسب وام دانشجویی. بسیار نا امید کننده و بدور از عدالت است.
دانشجوی دکتری
۱۶:۵۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام. از باشگاه خبرنگاران جوان خواهشمندیم،لطفا پیگیری نمایید
دانشجوی دکتری
۱۶:۵۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام و ادب، ما دانشجویان دکتری از مدیریت باشگاه خبرنگاران جوان خواهشمندیم پیگیری نمایید
زهرل
۱۶:۴۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
سلام خواهشا به وضعیت دانشجوهای دکترا رسیدگی کنید، دو تا ضامن بردیم محضر و تعهد مخضری دادن و حالا میگن یه ضامن دیگه معرفی کنید برای بانک توسعه و تعاون،از کجا بیاریم ضامن رو
از همه بدتر بازپرداختشه ماهی 730 اونم وقتی امیدی به اشتغال در آینده نداریم. واقعا از درس خوندن پشیمونم
phd student
۱۶:۳۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
من به این وضع اعتراض دارم. لطفاً پیگیری شود.
دانشجوی ترم 8 دکتری
۱۶:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
بعد از گذروندن 8 ترم تحصیلی حالا از کجا برم دوباره ضامن بیارم.....
دانشجوی دکتری
۱۶:۳۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
لطفاً خواهشاً پیگیری بفرمایید؟؟ این وزارت علوم یه خورده از وزارت بهداشت یاد بگیره.
phd
۱۶:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
آخه با کدوم کار و کدوم حقوق باید اینقدر سریع پول رو به بانک برگردونیم؟؟؟
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
لطفاً پیگیری شود.
اول حقوق بود
بعد وام با بازپرداخت 60 ماهه
واگذاری به بانک و ضامن جدید و سود 4 درصد....
وای خدایا چه گناهی کردیم ما.....
دانشجوی معترض
۱۶:۲۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
لطفاً رسیدگی کنید. چرا این قوانین بی رحمانه در مورد دانشجویان دکتری اعمال می شود؟؟؟؟ کاش لااقل در کابینه جدید دولت افرادی قرار گیرند که با مشکلات مردم و دانشجویان و جوانان بیکار این مملکت آشنایی بیشتری داشته باشند.
دانشجوی دکتری
۱۶:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
لطفا به مشکل پیش آمده در خصوص پرداخت وام ویژه دکتری رسیدگی شود. به خدا من با وام ویژه دکتری و دیگر وام های دانشجویی تا حالا زندگی کردم. نه از آینده شغلی و نه حمایت مالی خانواده برخوردارم. حالا من دوباره باید به کی رو بندازم تا دوباره بیاد بانک ضامن من بشه؟؟؟ حالا چه تضمینی هست که من بعد 9 ماه سر کار برم و وام رو بازپرداخت کنم؟؟؟ چرا شرایط باید این گونه باشه؟؟؟؟؟؟ چرا هیچ کس نیست پیگیری کنه؟؟؟ من زنگ زدم صندوق رفاه اعتراض خودم رو رسوندم ؛ از شما هم خواهش می کنم پیگیری کنید.
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام و تشکر از شما
خواهش می کنم از شما پیگیری بفرمائید از سال 92 تاکنون چند بار شرایط این وام را تغییر داده اند ؟ و آیا در این تغییرات لحظه ای هم به دانشجو فکر شده است؟
دانشجو
۱۵:۴۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
من از شما باشگاه خبرنگاران جوان خواهشمندیم در پیگیری و رسیدگی به این موضوع به طور جد مساعدت لازم را مبذول فرمایید. باتشکر
دانشجو
۱۵:۴۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
سلام بذارید بچه ها از حقشون دفاع کنن وام بلاعوض حق تمام بچه های دکترای وازرت علوم هست وقتی که اینده کاریشون تضمین نیست من از شما باشگاه خبرنگاران جوان خواهشمندیم در پیگیری و رسیدگی به این موضوع به طور جد مساعدت لازم را مبذول فرمایید. باتشکر
زهرا
۱۵:۳۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
خواهشا رسیدگی کنید
فردوس امیدپور
۱۵:۱۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
باسلام
ممنون از همراهیتون لطفا رسیدگی کنید
شیمی آلی دانشگاه گیلان
۱۴:۳۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
واقعا جای تاسف دارد، اینکه با هزار زحمت دکتری بخوانی و کشورت اصلا قدر نداند... وزیر علوم آیا صدای ما را میشنود؟ چطور وزارت بهداشت بودجه ی پرداخت حقوق به دانشجویان دکتری زیرمجموعه خود را دارد، اما در وزارت علوم خبری از پژوهانه که حق هر دانشجوی تمام وقت دکتری است نیست که نیست... این بازی وام ویژه هم که اصلا در شان یک دانشجوی دکتری نیست... به قول دوستان "چنین وام هایی به معنای هزینه کردن از آینده ی دانشجویان برای تأمین وضع موجودشان است." آینده ای که باید با کفشی آهنین به دنبال کار بود...
این است وضع تاسف بار قشر با استعداد و نخبه جامعه که از وقتی خودش را شناخت تا کنون فقط مشغول آموختن بوده است...
دانشجوی دکترا امیرکبیر
۱۴:۱۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
واقعا ی فکری باید به حال دانشجوهای دکترا بشود .
علی
۱۴:۰۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
خدایا خودت به داد این دانشجویان برس
واقعا تاسف بار است.
دانشجوی دکترا
۱۳:۴۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
واقعا جای تاسف داره که موضوع وام تبدیل بشه به دغدغه دانشجویان دکترا فقط بخاطر مسولانی که بدون در نظر گرفتن شرایط دانشجوها تصمیم گیری میکنن. این نشون میده باید موضوع وام بهتر و جدی تر پیگیری بشه
ساوالان
۱۳:۴۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
سیاست‌های انقباضی وزارت علوم و دانشگاه‌ها در قبال دانشجویان دکتری
چندی است که وزارت علوم و دانشگاه‌ها هر سال و یا هر ترم شرایط و قیود جدیدی را بر دانشجویان دکتری اعمال می‌کنند، افزایش هزینه‌های دانشجویی(خوابگاه، غذا)، مقاله‌های Q1، لغو پژوهانه‌ها، سیاست‌های انقباضی در جذب، گذاشتن شرایط جدید برای وام‌های دانشجویی(که با ابلاغیه جدید بیشتر شبیه هفت خان رستم است) و غیره ..... . و همه‌ی آنها بر این عقیده‌اند که دانشجویان دکتری باید کارآمدتر شوند و مرزهای دانش را حداقل 10 متر جابجا کنند!
حال به جهت اقتصادی اگر ما تابع عرضه دانش دانشجویان دکتری را بخواهیم با توجه به قیدهای مذکور حداکثر کنیم، واقعاً نقطه بهینه کجاست؟ آیا دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های ایران زیر بهینه عمل می‌کنند یا با توجه به شرایط موجود وضعیت قابل قبولی دارند!؟
ساده‌ترین مفهوم در اقتصاد، منحنی‌های عرضه و تقاضا است. برای هر کالایی منحنی‌های عرضه و تقاضا، قیمت و مقدار تعادلی آن کالا را مشخص می‌‌کند و برای برخی کالا‌ها نیز اگر منحنی‌های عرضه و تقاضا شکل نگیرد، شکست بازار رخ داده و بخش عمومی و دولت باید وارد عمل شود. دانش به معنای عمومی آن یکی از کالا‌هایی است که در آن شکست بازار اتفاق می‌افتد و باید دولت دخالت کند. البته گفته می‌شود که کشورهای توسعه‌یافته صنعتی دانشگاه‌ها را خصوصی کرده‌اند و ما باید به تبعیت از آنها باید دانشگاه‌های خودمان را خصوصی کنیم! در جواب این عزیزان باید گفت که اولاً آن کشورها در مراحل بالاتر توسعه اقتصادی و اجتماعی هستند و ثانیاً علم و دانش به معنای حقیقی بصورت نهاده خود در تمامی ابعاد زندگی آنها وارد شده است، بعبارتی در آنها مشکل تقاضای دانش حل شده است و چرخه عرضه و تقاضای دانش در آنها نسبتاً تکمیل است(و آنها نیز کلی برای تکمیل‌تر شدن این چرخه زحمت کشیده‌اند).
حال با توجه به اینکه دانشجویان و بویژه دانشجویان دکتری از بازیگران اصلی عرضه دانش هستند، لازم است که با دید منصفانه نسبت به این قشر فرهیخته نگریسته شود و تأکید می‌شود که دید و تحلیل سیستمی لازم است، اگر ما دانشجویان دکتری را به صورت جزیره و مستقل از جامعه فرض کرده و تحلیل کنیم، قطعاً تحلیل‌ها و ارزیابی‌هاغیرمنصفانه خواهد بود !
وزیر محترم علوم و یا سایر سیاست‌گذاران علمی کشور باید به این سوال پاسخ دهند که از بین تمامی دانشجویان دکتری(سراسری) چند درصد در حال حاضر در قسمت تحقیق و پژوهش(R&D) فعالیت می‌کنند؟ و متوسط دستمزد آنها چقدر است؟
زنده باد ایران، زنده باد دانشجو
fereshteh
۱۳:۳۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
شرایط موجود دانشجویان دکتری اسف باره.

حتی برای یک وام، آدم باید ذلت بکشه.

اینطور پیش بره واقعا باید منتظر کاهش بیشتر در پیشرفت های علمی کشوری بود
دانشجوی دکتری دانشگاه ملی ایران
۱۲:۵۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام و احترام
باشگاه خبرنگاران جوان
خواهشمندیم پیگیری کنید
دانشجوي دكتري
۱۱:۱۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
واقعا وضعيت دانشجويان دكتري اسف باره. پذيرش بي رويه دانشجو در مقاطع تحصيلات تكميلي بدون هيچ منطق و استانداردي و صرفا بخاطر مسايل مالي، آينده شغلي نامعلوم براي دانشجويان دكتري، كاهش و يا حتي بي ارزش شدن مدرك دكتري در جامعه، بي انگيزگي شديد و .... مشكلاتي هستند كه بحث وام در برابر آنها داراي كمترين اهميت است
ناشناس
۱۰:۴۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
خواهش میکنم این درخواست رو به گوش مسئولین برسونید بلکه یه کری بکنن.این طرز بازپرداخت واقعا بی انصافی هست
لیلا
۰۷:۰۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
در شهریور ۹۵ قرار بود که به دانشجویان دکتری حقوق ماهیانه بدن (برای کسانی که چندین سال عمرشون رو صرف درس خوندن کردن این کمترین توقع ممکنه) بعد این حقوق تبدیل به وام شد و الان هم این شرایط سخت...
آیا در این کشور کسی نیست که به فکر این همه جوانی باشد که دیگر حتی انگیزه ای برای زندگی ندارند چه برسه به درس خوندن؟؟؟؟؟
سرمایه انسانی که برای خیلی از کشورها آرزوست
دانشجوی دکتری
۰۶:۰۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
باسلام
ما خواستار دریافت حقوق همچون سایر دانشجویان دکتری در کشورهای دیگر هستیم.
علی
۰۴:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
به خدا شرایط دانشجویان دکتری وحشتناک شده. تو کل دنیا دنشجویان دکتری دغدغه مالی ندارند تو ایران تحصیل تو مقاطع تکمیلی شده قمار از پیش باخته. آینده شغلی که تیره و مبهم اینم وضع فعلی که هر روز شرایط زندگی را سخت تر می مانند.
خواهشا مسئولین به این حداقل خواسته دانشجویان دکتری رسیدگی کنند...
با تشکر از بازتاب باشگاه خبرنگاران جوان.
دانشجو دکترای وزارت علوم
۰۴:۲۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
چرا باید اینهمه فاصله بین دانشجو وزارت علوم و دانشجو وزارت بهداشت باشه؟؟؟ما که متوجه نمیشیم.چرا باید اونا حقوق بگیرن و به ماها وامی با این شرایط پرداخت کنن؟؟؟؟ چرا اونا برا طرح سربازیشون بایستی ماهی 8 میلیون تومن پول بگیرن و ماها مثل یه سرباز وظیفه صفر باشیم و ماهی 60 تومن به ما بدن و هزاران چراهای دیگر..........لطفا این موضوع رو پیگیری کنین...
حقی
۰۳:۳۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
حالا که دانشگاه بهمون پژوهانه نمیده این وام واقعا کمک کننده بود که ایتقدر شرایطش رو سخت کردن که غیر ممکن شده. لطفا مسئولین رسیدگی کنند
دانشجوی دکتری
۰۳:۲۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام، ممنون ک صدای اعتراض ما رو ب گوش مسولین میرسونید.از دانشجویان دکتری تعهد حضور تمام وقت در دانشگاه گرفته میشه و در واقع اشتغال به تحصیل به حساب میان و باید حقوق دریافت کنند.حقوق ک نمیدن هیچ تازه وام میدن با شرایط پیچیده و خاص و بازپرداخت غیر منطقی.ما هیچ فرقی با دکتری های وزارت بهداشت نداریم و حق ماست ک حقوق دریافت کنیم و با آرامش به کارهای پژوهشی بپردازیم.لطفا پیگیری کنید.
میرزایی
۰۳:۰۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
آخه چرا وام!؟ مگر قرار به دادن پژوهانه به صورت حقوق و بلاعوض نبود چرا شد وام با سود 4 درصد؟! حال چرا دانشجو باید با بانک طرف حساب شود!؟ چرا باز پرداخت متناسب با تعداد ماه های دریافت وام است !؟ منه دانشجو با کدوم ضمانت شغلی توانایی بازپرداخت چنین وامی را دارم؟ چرا وقت و هزینه دانشجو را در نظر نمیگیرید!؟ به جای تسهیل شرایط هر شش ماه شرایطی سخت تر از شرایط قبلی تصویب میکنید!؟
ناشناس
۰۲:۳۸ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
من متاهل هستم و در یک دانشگاه تیپ یک این مملکت دارم دکتری روزانه میخونن اما متاسفانه اگر وام رو ندن مجبورم انصراف بدم و تازه بعدش هم نمیدونم باید چطوری زندگیمو بگذرونم. احتمالا باید سر گذر واستم واسه کارگری. کاش ما هم بچه مظلوم وزیر بودیم!!!
علی
۰۱:۵۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام متاسفانه کار به جایی رسیده است که کار به اینجا رسیده است و دانشجویی که باید دغدغه آن تولید علم باشد در حداقل های نیاز های رفاهی خود مانده است و مجبور به مطالبه گری برای این موضوع شده است. خواهشمند است تلاش شود که حد اقل بین دانشجویان کشور( وزارت علوم و وزارت بهداشت ) به یک جشم نگاه شود و حقوق پرداخت شود به دانشجویان سراسری. به امید اجرای عدالت. یا علی
فردان
۰۱:۴۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
دانشجوی دکتری، با اینده ای نامعلوم، دانشگاهی بدون امکانات، اموزشی در حد پایین مواجه است. و حال دغدغه ای بر مشکلاتمان افزوده شده....
حتی امکان انصراف از تحصیل هم نداریم. چرا که با جریمه ای هنگفت مواجهیم


نه راه پس داریم و نه راه پیش
رحیمی
۰۱:۴۳ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
باسلام
لطفا صدای ما باشید،ما این شرایط را قبول نداریم
دانشجو دکتری 95
۰۱:۳۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام
وضع اقتصادی و روانی اکثر دانشجویان دکتری تاسف بار هست و باید همه ی ماها یک صدا شویم تا این وام را بلاعوض کنیم.
خواهشا هر کسی که این پیام را می بیند در همین صفحه پیامی بگذارد تا به گوش مسئولین برسد.
با تشکر
دکتری بیکار
۰۱:۳۱ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
خواهشا رسیدگی کنید تا کی .................................
سحر
۰۱:۲۷ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
خواهش میکنم رسیدگی کنید
ممنون
حمیده اداوی
۰۱:۲۵ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
من دانشجوی سال اول دکترا دانشگاه لرستان هستم. امیدوارم به اعتراض ما که از سرمایه های اینده کشوریم در خصوص شرایط وام رسیدگی بشه و صدای ما به گوش مسئولین برسه.
شهریار
۰۰:۴۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
گل گفتین ممنون از پیگیری
محبوبه
۰۰:۴۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
باسلام و احترام
بنده هم دانشجوی دکترای دانشگاه تهران هستم
اگر به پیشرفت ایران واقعا اهمیت میدید, کاری کنید که حداقل یکی از, دغدغه های اساسی بازوهای پژوهشی این کشور یعنی دانشجویان دکتری, حل بشه و با آرامشی هرچند نسبی به تولید علم بپردازن.
H.j
۰۰:۳۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۶
با سلام
فقط میشه اینو گفت که مرسی وزیر محترم علوم وتبریک ویژه ای به اقای روحانی