سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج؛

جلوگیری از کشتار و عرضه غیرمجاز دام

مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد درباره کشتار و عرضه غیر مجاز دام در مناطق مختلف استان هشدار داد.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ مدیر کل دامپزشکی استان گفت: برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کونگو از کشتار و عرضه غیر مجاز دام در استان جلوگیری می شود.

آقای بهمنش با بیان اینکه رعایت توصیه های کارشناسان و همکاری مردم عامل پیشگیری از این بیماری مهلک است افزود: تب ویروسی کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که به وسیله کنه منتقل می شود و در آسیا، اروپا و آفریقا شیوع داشته و دارای مرگ و میر بالایی است.

وی با اشاره به اینکه علائم این بیماری دارای سه مرحله است افزود: اولین مرحله دوره کمون بوده که بستگی به راه ورود دارد و پس از گزش کنه،طول این دوره معمولا یک تا سه روز است و حداکثر به 9 روز می رسد.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: مرحله دوم قبل از خونریزی شروع و با علائم ناگهانی حدودا چند روز طول می کشد و بیمار دچار سردرد شدید، تب و لرز، درد عضلانی بخصوص در پشت پاها، گیجی، استفراغ و سفتی گردن، درد چشم و حساس بودن به نور می شود. 

آقای بهمنش با بیان اینکه تب بیمار در برخی مواقع بین 3 الی 16 روز طول میکشد افزود: همچنین حالت تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه پر خونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای درکام نرم و سخت در این مرحله شایع است.

وی گفت: برخی موارد خونریزی از بینی و استفراغ خونی آنقدر شدید است، که بیمار نیاز به ترزیق خون دارد.بهمنش با اشاره به اینکه فعالیت قصابی های بین راهی غیر مجاز و تهدیدی جدی برای سلامتی مردم است افزود: مردم از خرید گوشت از این مکان ها و نیز گوشت های بدون مهر دامپزشکی جدا خودداری کنند. 

وی ادامه داد: مردم برای امنیت خود باید از قصابی های مجاز و تحت نظارت دامپزشکی خرید کنند و گوشت را به مدت 24 تا 48 ساعت در حالت فریز شده نگهداری و پس از این مدت مصرف کنند . 

مدیر کل دامپزشکی استان همچنین گفت: با توجه به اینکه فصل گرما زمان مناسبی برای شیوع بیماریهای واگیر بین انسان و دام است دامداران و کسانی که با دام و محصولات دامی سرو کار دارند از تماس با دام و کنه دامی خودداری کنند .

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هم در خصوص شایعات منتشر شده در باره شیوع بیماری تب کنگو در استان ضمن درخواست از هم استانی ها برای رعایت کردن اصول بهداشتی گفت:تاکنون نتیجه مثبتی از ابتلا شدن افراد به این بیماری اعلام نشده است که در صورت مشاهده این بیماری در استان به مردم اطلاع رسانی می شود. 

انتهای پیام/د
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.