سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان؛

بیش از 80 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شد

سال گذشته ۸۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان سمنان مسدود شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ ایرج حیدریان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به وجود ۱۴ دشت ممنوعه و ۱۳ دشت آزاد در استان سمنان گفت: سال گذشته ۸۷ حلقه چاه غیرمجاز در استان سمنان مسدود شده است.

ایرج حیدریان افزود : 14 دشت ممنوعه و 13 دشت آزاد د استان سمنان وجود دارد که سامان‌دهی این دشت‌ها در دستور کار دولت قرار دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال 96 تاکنون 9 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و مسلوب المنفعه شده است تصریح کرد : با مسدود کردن این چاه‌ها از برداشت غیرمجاز آن به میزان 96 هزار مترمکعب در سال جلوگیری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با اشاره به اینکه میامی و کالپوش بیشترین تعداد چاهه‌ای غیرمجاز را در استان دارند اظهار داشت : در سال 95 تعداد 40 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی‌شده و جهت انسداد آن‌ها اقدام شده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که سال گذشته تعداد 87 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و مسلوب المنفعه شده و نزدیک به 1 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی به‌عمل‌آمده است.

حیدریان از نصب یک هزار و 630 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق بر روی چاه‌های استان سمنان خبر داد و افزود : جلوگیری از اضافه برداشت چاهه‌ای مجاز به میزان 31 میلیون مترمکعب از طریق شارژ و بهره‌برداری از کنتورهای هوشمند آب و برق از دیگر اقدامات این مجموعه است.

وی با اشاره به اجرای طرح تعادل بخشی در استان سمنان بیان کرد: تشکیل و تجهیز 13 گروه گشت و بازرسی در استان سمنان، نصب 447 کنتور فهام بر روی چاهه‌ای کشاورزی استان از دیگر اقداماتی است که این مجموعه در راستای طرح تعادل بخشی در استان سمنان انجام داده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان با بیان اینکه آبگیری پروژه‌های تغذیه مصنوعی استان سمنان را از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای سمنان است ادامه داد : این طرح با حجمی معادل 42/5 میلیون مترمکعب در استان سمنان اجرا شد.
وی افزود : نصب و راه‌اندازی سامانه یکپارچه حفاظت و بهره‌ برداری منابع آب و امور مشترکین (ساماب) جهت کنترل و نظارت بر بهره‌برداری از منابع آب استان سمنان از دیگر وظایف مهم این مجموعه به شمار می‌رود.

حیدریان با بیان اینکه پتانسیل تجدیدشونده آب‌های زیرزمینی استان به 615 میلیون مترمکعب در سال کاهش‌یافته است تصریح کرد : سالیانه به میزان 795 میلیون مترمکعب بالغ ‌بر 2/1 برابر پتانسیل تجدیدشونده از طریق چاه‌ها و قنوات بهره‌برداری می‌شود.

وی اظهار داشت : با توجه به برداشت بیش از توان آبخوان‌های اصلی استان سمنان سالانه به‌طور متوسط 7/0 متر کاهش می‌یابد و 150 میلیون مترمکعب کسری مخزن در دشت‌های اصلی و فرعی استان ایجاد می‌شود.

حیدریان  با بیان اینکه این دشت‌ها از سالیان گذشته ازنظر توسعه برداشت از منابع آب زیرزمینی ممنوعه اعلام شدند افزود : دشت‌های مذکور ترتیب از غرب به شرق استان عبارت‌اند از ایوانکی، گرمسار، سرخه و لاسجرد، سمنان، دامغان، شاهرود، بسطام، میامی، مزج وجیلان، بیارجمند و دانیال، فرومد و احمد آباد که دراین‌بین احمدآباد تنها دشتی است که برای برداشت منابع آب زیرزمینی ممنوع نیست.

انتهای پیام / ذ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.