سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشت؛

آغاز طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج

طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در گیلان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت:طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج از امروز در گیلان آغاز شد.
 
حبیب جهانساز با بیان اینکه این طرح در روستای ولد صومعه سرا آغاز شد افزود:30 هزار کارت حاوی زنبور تریکو گراما برای نصب در 300 هکتار از شالیزارهای این روستا بین شالیکاران توزیع شد.
 
وی اظهار داشت: در هر هکتار از شالیزار در مرحله نخست 100 کارت معادل 100 گرم تخم زنبور تریکو گراما استفاده می شود.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان گفت:نصب کارت تریکو گراما در 4 مرحله انجام می شود.
 
حبیب جهانساز اعلام کرد :قرار است امسال مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در 20 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان اجرا شود.
 
وی گفت: هزینه خرید و نصب کارت زنبور تریکو گراما در هر هکتار 14 هزار تومان است که 5 هزار و 600 تومان آن را کشاورزان و 8 هزار و 600 تومان دیگر را دولت پرداخت می کند.
 
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان افزود: کرم ساقه خوار مهمترین آفت برنج است که با خوردن ساقه های برنج ، موجب ورس یا خوابیدگی  خوشه ها و کاهش تولید این محصول می شود.
 
 حبیب جهانساز با بیان اینکه زنبورهای تریکوگراما با تغذیه کرم ساقه خوار برنج موجب از بین رفتن این آفت می شود تصریح کرد: کاهش مصرف سموم شیمایی ، کاهش 30 تا 40 هزار تومانی هزینه تولید و جلوگیری از آلودگی محیط زیست از مهمترین مزایای اجرای طرح مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
انتهای پیام/م.ع
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.