به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، مهندسان چینی در کنار کوههای پوشیده از درخت «لائوس» در حال ساخت صدها تونل و پل هستند تا در نهایت یک راهآهن 260 مایلی بنا کنند. این طرح 6 میلیارد دلاری در نهایت 8 کشور آسیایی را به یکدیگر متصل میکند.
چین همچنین با هدف مقابله با قطعی برق شدید، در حال ساخت نیروگاههای برق در پاکستان است که بخشی از یک طرح 46 میلیارد دلاری است.
طراحان چینی همچنین قصد دارند یک خط راه آهن از بوداپست (پایتخت مجارستان) به بلگراد (پایتخت صربستان) بکشند که مسیری جدید برای انتقال کالاهای چینی به اروپا است.
چین در حال حاضر اجرای پروژههای عظیمی در آسیا، آفریقا و اروپا را در دست دارد که نشأت گرفته از اهداف اقتصادی و سیاست جغرافیایی این کشور است. «شی جین پینگ»، رئیسجمهور چین، در تلاش است تا روابط دیپلماتیک و اقتصادی محکمی با دیگر کشورها برقرار کند و یک بازار جدید برای شرکتهای ساخت و ساز و صادرات کشورش خلق کند.
طرح چین که «یک کمربند؛ یک جاده» نام دارد در تاریخ معاصر جهان کمنظیر است و بیش از 60 کشور را شامل میشود. هزینه زیرساختهای این طرح به 1 هزار میلیارد دلار میرسد.
در واقع چین قصد دارد از رویکردهای اقتصادی و ثروتش برای ساخت نوع جدیدی از جهانیسازی استفاده کند و آن را به جای قوانین کهنه غربی ارائه دهد. اگر این طرح موفقیتآمیز باشد، کشورها و شرکتهای مختلف به نوعی به دور محور چین خواهند چرخید.
مسلماً چنین پروژهای برای تأمین منافع چین است؛ به طوریکه این کشور در حال تولید استیل، سیمان و دستگاههایی است که مازاد نیاز آن وجود دارد، و به کشورهای در حال توسعه به عنوان بازاری برای این تولیدات و پویایی اقتصادش نگاه میکند.
طرح رئیسجمهور چین کاملا در نقطهی مقابل سیاستهای «دونالد ترامپ»، رئیسجمهور آمریکا، قرار میگیرد. ترامپ با قرار دادن آمریکا در اولویت سیاستهایش از «پیمان ترنس-پسیفیک» (پیمان سرمایهگذاری بین ۱۲ کشور حاشیه اقیانوس آرام) خارج شد.
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در انتها نوشت: آمریکا و اغلب همپیمانان آسیایی و اروپایی آن رویکردی محتاطانه به این پروژه چین دارند. اما ایجاد یک بازار تجارت جهانی جدید، برای هر کشوری وسوسهکننده است و چین در صورت به بار نشاندن طرح بلندپروازانه "یک کمربند؛ یک جاده" برای احیای جاده ابریشم، میتواند نظم اقتصادی جهان را تغییر دهد.
انتهای پیام/