سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ایجاد شورای سلامت دهان نخستین گام بنیادین برای تکوین نهادی تولیتی

عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت گفت: ایجاد شورای سلامت دهان و دندان نخستین گام بنیادین در جهت تکوین نهادی تولیتی در عرصه سلامت به منظوراحصاء نیازهای دندانپزشکی کشوراست.

مجید قاسمیانپور عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ایجاد شورای سلامت دهان اظهار کرد: مجموعه‌ای از خبرگان حوزه دندانپزشکی کشور با وجود سلیقه‌های مختلف در تمام حوزه‌های زیرساختی، به منظور احصاء کمبود‌ها و نیاز‌ها از یک سو و شناسایی قابلیت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف دندانپزشکی کشور از سوی دیگر در این شورا گردآوری شده اند.

وی ایجاد شورای سلامت دهان و دندان را نخستین گام بنیادین در جهت تکوین نهادی تولیتی در عرصه سلامت به منظوراحصاء نیازهای دندانپزشکی کشور دانست و گفت: ضرورت بررسی نظام‌مند و تحلیل موضوعات مختلف مبتلا به نظام سلامت دهان و دندان کشور، یافتن خلأهای قانونی و تشکیلاتی موجود در وزارت بهداشت، تدوین برنامه‌های کلان و هم سو با دیگر بخش‌های موجود در نظام سلامت عمومی کشور و گسیل منابع بر اساس تبیین ماموریت‌های برنامه محور و شاخص مدار، از جمله ماموریت هایی بود که سبب شگل گیری شورای سلامت دهان و دندان در وزارت بهداشت شد.

به گفته وی، شورای سلامت دهان و دندان به عنوان یک شورای مشاوره‌ای متشکل از کارشناسان و مدیران با سابقه‌ای است که دارای تجربیات غنی و معتبری در بخش‌های مختلف اداری، اجرایی و تشکیلاتی حوزه‌های زیرساختی نظام سلامت کشور به ویژه حوزه دندانپزشکی هستند.

عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت در خصوص حوزه‌های کاری اعضای این شورا اظهار کرد: این حوزه‌های اساسی شامل نظام مدیریت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دندانپزشکی، مدیریت تامین مالی به خصوص بخش بیمه‌ای در زمینه بیمه پایه و تکمیلی، مدیریت و برنامه ریزی بخش مواد و تجهیزات دندانپزشکی، مدیریت آموزش، مدیریت بخش تحقیقات و فناوری، حضور در مجامع صنفی و علمی دندانپزشکی و هم چنین حوزه تقنین و قانون گذاری هستند. 

قاسمیانپور با اشاره به اینکه شورای سلامت دهان ترکیبی از افرادی با سابقه بیش از چندین سال فعالیت در حوزه‌های نامبرده است، تصریح کرد: این شورا نقش تولیتی و سیاستگذاری در حوزه دهان و دندان را ایفا نموده و در طی دوران فعالیت خود توانست با توجه به جلسات متوالی، متعدد و معین برنامه ریزی شده، ضمن تدوین کتاب سیاست‌های کلان نظام سلامت دهان و دندان کشور بر اساس هر یک از سیاست‌های ابراز شده، چند برنامه کلان را در سطح ملی جهت اجرا به واحدهای مدیریتی مربوطه ابلاغ کنند. 

وی افزود: به عنوان مثال شاید بسیاری از مردم و حتی مسئولین نظام سلامت ندانند که براساس مطالعات انجام گرفته، بار بیماری‌های دهان و دندان در جهان، بر اساس شاخص سال‌های از دست رفته (DALY)، شبیه بار بیماری سل و مالاریا است.

عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت یادآور شد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال ۲۰۰۳، بیماری‌های دهان و دندان اصلی‌ترین مشکل بهداشت عمومی حل نشده در سطح جهان است و هنوز هم بسیاری از مردم جهان به خصوص در طبقات پایین اجتماعی و اقتصادی جامعه و هم در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، از این بیماری‌ها رنج می‌برند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.