در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

سلامت چشم انتظار پیوند تحقیقات و بالین در کشور/ تربیت فلوشیپ ضرورت نظام سلامت

جراح ارتوپد و فلوشیپ تعویض مفصل گفت: آموزش تحقیقات فارغ التحصیلان پزشکی و پیوند تحقیق و بالین از اولویت‌های آموزش پزشکی کشور است.

سلامت چشم انتظار پیوند تحقیقات و بالین در کشور/ تربیت فلوشیپ ضرورت نظام سلامت
عنایت الهی جراح ارتوپد و فلوشیپ تعویض مفصل در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: پروتکل یکسان سازی اعمال جراحی در تعویض مفصل ران و زانو هست در کشور بنیانگذاری شده و کل جامعه جراحی که ارتوپدی هم شامل آن است باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.
 
متخصص ارتوپدی کشورمان آموزش پزشکی در زمینه جراحی به پرسنل بیمارستانی و بیمار را از دیگر موارد مهم در ثمربخشی جراحی‌های کشور، کاهش عوارض، کاهش زمان بستری و کاهش عفونت‌های بیمارستانی دانست.
 
عنایت الهی تبحر جراحان کشور را مطلوب ارزیابی کرد و ایجاد پروتکل یکسان جراحان را از اقدامات اساسی عنوان کرد.
 
وی از طراحی گایدلاین‌های ویژه جراحان عرصه تعویض مفصل، لگن و ران خبر داد و گفت: طراحی گایدلاین‌های آموزشی جراحان از عوامل تقویت اقتصاد سلامت است.
 
عنایت الهی افزود: شستشوی بدن با شامپوی ایرانی و کم هزینه قبل از جراحی موضوع کوچکی است که در گایدلاین‌ها آمده است و با انجام همین راهکار کوچک حجم بالایی از عفونت‌های بیمارستانی، جراحی و زمان بستری کاهش پیدا می‌کند.
 
این متخصص فلوشیپ تعویض مفصل تصریح کرد: پروتکل آموزش جراحان با توجه به تعدد بیماران، حوادث جاده ای، تعداد بالای پزشکان و فارغ التحصیلان پزشکی از ضرورت هایی است که اجراسازی آن در کیفیت ارتقاء سلامت حائز اهمیت است.
 
وی افزود: اموزش فلوشیپ از موضوعاتی است که در کشور ما آغاز شده است، ولی برخی رشته‌ها ساختار‌های لازم را ندارند و هنوز شکل نگرفته است.
 
عنایت الهی عنوان کرد: در زمینه تحقیقات ما پزشک‌های فوق العاده متبحری داریم یعنی از لحاظ تکنیک و سواد ما چیزی از جای دیگه کم نداریم، ولی در حقیقت ساختار تربیت فلوشیب است که ما هنوز ضعف داریم.
 
این متخصص ارتوپدی گفت: در بخش تحقیقات آموزش پزشکی باید در کنار بودجه هایی که تعریف می‌شود، بکارگیری تحقیقات در بالین و بستری را از اهداف آموزشپزشکی بدانیم و بازنگری‌های خاصی را انجام دهد.
 
عنایت الهی افزود: ضعف سیستم آموزشی فلوشیب از پایه در پزشکی و رشته‌های دیگر باید آموزش داده شود تا فارغ التحصیلان تحقیقات متعدد بومی را در بالین و ارایه خدمات بکار بگیرند.
 
وی گفت: دانشجو در رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی باید نحوه تحقیق و آموزش تحقیقات را بداند تا آنچه از دل این تحقیقات است مقالات کاربردی شود.
 
این متخصص ارتوپدی گفت: نقطه قوت بهداشت و سلامت ما این است که ما بیمار کم نداریم، استاد دانشگاه کم نداریم، ولی یاد نگرفتیم که تحقیق انجام بدیم.
 
عنایت الهی گفت: پیوند بالینی و تحقیقات ما در حال حاضر ضعیف است و ایجاد پیوند این دوموضوع نیازمند فرهنگ است.
 
وی اظهار کرد: ما باید یاد بگیریم آن چیز هایی که تحقیقات به ما نشان میدهد را اجرا کنیم و باور داشته باشیم که خیلی از کارهای ما دیده می‌شود.
 
این متخصص ارتوپدی یادآور شد: در بحث جراحی‌های مفاصل عده‌ای فرض می‌کنند جراحی پایان کار و زندگی روزمره است، اما باید با آگاهی بخشی به بیماران در خصوص جراحی‌ها شاهد نتایج مطلوب جراحی و تعامل پزشک و بیمار باشیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار