سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اروند رود در انتظار روزهای شکوفایی

اقتصاد منطقه و کشور با لایروبی اروند رود متحول می شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛اروند رود ،رودی خروشان و پر آب ، که از ریزش رودهای دجله، فرات و سپس کارون تشکیل شده است. دجله و فرات پیش از پیوستن به کارون در ۳۷۵ کیلومتری جنوب بغداد به هم می پیوندند. 
 
شهرهای آبادان ،خرمشهر ، اروندکنار و شهر عراقی فاو از جمله بنادری  هستند که در ساحل اروند رود  قرار دارند.
 
 ایران و عراق در ۱۵ اسفند سال ۱۳۵۳ در معاهده ۱۹۷۵ الجزایر ، اروندرود را به عنوان خط مرزی میان دو کشور تعیین کردند.
 
رودخانه اروند رود یکی از زیباترین جاذبه های آبادان  محسوب می شود وجاری شدن این رود در کنار شهر ، جلوه ای خاص به آن  داده است .
 
اروند رود یکی از اصلی ترین نمادهای اقتصادی خوزستان است وآسیب های جنگ تحمیلی وچالش های زیست محیطی منطقه سبب شده  که تنها از یک سوم اروند رود استفاده شود.
 
 لایروبی نکردن این رودخانه مشکلات زیادی را برای اروندرود ایجاد کرده است و با توجه به اینکه آب رودخانه اروند از سه رودخانه دجله، فرات و کارون، تغذیه می‌شود به دنبال کاهش ورودی آب از این رودخانه ها، اروند رود نیز در حال کم عمق شدن و شور شدن است.
 
یکی از لنج داران آبادانی گفت:در ساحل عراق گل ولای زیادی ته نشین شده است واین رودخانه نیاز به لایروبی کامل دارد.
 
قبل از جنگ تحمیلی کشتی های اقیانوس پیما در اروند رود  تردد می کردند اما در حال حاضر آب رودخانه کم شده  است و امکان تردد کشتی های بزرگ وجود ندارد.بر اثر جنگ تحمیلی و عدم تردد قایق ها از گذشته، کف رودخانه بالا آمده و در خیلی از نقاط لایروبی انجام نشده است.
 
ناخدای یک شناور باری گفت:عمق آب بسیار اندک است وما نمیتوانیم در این رود بارگیری کامل انجام دهیم و با یک سوم ظرفیت کشتی مجبور هستیم بار را به بنادر آبادان و خرمشهر بیاوریم .
 
دریس مدیرعامل بندر ودریانوردی خرمشهردر این باره  گفت: اروند رود 35میلیون متر مربع گل و لای دارد  که باید لایروبی شود و به عمق 9مترقبل از جنگ تحمیلی برسد.
 
وی افزود:لایروبی اروند هم تابع مفادمعاهده 1975الجزایراست  و از طریق دفتر هماهنگی مشترک دوکشور ایران وعراق که موسوم به " سی بی  سی "باید انجام شود. 
 
یکی از غواصان منطقه در این زمینه گفت:هرچه لایروبی بیشتر شود دسترسی به شناور مغروقه بیشتر وکار راحتر می شود واگر این لایروبی انجام شود ما سریعتر می توانیم شناورهای غرق شده را از اعماق اروند خارج کنیم  وکشتی های بزرگ باری راحت تر می توانند  وارد  بنادر آبادان و خرمشهر شوند .
 
غواص دیگری گفت: شناورهایی که در دوران جنگ تحمیلی در اروند رود غرق شده اند ، گل و لای زیادی را در اطراف خود انباشته و تردد را برای بسیاری از شناور ها مشکل کرده اند و هر چه زمان بیشتری بگذرد ،گل و لای بیشتری اطراف آنها را میگیرد و کار در آوردن آنها از اروند مشکل تر می شود.
 
معتمدی  معاون اقتصادی منطقه آزاد اروندهم در این زمینه گفت:مشکلی که ما در این زمینه داریم مشکل حقوقی وبین المللی است که با کشور عراق است وبخشی از مغروقه ها سمت عراق هستندکه آنها هم باید به این کار مشترک ما بپیوندند.
 
یکی از شهروندان آبادانی گفت:اگر اروند رود لایروبی شود  کشتی های زیادی در  بنادر آبادان و خرمشهر تردد می کنند و اشتغال زایی فراوانی خواهند داشت و  جوانان ما سرکار می روند و علاوه بر آن حتی ماهیگیری هم در این رودخانه افزایش می یابد و بسیاری  از جوانان را در بخش صید و صیادی صاحب کار می کند.
 
اروند رود شریان اقتصادی شهرهای مهم و بندری آبادان و خرمشهر است و هر چه توانایی تردد کشتی ها در این رودخانه بیشتر باشد رونق اقصادی منطقه نیز بیشتر میشود و این امر مستلزم لایروبی رودخانه مهم و استراتژیک اروند است .
 
اگر مذاکره با عراقی ها زودتر به نتیجه برسدو لایروبی از طرف آن ها هم آغاز شود روزهای بهتری در انتظار اقتصاد  دوکشور خواهد بود.
 
انتهای پیام/د
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.