سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری؛

حمايت از كشت گل‌محمدی در راستای ايجاد اشتغال برای جوانان

با توسعه و ترويج كاشت گل‌محمدی و گلاب‌گيری، می‌توان مشكل بخشی از جوانان جويای كار منطقه دودانگه كاهش پيدا كند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،مازندران رویشگاه اصلی بسیاری از گونه‌های دارویی باارزش است که قابلیت کشت و کار در اراضی شیب‌دار را دارد که این گونه‌های دارویی در شرایط طبیعی و با بارندگی مختصر رشد می‌کند که می‌تواند با کشت اصولی آنها، تولید و مصرف داخلی و صادرات آن افزایش پیدا کند.

گل‌محمدی یکی از گونه‌های مهم گیاهان دارویی است که قابلیت کاشت در مازندران را دارد و دو سالی است که شهرستان ساری میزبان برگزاری جشنواره گل‌محمدی است.



با وجود فارغ‌التحصیلان بیکاری که در بخش کشاورزی وجود دارد، اختصاص برخی گونه‌های گیاهان دارویی و معطر مانند گل محمدی برای کشت انبوه می‌تواند در اقتصاد کشور نقش مؤثری داشته باشد و سبب اشتغال‌زایی و کاهش جمعیت بیکار در مازندران شود.

استفاده از کشت گل‌محمدی سبب افزایش بازده اراضی شیب‌دار و عرصه‌های منابع طبیعی قابل واگذاری می‌شود که توجه بیش از پیش به این گیاه می‌تواند مازندران را به‌عنوان استان تولیدکننده گلاب در کشور معرفی کند.

در حال حاضر به‌دلیل افزایش جمعیت و برای استفاده بهینه از اراضی ضروری است کشت گل‌محمدی به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد.

وجود اراضی شیب‌دار و شرایط خاص اقلیمی مازندران به‌ویژه مناطق بالادست دارد فرصت خوبی برای گسترش کشت گل محمدی است.

با گسترش کشت گل‌محمدی در اراضی شیب‌دار صنایع تبدیلی وابسته به آن رونق پیدا کرده و اهمیت اقتصادی تولید گل‌محمدی بیش از پیش مورد توجه قرار میگیرد.

با توسعه و ترویج کاشت گل‌محمدی و گلاب‌گیری، مشکل بخشی از جوانان جویای کار منطقه دودانگه کاهش پیدا می‎‎کند.

یقیناً اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که تسهیلات مناسب در اختیار افراد جویای کار قرار گیرد تا بتوانند با کارآفرینی در زمینه کشت گل‌محمدی و گیاهان دارویی در برندسازی و شناساندن آن گام بردارند.



به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،محمد صادقی کارشناس ارشد کشاورزی با بیان اینکه گل‌محمدی درختچه‌ای برگ‌ریز و از خانواده رزها است، گفت: گل‌محمدی یکی از گیاهان دارویی و معطر بومی ایران است که عملکرد گل، کیفیت و کمیت اسانس گل‌های این گیاه در شرایط مختلف اقلیمی و تنوع ژنتیک متفاوت است.

وی افزود: سطح زیر کشت گل‌محمدی در دنیا حدود 20 هزار هکتار است که 70 درصد آن در ایران قابلیت کشت دارد و ایران به‌عنوان قدیمی‌ترین کشور تولیدکننده گلاب در جهان است.

کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به اینکه گل‌محمدی نسبت به شرایط محیطی سازگاری خوبی دارد و بقا و سازگاری نسبت به خشکی از شاخص‌ترینصفات این گیاه است، گفت: گل‌محمدی در اولین سال پس از کشت شروع به گلدهی می‌کند و 500 تا 7000 کیلوگرم گل در هر هکتار تولید می‌کند و از سال‌های بعد بر میزان گل افزوده می‌شود.

محمد صادقی افزود: در سال‌های چهارم و پنجم بعد از کشت بیشترین گل تولید می‌شود و حدود 4 تا 5 تن در هکتار گل تولید می‌شود.

وی گفت: تکثیر این گیاه از طریق پاجوش، قلمه و تقسیم بوته است و عمده‌ترین روش تکثیر از طریق قلمه صورت می‌گیرد که پس از ریشه‌دار شدن و قرار دادن در گلدان‌های پلاستیکی قابلیت عرضه برای کشت دارد.



به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،طهمورث قاسم‌نژاد مدیر جهاد کشاورزی ساری درباره برگزاری جشنواره گل محمدی گفت: دومین جشنواره ملی گل‌محمدی و گیاهان دارویی شمال ایران 21 و 22 اردیبهشت‌ماه در ساری بخش دودانگه روستای کندلک برگزار ‌شد.

وی سطح زیر کشت گل‌محمدی در این منطقه را 50 هکتار اعلام کرد و افزود: 2 هزار و 100 گلدان نهال گل‌محمدی در روستای مالخواست، 4 هزار و 400 گلدان در روستای اروست و 9 هزار گلدان در روستای سنگده توزیع شد.

وی گفت: طرح یک‌هزار هکتاری برای کاشت گل‌محمدی در این منطقه به‌دلیل عدم تأمین اعتبار هنوز اجرایی نشده است.

وی افزود: اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که تسهیلات مناسب در اختیار افراد جویای کار قرار گیرد تا بتوانند با کارآفرینی در زمینه کشت گل‌محمدی و گیاهان دارویی در برندسازی و شناساندن آن گام بردارند.



به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،جهانبخش عشوری بخشدار دودانگه نیز گفت: در این جشنواره، تعاونی گل محمدی دودانگه با مشارکت اهالی منطقه به دستگاه پیشرفته گلابگیری مجهز شده که میزان گلابگیری در زمانی کمتر را افزایش می دهد.

وی با اشاره به استقبال خوب گردشگران از این جشنواره مفرح، افزود: با هماهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ساری تعدادی تورهای گردشگری هم در این جشواره شرکت کرده اند.

بخشدار دودانگه با اشاره به تاثیر اقتصادی کاشت گل محمدی و گلابگیری در این منطقه، گفت: زمینهای حاصل خیز منطقه از ظرفیت بالایی برای کشت گل محمدی برخوردار است که سال گذشته حدود یکصد هکتار از زمینهای منطقه به کشت گل محمدی رفت و امسال با استقبال مردم منطقه میزان زمینهای زیر کشت گل محمدی افزایش بیشتری داشته است.

عشوری افزود: مراسم گلابگیری امروز نیز از ساعت 9 تا 17 در روستای کندلک برگزار است.

منطقه دودانگه در 65 کیلومتری جنوب شهر ساری قرار دارد و دارای 57 روستا است.

انتهای پیام/آ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غلامرضا نصیری
۱۴:۴۴ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
با عرض سلام ودرخواست سلامتی از ایزد منان و موفقیت تمامی افرادی که در این امر فعالیت دارند قابل ذکر است که شهرستان داراب فارس بعنوان نگین سبز جنوب قابلیت های زیادی در امر کشت گل رز یا گل محمدی دارد که میبایست مسئولین محترم جهاد کشاورزی استان فارس و شهرستان داراب جوانان بیکار را حمایت و هدایت کنند و اراضی شیب دار شهرستان داراب را در اختیار افراد جویای کار قرار دهند تا افراد علاقه مند به این امر فعالیت خود را عملی کنند وسهمی در رونق اقتصادی کشور داشته باشند