سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از مسمومیت دانشجویان در خوابگاه دانشجویی تا لغو اجرای بخش آموزشی سند ۲۰۳۰

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بیان برخی از این موارد می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.
 
 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و...) همراه با برنامه زمانی مراجعه به دانشگاه‌های مجری در هفته اول خرداد ماه ۹۶ از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان منتشر خواهد شد.
 
 
۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری فعال هستند
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بالغ بر یک هزار شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های علم و فناوری فعالیت می‌کنند و این پارک‌ها از طریق وزارت علوم مجوز گرفته و فعالیتشان را ادامه می‌دهد و بر اساس ضوابط و قوانینی که هیأت امنا برای آن‌ها تعریف می‌کند ادامه کار می‌دهند.
 
 
چیتگر، محل احداث شهر دانش دانشگاه تهران
محمود نیلی احمد‌آبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران سالانه یک هزار و ۲۰۰ دانشجوی دکتری پذیرش دارد و در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکتری در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و سال گذشته بیش از ۳ هزار مقاله توسط دانشجویان ارائه شده است.
 
رئیس دانشگاه تهران گفت: مکان دانشگاه بسیار مهم است، پیشنهاداتی مطرح بود که دانشگاه تهران به چیتگر منتقل شود، ولی نظر ما این بود که هویت دانشگاه از بین می‌رود، بنابراین شهر دانش را در همین محل ایجاد می‌کنیم که بخش بزرگی از شهر دانش متعلق به پارک علم و فناوری دانشگاه شهر تهران است.
 
 
غذای دانشجویان دانشگاه مسموم برعهده پیمانکاران است
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران در خصوص علت مسمومیت دانشجویان گفت: علت اینکه ۲۶۰ دانشجویی که در یزد دچار مسمومیت شده‌اند مورد بررسی قرار گرفته و این موضوع مربوط به مواد غذایی است که پیمانکار تهیه کرده و ممکن است در هر بخشی پیش بیاید.
 
 
زمان ثبت‌نام دوره‌های کاردانی فنی و حرفه‌ای اعلام شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: با اشاره به آزمون دوره‌های کاردانی و نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: ثبت نام برای شرکت در آزمون دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی‌حرفه‌ای و موسسات غیر‌دولتی و غیر‌انتفاعی از روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۶ از طریق شبکه سایت سازمان سنجش و آموزش کشور شروع و در روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه پایان می‌پذیرد.  
 
 
رشد ۳۵ درصدی پذیرش بورسیه تحصیلی در سال جدید
سید ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت:ما در سال گذشته ۶۰۰ بورس پذیرش داشتیم و امسال تقریبا یک رشد ۳۵ درصدی را در اعتبارات این حوزه در نظر گرفته ایم.
 
 
علی محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید با دو وزارتخانه علوم و بهداشت و مجلس شورای اسلامی تعامل دوسویه داشته باشد و دانشگاه آزاد اسلامی مکانی غیرانتفاعی و مستقل است و تمامی انتصابات در آن براساس شایسته‌سالاری صورت می‌گیرد.
 
 
درهای استخدامی دانشگاه آزاد بسته  
محمد علی نوریان سرپرست دانشگاه آزاد گفت: به منظور ساماندهی نیروی انسانی در دانشگاه موارد ذیل برای اقدام ابلاغ می‌شود.
 
جذب و بکارگیری کارمند جدید به هر نحو در تمام واحدها، مراکز آموزشی و سازمان مرکزی دانشگاه ممنوع است.
 
 
لغو اجرای بخش آموزشی سند ۲۰۳۰  
منصور کبکانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: تناقضات سند ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی نظام بار‌ها اعلام شده بود.
 
دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی با بیان اینکه کشورهای مسلمان دیگر نیز سند ۲۰۳۰ را امضا کردند، گفت: این کشورها، چون برنامه و سند بالادستی نداشتند، مجبور به موافقت با چنین اسنادی هستند، اما مقام معظم رهبری تاکید داشتند که ما در درجه اول باید برای اجرای چنین اسنادی در جهان مخالفت کنیم واگر امکان آن نبود و نتوانستیم حداقل در کشور آن را اجرا نکنیم.
 
 
لزوم داشتن ارتباط‌های بین‌المللی برای فروش محصولات پارک‌های علم و فناوری  
وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی سبب توسعه علم و محوری‌ترین عامل برای پیشرفت کشور‌ها محسوب می‌شود و کشورمان در همین راستا پارک‌های دولتی، تخصصی و حتی مجوز ایجاد ورود بخش خصوصی را داده است و خوشبختانه امروزه اغلب دانشگاه‌های کشور دارای مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری هستند.
 
 
ایجاد سامانه ثبت محصولات پارک‌های دانشگاهی در دستور کار وزارت علوم
خسرو پیری مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناور وزارت علوم گفت: با توجه به حمایت از تولید داخل با همکاری وزارت علوم در صدد ایجاد یک سامانه برای ثبت محصولات پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها هستیم.
 
وی با بیان اینکه تمام محصولات پارک‌ها و مراکز رشد در این سامانه قرار می‌گیرند، بیان کرد: در وهله نخست، خود دانشگاه‌ها ملزم هستند که تمام خریدهایشان را از طریق این سامانه انجام دهند.  
 
 
جزئیات پذیرش در دوره کاردانی نظام جدید فنی حرفه‌ای اعلام شد
مشاور عالی سازمان سنجش گفت: پذیرش در ۴۳ رشته صورت می‌گیرد که از این تعداد ۳۲ رشته بدون آزمون و ۱۱ رشته باآزمون است.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.