سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک کتاب بیشتر بخوانیم؛

تشریح برنامه‌های کمیته علمی و فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب / برپایی پاتوقی برای اهالی قلم

کمیته علمی فرهنگی امسال برنامه‌هایش را در سه محور مجزا از هم برگزار کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یحیی دهقانی مدیر کمیته فعالیت‌های علمی و فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری خود در شهر آفتاب گفت: کمیته علمی فرهنگی امسال برنامه‌هایش را در سه محور مجزا از هم برگزار کرده است؛ یک محور علمی‌ است که شامل نشست‌های طراحان اهل قلم می‌شود. امسال چهار سالن در داخل کمیته و چهار سالن در تشکل‌های صنفی داشتیم. در حوزه مسائل مرتبط با نشر مثل اقتصاد، بازاریابی، ویرایش و فروش چهل برنامه پیش‌بینی شده است. پنج یا شش برنامه مختص به نکوداشت و بزرگداشت اصحاب قلم داشتیم و دو نشست بزرگداشت ناشران نشر شهرستان‌ها و بزرگداشت ویراستاران کتاب هم از برنامه‌های دیگر سرای اهل قلم بودند. 
 
وی افزود: در کتاب نمای یک، کتاب‌های ناشران و سازمان‌های مختلف رونمایی شد و کتاب‌ها نقد شد و توضیحاتی درباره آنها داده شد. البته تعداد زیادی متقاضی برای این برنامه‌ها بود ولی امکان اجرای برنامه برای همه وجود نداشت.
 
دهقانی اظهار داشت: 24 برنامه کارگاهی هم اندیشی هم پیش‌بینی شد که این برنامه‌ها ارتباط دو طرفه است و به شکل کلاسیک و سنتی نیست. برنامه‌های ما در سالن‌های آموزشی کودک و نوجوان و خارجی نیز دایر است. همچنین ما در غرفه ناشرین کتاب نمایی می‌کنیم که در واقع نوعی حمایت از ناشران است. چهار برنامه در چهار سرا بر اساس این سیاست وزارت ارشاد برگزار شد که فعالیت‌های فرهنگی در سطح نمایشگاه گسترش پیدا کند.
 
دهقانی در خصوص محور دوم برنامه‌های کمیته بیان کرد: پاتوق اهل قلم محلی برای استراحت، تبادل فکر، مصاحبه و گپ زدن‌های بین نویسندگان، مترجمان و اهالی قلم است. این پاتوق از سال گذشته دایر شد و تعداد زیادی از افراد شناخته شده در آن شرکت کردند. چهره‌های برجسته‌ای مانند دکتر سفی‌نژاد، هوشنگ مرادی‌کرمانی، شیوا مقانلو، حسن آبگینی، مجید قیصری، دکتر عنایت‌الله مجیدی، غلامرضا امامی و محمود حکیمی در آن شرکت کردند.
 
وی ادامه داد: بخش سوم که فرهنگی ا‌ست شامل کارنامه نشر است که فضایی حدود 400 تا 450 متر مربع را در برمی‌گیرد که برترین های چاپ اول سال 95 در این سالن به نمایش گذاشته شده. همچنین دو یا سه نمایشگاه کوچک دیگر در داخل کارنامه نشر برگزار شده است. در غرفه دیگری حدود 50 عنوان کتاب‌های خطی به نمایش گذاشته شده و کتاب وکاریکاتور غرفه‌ دیگری در کارنامه‌ نشر است که نزدیک به صد کاریکاتور در آن وجود دارد.
 
مدیر کمیته فعالیت‌های علمی و فرهنگی ابراز داشت: در کنار این سالن‌ها سه سالن دیگر هم داریم؛ یکی سالن پایتخت کتاب که در ده روز نمایشگاه برنامه‌هایی دارند. یکسری از برنامه‌های آنها در داخل سالن و هنرنمایی‌های آنها در محوطه بیرون نمایشگاه انجام می‌شود. غرفه‌های مختص به پنج روستای دوستدار کتاب داریم. سالن دیگر مخصوص افرادی ‌است که یا مروج کتاب و یا کتاب ساز هستند. سالن جنبی کودک و نوجوان با متراژ حدود 1600 متر برنامه‌هایی چون مسابقات و سرگرمی‌های مختلف برای بچه‌ها در نظرگرفته است.
 
دهقانی در خصوص نحوه اطلاع رسانی این برنامه ها تصریح کرد:‌ تا آنجایی که امکان داشته سه ماه و نیم قبل از شروع نمایشگاه، چه از طریق اتحادیه ناشران و چه از طریق کتابفروشی‌ها برای حضور در نمایشگاه اطلاع رسانی کردیم. همچنین قبل از نمایشگاه برای برنامه‌ها کتاب چاپ کردیم و بروشور توزیع کردیم.
 
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.