سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

افتتاح نخستین مرکز علمی تحقیقاتی متانول کشور در شیراز

نخستین مرکز علمی تحقیقاتی متانول کشور با هزینه 35 میلیارد تومان امروز در دانشگاه شیراز افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مرکز علمی تحقیقاتی متانول در راستای امضای قرارداد همکاری بین وزارت نفت و دانشگاه شیراز، بهینه سازی و ارتقای فناوری تولید متانول با هزینه 35 میلیارد تومان و با هدف ارتباط صنعت و دانشگاه در منطقه جهان پارس پردیس ارم دانشگاه شیراز راه اندازی شده است.

رئیس مرکز علمی تحقیقاتی متانول کشور گفت: بیش از 40 سال از تولید متانول در کشور می‌گذرد در حالی که تاکنون دانش فنی آن در ایران تدوین نشده و برای راه اندازی هر پروژه صنعتی بیش از ۱۰ درصد هزینه، صرف خرید تدوین دانش فنی می‌شود.

دکتر محمد رضا رحیم پور ادامه داد: با فعالیت این انستیتو علاوه بر بهینه سازی و ارتقای فناوری تولید متانول، نیاز کشور به خرید دانش فنی متانول و فراورده‌های آن از خارج از کشور مرتفع می‌شود.

متانول یا متیل الکل یا الکل متیلیک یا الکل چوب  ساده‌ترین نوع الکل هاست.
 
این ماده می‌تواند به عنوان ضد یخ، حلال و سوخت به کار برده می‌شود.
 
متانول به صورت محدود به عنوان سوخت در موتورهایی با سیستم احتراق داخلی استفاده می‌شود.

متانول تولید شده از چوب و سایر ترکیبات آلی را متانول آلی یا بیوالکل می‌نامند که یک منبع تجدید شدنی برای سوخت است و در مواردی می‌تواند جایگزین مشتقات نفت خام شود.

متانول از آن جهت عمده‌ترین ماده است که از گاز طبیعی که به وفور در ایران وجود دارد حاصل می‌شود که ماده اولیه فراورده‌های میانی دیگر است و چندی است که با استفاده از فناوری‌های جدید می‌توان از متانول فراورده‌های الفینی از جمله پروپیلن را تولید کرد که ماده اولیه ١٩ محصول نظیر پلی پروپیلن، اپوکسی رزین، پلی کربنات، الیاف آکریلیک می‌شود که خوراک تعدادی زیادی از صنایع پایین دستی پتروشیمی است که می‌تواند منشأ اشتغالزایی زیادی در کشور باشد.

این مرکز تخصصی تدوین دانش فنی متانول به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نفت  آیین گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران افتتاح شد.
انتهای پیام/ر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.