سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

برداشت ۲۲ تن گل محمدی از باغهای شهرستان گناباد+تصاویر

در حال حاضر، حدود ۳۰ هکتار باغ گل محمدی در شهرستان گناباد وجود دارد که پیش بینی می‌کنیم حدود ۲۲ تن برداشت گل محمدی داشته باشیم که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش تولید داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، علیرضا حسین زاده مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: در جهت استفاده بهینه از آب و خاک موجود در شهرستان گناباد و بر اساس کمیت و کیفیت آب و زمین هر منطقه، اقدام به تعریف الگوی کشت، برای هر منبع آبی شده است که با توجه به کم آب طلب بودن و ارزش اقتصادی بالای گیاهان دارویی؛ اقدام به توصیه کاشت گل محمدی در بعضی از منابع آبی شهرستان شده که در سال جاری هم اقدام به کاشت پنج هکتار باغ جدید گل محمدی شده است.
 

وی افزود: با توجه به ارزش اقتصادی بسیار بالا و زود به بهره برداری رسیدن گل محمدی، خوشبختانه تقاضاهای کشاورزان بسیا بالاست که این می‌طلبد تا در سال‌های آینده بتوانیم کاشت این کیاه را بهتر توصیه و ترویج کنیم.

حسین زاده تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مسایل درخصوص گا محمدی، مرحله بعد از تولید است که پرسه برداشت و تولید را باید جدی گرفت که الان رایزنی‌های لازم با سرمایه گذار هم انجام شده است تا در سال آینده اقدام به گلاب گیری بکنیم که با عنوان محصول و نام برند شهرستان به بازار عرضه شود.

علی موذنی کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد هم در این باره گفت: گل محمدی گیاهی است که در هر اقلیمی سازگاری دارد؛ ولی بهترین تولید گل محمدی از لحاظ اسانس و کیفیت گل و عطر آن بیشتر در ارتفاعات بالای ۱۲۰۰ متر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: سیاست جهاد کشاورزی براین است که توسعه گل محمدی در مناطق بالادست شهرستان که از لحاظ منابع آبی در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برند و متاسفانه بدلیل خشکسالی‌های متوالی خیلی از سردرختی‌های شان دچار خسارت شده و کشاورزی غیر اقتصادی شده، سعی ما بر این است تا گل محمدی را جایگزین کشاورزی و باغداری در این منطقه کنیم.

کارشناس باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد گفت: درسال با سه نوبت یا چهار نوبت آبیاری گل محمدی می‌توانیم از آن برداشت گل خوبی داشته باشیم، این گیاه، آفت چندانی در منطقه ندارد و زیر ساخت هایش در گناباد راه اندازی شده است و برای خرید آن هیچ مشکلی نداریم.

علی موذنی افزود: هدف جهاد کشاورزی بر این است تا تمام یارانه هایی که برای گیاهان کم آب طلب و گیاهان دارویی هست به سمت و سوی این گیاه ارزشمند سوق داده شود و با توجه به یارانه نهال در منطقه، از کشاوورزانی که متمایلند به توسعه و کشت این محصول در باغاتشان، مراجعه کنند به جهاد کشاورزی تا از حمایت‌های مالی و مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی بهره‌مند شوند.

 
 
انتهای پیام//ح. ت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.