سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سعدی؛ شاعری که شعرهایش به تازگی گل نوشکفته است

سعدی در روزها و دوره تلخ از تاریخ كشورمان شعرهایی به شیرینی قند سروده است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گلستان و بوستان اینها كلماتی هستند كه این روزها ما را بیشتر یاد طبیعت سبز شهرها و یا گاهی به یاد اسم كوچه و خیابان‌ها و یا سر در مغازه‌های مختلف از جمله غذاخوری و ... می اندازد. اما شیرینی اصلی این كلمات  متعلق به شیخ  اجل سعدی شیراز است.

شاعری كه خالق كتاب‌های بوستان و گلستان است و نام اصلی‌اش مشرف‌الدین مصلح بن عبدالله و متخلص به سعدی است. شاعری اول اردیبهشت به مناسبت تولدش به نام او در تاریخ ثبت و نامگذاری شده است.

سعدی در روزها و دوره تلخ از تاریخ كشورمان شعرهایی به شیرینی قند سروده است.

دكتر علی آبان  استاد دانشگاه و شاعر در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد سعدی  گفت: سعدی در دوره سیاه كینه، فتنه و پر از كشتار حمله مغول بسیاری از این شعرهای شیرین را گفته و این یكی از نكات منحصر به فرد اوست.

آبان تصریح كرد: از شعر سعدی مخاطب یا خواننده می‌تواند استفاده  كاربردی در زندگی‌اش كند و این به دلیل آن است كه انسان برای مثال در گلستان پاهایش روی زمین است و مثل ما غذا می خورد، سر كار می‌رود ، ظلم می‌كند و ظلم می‌بیند.  

آبان خاطرنشان كرد: در شعر سعدی اخلاقیات، عشق و جوانی، قناعت و بسیاری از مفاهیم حتی سطحی زندگی نهفته است واین راهی را برای مخاطب باز می‌كند كه گویی سعدی به امروز سفر كرده، در كنارش نشسته است و شعر می گوید .

شیخ اجل سعدی شاعری جهانگرد بوده است و از اولین كسانی است كه برای تحصیل راهی خارج می شود. از همین روی شعرهایش هم به دلیل رابطه با پادشاهان و قصه و حكایات سفرهایش  سرشار از مفاهیم زندگی واقعی است. تا جایی كه نسبت به شعرای كهن دیگر قدم‌های تخیلش بر روی زمین استوار است.

نوروزی شاعر و سعدی پژوه در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سعدی از آنجا كه منطق زبانی و منطق  شعررا در كنار هم استفاده می كند، شعرهایش رنگ زمان به خود نمی‌گیرد و هیچ وقت كهنه نمی‌شود  .

این شاعر اظهار داشت: من روزی برای شاگردانم، غزلی از سعدی خواندم و از آنها خواستم، حدس بزنند شاعر كه بوده  است. آنها شعر را متعلق به شاعری امروزی و جوان حدس زدند. این نشان از زیبایی و تازگی ماندگار  شعر سعدی  دارد .

نوروزی  ادامه داد: شعر سعدی را امروز به راحتی می توان به عنوان  پیامك در شبكه و فضای مجازی  استفاده كرد و این بدان معناست كه  شعر او از جریان سیال زندگی سخن می‌گوید .

بنی آدم اعضای یک پیكرند كه در آفرینش ز یک گوهرند. همین شعر سعدی كافی است تا به مناسبت تولدش  بیشتر به مطالعه آثار سعدی بپردازیم ومفاهیم شعر او  را در زندگی رعایت كنیم.
 

انتهای پیام/
 
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.