سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

اجرای طرح غربالگری اوتیسم در شهرستان اردکان

طرح غربالگری اوتیسم در شهرستان اردکان اجرا می‌شود.

  امیر ولی عضدزاده رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  گفت: اجرای طرح غربالگری اتیسم در اردکان از اواخر  اسفند 95 آغاز شده است و تاکنون بیش از 600 کودک در غربالگری اولیه این طرح شرکت کرده اند که از این تعداد 7 نفر مشکوک به این بیماری ، شناسایی شدند.

  عضدزاده افزود : برای مشارکت در طرح غربالگری تمام خانواده‌های دارای کودک دو تا پنج ساله می‌توانند برای کسب آگاهی از این بیماری و علائم آن به مراکز بهداشتی شهرستان اردکان مراجعه کنند.
 
وی گفت: در این راستا کودکانی که از طریق غربالگری، مشکوک به اتیسم شناخته می‌شوند، برای تشخیص نهایی و مداخله بهنگام به متخصصان ارجاع داده می‌شوند.

 عضدزاده بیان کرد : اختلال طیف اتیسم به مجموعه‌ای از اختلالات رشدی گفته می‌شود که مهارت ‌های کلامی و غیرکلامی ارتباط و تعامل اجتماعی را به طور معنا داری تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضدزاده افزود: این بیماری قابل درمان و کنترل است اما باید براساس نیازهای ویژه کودک و تشخیص زود هنگام بیماری زمینه فعالیت مؤثر کودک در جامعه را فراهم کرد.

وی تصریح کرد : انجام حرکات تکراری، اصرار بر یکنواختی، بیش فعالی، تأخیر در گفتار، عدم تماس چشمی، خنده و گریه بی‌دلیل، مشکلات شنوایی، گوشه‌گیری و عدم آموزش‌پذیری از علائم شایع در اختلال اتیسم در کودکان است.
عضدزاده گفت: تست پزشکی مشخصی برای تشخیص اتیسم وجود ندارد اما کارشناسان با انجام یک ارزیابی دقیق از رفتارها و عادات کودک و بررسی علائم موجود با همکاری والدین می‌توانند بیماری را تشخیص داده و برای درمان کودک مبتلا برنامه ریزی نمایند.

انتهای پیام/ ی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.