محمد صاحب الزمانی نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با
خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که ۷۰ درصد مردم از اجرای طرح تحول نظام سلامت راضی هستند، بیان داشت: علیرغم این که اجرای طرح تحول مشکل نارضایتی مردم را تا حدودی حل کرده است، اما خود طرح با مشکل مواجه شده و ارائه دهندگان آن ناراضی هستند.
وی با اشاره به این که اگر زیرساختها و منابع اعتباری آن در قالب یک طرح کلی و اساسی بهداشت و درمان اجرا میشد شاهد بروز این مشکلات نبودیم، افزود: باید طرح تحول را اصلاح و تکمیل کنیم یعنی زیرساختها را آماده و منابع اعتباری را بصورت جامع مشخص کنیم و بیماران نیز بدانند به چه صورت باید به پزشکان برای دریافت خدمات مورد نیازشان مراجعه کنند.
وی با تاکید بر این مطلب که باید سیستم ارجاع را وارد طرح تحول نظام سلامت کنیم، ادامه داد: مردم باید پزشک خانواده داشته باشند و با توجه به سیستم ارجاع اعتبارات لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی پیش بینی شود تا رضایت مردم پایدار بماند.
نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: با توجه به این که صنعت بیمه به لحاظ مشکلات مالی و منابع اعتباری پوشش قوی هنگام بیماری از بیماران ندارد بنابر این درصد قابل توجهی از مردم رضایت لازم را از خدمات درمانی و نحوه ارائه آن به هنگام بیماری ندارند.
صاحب الزمانی با اشاره به این که طرح تحول اجرایی شده، اما اعتبارات آن در قالب یک طرح درمانی پیش بینی نشده است، گفت: طرح تحول میتواند رضایت عمومی جامعه را جلب کند، اما باید آن را به یک وضعیت پایدار رساند و بهتر است که هزینهها و اعتبارات آن بطور کلی در اختیار یک سازمان قرار گیرد.
وی ادامه داد: وقتی اعتبارات در اختیار یک وزارتخانه یا سازمان باشد میتوان با در نظر گرفتن سرانه سلامت جامعه محاسبات علمی و کارشناسانه را برای هزینههای درمانی مردم لحاظ کرد و مردم هم به صورت فرانشیز حق بیمه خود را پرداخت کنند، ولی نه آن فرانشیزی که به ۵۰ درصد برسد.
به گفته وی زمانی سلامت در اولویت اول جامعه قرار میگیرد که تامین رفاه آحاد جامعه بر اساس اصولی پایدار استوار باشد یعنی رفاه و نیازهای اجتماعی افراد را از بدو تولد تا زمان مرگ در خود داشته باشد و کشورهایی که این راه را رفتهاند، موفق شدند.
نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی اظهار داشت: باید نیازهای افراد از بدو تولد برای رسیدن به رفاه اجتماعی و بهداشت روان و جسم آنها تعریف و اعتبارات لازم پیش بینی شود که اجرایی شدن سیستم ارجاع در این راستا ضروری است.
عدم وجود راهنمای بالینی در نظام سلامت
صاحب الزمانی با اشاره به این که راهنمای بالینی در نظام سلامت نداریم، بیان داشت: راهنماهای بالینی به درستی تعریف نشده یعنی یک پزشک عمومی نمیداند بر اساس چه پروتکلی مریض را درمان کند در حالی که اگر راهنمای بالینی و آیین نامههای درمانی برای تخصصهای مختلف مشخص بوده و پیاده سازی شود دیگر هر کدام از گروههای پزشکی محدوده اختیارات خود را در تشخیص و درمان بیماریها میدانند و از یک جایی به بعد بیمار را به فاز بعدی ارجاع میدهند.
وی با بیان این که اگر محدودهها مشخص نباشد، علاوه بر افزایش هزینهها یک نظام آنارشیسم بوجود آمده و هرج و مرج ایجاد میشود، افزود: البته برای خود مردم هم باید فرهنگسازی شود، زیرا بارها مشاهده شده که بیمار برای یک سردرد ساده به متخصص مغز و اعصاب مراجعه میکند و این باور را دارد که چرا به پزشک عمومی برای درمان مراجعه کنم.
نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که پزشکان عمومی سطح اول مراجعه برای تشخیص و درمان بیماریها هستند، گفت: باید یک بسته تعریف کرده و یک آموزش جامع برای جامعه پزشکی و مردم داشته باشیم تا بیمار بداند برای هر مرحله از بیماری چگونه راههای درمانی را طی کند و پزشکان نیز در زمان لازم بیمار را به سطح بعدی برای دریافت خدمات ارجاع دهند.
صاحب الزمانی با اشاره به این که باید سطح سواد سلامت را در بین افراد جامعه افزایش دهیم، تصریح کرد: مسلما وزارت بهداشت نقش اساسی در تامین سلامت جسم و روان و پیاده سازی سیستم ارجاع و طرح پزشک خانواده دارد که باید فازهای مطالعاتی و اجرایی برای آن تعریف شود.
وی یاد آور شد: اگر همین طرح تحول سلامت را به سیستم ارجاع و پزشک خانواده در یک مدت زمان مشخص تعمیم دهیم، میتوان بسیاری از نواقص موجود را برطرف و هزینههای اضافی را که بر دوش مردم و نظام سلامت وارد میشود، کاهش داد.