سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صیانت از اشتغال پایدار در بخش کشاورزی با افزایش بهره وری

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت :تثبیت و صیانت از اشتغال با بکارگیری برنامه های عملیاتی جهت افزایش بهره وری با مدیریت جهادی جزو اولویت های سازمان است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛اسمعیل کریم زاده در اولین جلسه کمیته بهره وری سازمان در سال جاری گفت : سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و افزایش بهره وری از عوامل تولید به خصوص آب است که این موضوع در استان با توجه به بحران کم آبی دریاچه ارومیه نیز با جدیت دنبال می شود.
کریم زاده افرود: افزایش تولیدات کشاورزی در پرتو بهره وری و در نتیجه استفاده از نهاده ها و ارقام زودرس و به کارگیری مکانیزاسیون است که موجب کاهش هزینه تولید و برداشت محصول بیشتر از سوی تولیدکنندگان شده و به بهبود درآمد، معیشت و زندگی کشاورزان و روستاییان می انجامد.     
این مسئول با اشاره به وجود تعداد 200 هزار و 500 نفر بهره بردار در زیر بخشهای مختلف بخش کشاورزی استان ، خاطر نشان کرد: با توجه به ابلاغ برنامه ششم توسعه اقتصادی کشوردر سال ٩۶ متوسط رشد سالانه اشتغال در بخش کشاورزی کشور9.3درصد در نظر گرفته شده است که با در نظر گرفتن سهم ٣٢.8 درصدی اشتغال در بخش کشاورزی استان که در مقایسه با میانگین متوسط کشوری که ١٧.9درصد رقم قابل توجهی است در این راستا برنامه ریزی لازم جهت تثبیت و ایجاد اشتغال با بکارگیری برنامه های عملیاتی جهت افزایش بهره وری و ارزش افزوده محصولات کشاورزی استان با مدیریت جهادی در دستور کار سازمان قرار دارد.
صادق موسی خانی سرپرست مدیریت آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اهداف مد نظر بهره وری در برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه علاوه ‌بر هدف‎گذاری رشد 8 درصدی در تولید ناخالص داخلی، سهم بهره وری برای کلیه بخش های اقتصادی 2.8 درصد در نظر گرفته شده است که سهم بهره وری در بخش کشاورزی  به طور سالیانه 3.2 درصد پیش بینی شده است که در برش استانی نیزبه دلیل رشد اقتصادی مطلوب این بخش این امر مد نظر قرار داده شده است .
موسی خانی ضمن تقدیر از عملکرد بسیار مطلوب حوزه جهاد کشاورزی در خصوص برگزاری جلسات کمیته بهره وری و عملکرد سالانه تولید ، افزود: در برنامه ششم توسعه به طور سالیانه 20 دوره آموزشی حضوری و مجازی  برای اعضای کمیته بهره وری اعم از مدیران و کارکنان نیازسنجی شده است.
 معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه گفت : برنامه عملیاتی بهره وری سازمان جهاد کشاورزی در ۴ محور اساسی و ۴۴ بند تدوین شده است که شامل ارتقای بهره وری آب کشاورزی ،تولید محصولات اساسی برای تامین امنیت غذایی ، ارتقای بهره وری نیروی انسانی شاغل در سازمان از طریق مدیریت و توانمند سازی منابع  انسانی و مدیریت سبز است.
 وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه متوسط رشد سالانه ارزش افزوده بخش کشاورزی درکشور 8 .0 درصد، رشد سالانه سرمایه گذاری 3.20 درصد و رشد سالانه بهره وری کل عوامل تولید 2.3 درصد در نظر گرفته شده است. .
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه مبارزه به موقع با علفهای هرز مزارع گندم و اراضی زراعی و استفاده از بذور اصلاح شده را مهترین راهکار برای صرفه جویی در مصرف آب در بخش زراعت عنوان کرد و افزود: با اقدام به موقع برای مبارزه با علفهای هرز 1.5 میلیارد متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده که از این طریق می توان نزدیک به یک میلیون تن گندم تولید کرد و استفاده از بذور اصلاح شده نیز 25 تا 30 درصد در افزایش عملکرد تولید موثر است .
 
انتهای پیام/م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.