سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

توصیه کارشناسان به باغداران آذربایجان شرقی برای حفظ باغات از تگرگ

مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به کشاورزان و باغداران استان اعلام کرد: برای جلوگیری از آسیب تگرگ و سرمازدگی به درختان میوه توصیه های کارشناسان این مرکز را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  متخصص میوه کاری و فیزیولوژی درختان میوه مرکز تحقیقات کشاورزی استان گفت: باغداران با عمل به توصیه های کارشناسان می توانند مانع از خسارت تگرگ و سرمازدگی به باغات و محصولات خود شوند.
دژم پور  استفاده از درختان باد شکن و جلوگیری از ورود هوای سرد به باغ ،  خارج کردن هوای سرد از باغ ، استفاده از بخاری های باغی و ماشین های مولد باد ، غرقاب کردن  سطح باغات و بهره مندی از آبیاری بارانی  و استفاده از ارقام دیر گل  و مقاوم به سرما را از روش های مهم مقابله با سرمازدگی محصولات باغی و کشاورزی اعلام کرد.
وی گفت: سرمازدگی در سه فصل پاییز  ، زمستان  و بهار رخ می دهد و در سرمازدگی زودرس پاییزه به درختان و ارقامی که دیرتر خواب می روند خسارت وارد می شود.
وی افزود :  در سرمای زمستان هم به علت سرمای شدید و یخبندان کل درخت ازبین می رود و در سرمای دیر رس بهار هم سرما به درختانی که گل داده و از خواب زمستانی بیدار می شوند ضمن خسارت به گلها و میوه به خود درختان نیز آسیب می رساند.
 متخصص میوه کاری و فیزیولوژی درختان میوه مرکز تحقیقات کشاورزی استان خاطرنشان کرد :  برای جلوگیری از خسارات ناشی از سرمازدگی مواردی از قبیل دقت در انتخاب محل احداث باغ و انجام عملیات باغی نظیر هرس ، مدیریت آبیاری و تغذیه گیاه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی  با اشاره به اینکه مدیریت خاک در جلوگیری از سرمازدگی هم مهم است، افزود: در موضوع باغداری ، خاک باید مرطوب و عاری از علف هرز باشد و با توزیع متناسب پوشش گیاهی در سطح باغات  از میزان خسارت سرما کاسته شود.
اداره کل هواشناسی استان هم اعلام کرد : نقشه های پیش یابی هواشناسی  نشان می دهد نفوذ تدریجی سامانه بارشی نسبتآ قوی از فردا پنجشنبه مناطق مختلف آذربایجان شرقی  را تحت تاثیر قرار داده و موجب ابرناکی ، وزش باد شدید و بارش باران ( گاهی رگبار و رعد و برق و در نواحی مستعد بارش تگرگ ) خواهد شد .
بر اساس این اطلاعیه ، وزش باد شدید در روز جمعه سبب غبار٬ گرد و خاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا خواهد شد و به دلیل شدت بارشهای رگباری ٬ رعد و برق و صاعقه٬  آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها پیش بینی می شود و بنظر می رسد شدت فعالیت سامانه در نیمه جنوبی استان بیشتر خواهد بود. 
بر این اساس ، فعالیت سامانه بارشی روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده  نیز تداوم خواهد داشت.
انتهای پیام/خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.