سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسکاتلند مخالفت انگلیس با همه پرسی را غیردموکراتیک خواند

یک مقام اسکاتلندی گفت: رفتار لندن در نپذیرفتن برگزاری همه پرسی استقلال، غیر دموکراتیک است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از تلویزیون یورونیوز، وزیر اول دولت محلی اسکاتلند، مخالفت لندن را با برگزاری همه پرسی استقلال این سرزمین از انگلیس،غیردموکراتیک توصیف کرد.

بدنبال سخنان روز پنجشنبه نخست وزیر انگلیس مبنی بر این که اجازه برگزاری رفراندوم استقلال اسکاتلند را نخواهد داد، نیکولا استورجن، این سخنان را «غیر دموکراتیک» توصیف کرد.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس روز پنجشنبه گفته بود در صورتی که دولت محلی اسکاتلند درخواست برگزاری رفراندوم استقلال از انگلیس را ارائه دهد، آن را رد خواهد کرد.

ترزا می گفت: «زمان، زمان مناسبی برای برگزاری رفراندوم استقلال اسکاتلند نیست.» نخست وزیر انگلیس تصریح کرد:«اگر نظر و رای مردم اسکاتلند در این برهه از زمان خواسته شود، آنها بدون این که اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تصمیمی حیاتی می گیرند.
 
بنابراین تصور نمی کنم چنین کاری منصفانه باشد. اعتقاد دارم اتحاد انگلیس و اسکاتلند بسیار با ارزش است چرا که ما بیش از سیصد سال در کنار هم بوده ایم و باور دارم که در کنار هم آینده بسیار خوبی با هم خواهیم داشت. لذا با این استدلال درخواست برگزاری رفراندوم استقلال از انگلیس را رد خواهم کرد.»

نیکولا استورجن، وزیر اول دولت محلی اسکاتلند، در پاسخ به اظهارات نخست وزیر انگلیس، گفت:« چنین سخنی دموکراتیک نیست، با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شرایط تغییر می کند و به همین دلیل هم برگزاری همه پرسی استقلال برای حفظ منافع اسکاتلند ضروری است.»
 
وی در واکنش به سخنان ترزا گفت:« بدون در نظر گرفتن این موضوع که مردم اسکاتلند در رفراندوم چه تصمیمی خواهند گرفت و در همه پرسی استقلال به این موضوع رای آری خواهند داد یا خیر، تصور می کنم اسکاتلندی ها، از این که نظاره گر دخالت دولت محافظه کار لندن باشند آزرده خاطر خواهند شد و در حالی که می دانند دولت انگلیس در اسکاتلند اختیاری ندارد، بخواهد بر سر راه و تصمیم دولت منتخب دموکراتیک محلی مقاومت کند، متاثر خواهند شد چرا که وظایف دولت محلی شفاف و روشن است.»
 
در سال 2014 میلادی، اگر چه حدود پنجاه و پنج درصد از اسکاتلندی ها در همه پرسی استقلال سرزمین شان از انگلیس به آن رای منفی دادند، اما دو سال بعد در همه پرسی موسوم به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا(برگزیت) که در تاریخ بیست و سوم ماه ژوئن سال 2016 میلادی برگزار شد و در شرایطی که انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند، حدود شصت و دو درصد از مردم اسکاتلند، به ماندن در این اتحادیه رای مثبت دادند.

بر اساس قانون برگزاری همه پرسی استقلال در اسکاتلند نیازمند تایید پارلمان انگلیس است. پیش از این نیکولا استورجن وزیر اول دولت محلی اسکاتلند گفته بود که قصد دارد نظر مثبت دولت انگلیس به منظور برگزاری همه پرسی استقلال اسکاتلند از این کشور را در بهار سال دو هزار و نوزده میلادی را کسب نماید.
 
پس از سخنان ترزا می، وی گفت:«در وقت مناسب و پس از مشخص شدن وضعیت برکسیت و قبل از آن که دیر شود، پیشنهاد برگزاری همه پرسی استقلال را ارائه خواهد کرد.»

 
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.