سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آذر 95 از نگاهی دیگر؛

از منشور «روحانی» تا چوبه دار «زنجانی»/ موضوع ادامه دار نجومی‌ها!/ اَذان آخر «موذن زاده»/ 7 صبح در ‌«هفت‌خوان» مرگ

رویدادهای خبری آذر 95 از حواشی بی بهره نماند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویدادهای آذر 95؛  حکایت آخرین اذان موذن زاده بود و قطاری که به مقصد نرسید، بازداشت داشت و بیانیه تا اینکه دست آخر رئیس جمهور به حقوق ملت رسید.

 
اذان آخر

رویدادهای خبری آذر 95 با ایست قلبی به جریان افتاد آنهم درست بعد از نماز صبح.

 سلیم موذن زاده ،نوحه سرای «زینب، زینب» صبح  (سه‌شنبه ۲ آذر) به دلیل عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

مرحوم سلیم موذن‌زاده از مداحان سرشناس بود که نوحه ماندگار او در وصف حضرت زینب (س) شهرت فراوانی دارد. وی متولد ۱۳۱۵ در شهر اردبیل بود که بیشتر نوحه‌های خود را به زبان ترکی آربایجانی سرود.

پدرش شیخ عبدالکریم مؤذن‌زاده اردبیلی نخستین مؤذن رادیوی ایران بود. برادر وی «رحیم موذن‌زاده» بود که اذان بی‌مانند او در دستگاه بیات تُرک، در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسید. وی چند سال قبل بر اثر بیماری دعوت حق را لبیک گفت.
 
«سلیم موذن‌زاده اردبیلی» به طور متوسط روزانه پنج ساعت از عمرش را صرف مداحی کرده بود و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه‌های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان‌های ترکی، فارسی و عربی موجود است.





نقض برجام  

اما رویدادهای خبری آذر 95 با اظهارات صریح مقام معظم رهبری درباره بدعهدی آمریکا در برجام ادامه پیدا کرد. 

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سوم آذر 95 در دیدار هزاران نفر از بسیجیان،گفتند: «ما فعلا امکانی برای قضاوت درباره دولت جدید(امریکا) که قرار است سرکار بیاید نداریم، اما دولت کنونی، برخلاف آنچه در موضوع برجام تعهد کردند و تصمیم‌گیری‌های مشترک انجام شده که آن زمان مسئولان به ما اعلام کردند، عمل می‌کند و تخلفات متعددی را مرتکب شده است».  

ایشان با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های ١٠ساله در کنگره آمریکا، خاطرنشان کردند: «اگر این تمدید، اجرائی و عملیاتی شود، قطعا نقض برجام است 

مقام معظم رهبری تأکید کردند: «توافق هسته‌ای یا همان برجام نباید به وسیله‌ای برای فشار بر ملت و کشور ایران تبدیل شود».  

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اظهارات مسئولان کشور و دست‌اندرکاران برجام که هدف از توافق هسته‌ای را برداشته‌شدن فشارها و تحریم‌ها بیان کردند، افزودند: «دولت آمریکا علاوه‌بر‌آن قول‌ها و تعهداتی که در قضیه برجام انجام نداده یا ناقص عمل کرده است و مسئولان دست‌اندرکار برجام هم صراحتا به این موضوع اشاره کرده‌اند، اکنون برجام را وسیله‌ای برای فشار مجدد بر ایران قرار داده است».  

ایشان تأکید کردند: «جمهوری اسلامی ایران با اتکا به قدرت الهی و با باور به قدرت حضور مردم، از هیچ قدرتی در دنیا هراس ندارد».



7 صبح در ‌«هفت‌خوان» مرگ

اما ماجرای برجام تمام نشده بود که  فاجعه برخورد دو قطار مسافربری در حوالی سمنان خواب را از چشم وزرات راه پراند.

ساعت ٧:٤٨ صبح دیروز قطار مسافربری شماره ۳۲۴ سمنان- مشهد و قطار شماره ۴۸۰ مشهد- تبریز در ایستگاه هفت‌خوان با هم برخورد کردند؛ این تصادف باعث حریق در دو قطار شد. پس از اعلام وقوع این حادثه تیم‌های مختلف امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند، این در حالی بود که سرمای هوا و تبعات آن از جمله لغزندگی مسیرها امکان دسترسی به حادثه‌دیدگان را دشوار کرده بود؛ به‌گونه‌ای که سرپرست مرکز اورژانس کشور حدود ساعت ١١ صبح روز 5 آذر در توصیف اوضاع حاکم بر محل حادثه که منطقه‌ای مرزی میان شاهرود و دامغان است، گفت: «شرایط سختی در محل وقوع حادثه وجود دارد». تیم‌های اورژانس و هلال احمر وقتی به محل حادثه رسیدند، شعله‌های حریق را مشاهده کردند؛ آتش مانع دیگری بود که در مسير نجات مصدومان احتمالی وجود داشت؛ اما خودروهای آتش‌نشانی هنوز به محل نرسیده بودند.

این درحالی است که در پی این حادثه دلخراش دست کم 103 مجروح و 44 جان باخته برجای گذاشت تا اینکه زمزمه استیضاح وزیر راه آرام آرام از لابی مجلس شنیده شود.



در چنین وضعیتی واکنش وزیر راه نیز بسیار دور از انتظار بود و در حالی که برخی می گفتند باید استعفا کند، گفت: همه مسافران تحت پوشش بیمه اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست!!!

زنجانی پای چوبه دار 

 دیوان عالی کشور در تاریخ 14 آذر حکم اعدام «بابک زنجانی»، متهم پرونده فساد نفتی را تأیید کرد؛ پرونده‌ای که عنوان بزرگ‌ترین فساد مالی بعد از انقلاب را به خود اختصاص داد و دادگاه آن در شش‌ماهه دوم سال پیش، در صدر خبرها قرار داشت و در اسفندماه  ١٣٩٤ حکم بدوی آن مبنی‌ بر اعدام سه متهم ردیف اول آن صادر شد. 




موضوع ادامه دار نجومی‌ها!

اما پس از آرام شدن حواشی برخی از رویدادهای آذرماه دادستان تهران از آغاز برخورد با مدیران نجومی خبر داد.

دادستان تهران با اشاره به مدیرانی که حقوق‌های نجومی گرفته‌اند گفت: این که برخی مقامات دولتی این افراد را ذخیره انقلاب نامیدند مانع احضار این افراد طبق قانون نخواهد بود و تاکنون از پنج نفر از افراد مرتبط با حقوق‌ها در دادسرا تحقیق شده است.

جعفری دولت‌آبادی در خصوص پرونده حقوق‌های نجومی، اظهار داشت: چند ماهی است موضوع حقوق‌های نجومی در کشور مطرح است و رهبر معظم انقلاب نیز بر ضرورت رسیدگی به موضوع تأکید نموده‌اند و دادستانی تهران طی نامه‌هایی که در 18 آبان ماه خطاب به سازمان بازرسی کل کشور، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات و دیوان محاسبات نوشت، خواستار ارسال مستندات موضوع توسط مراجع مذکور شد، و تاکنون فقط سازمان اطلاعات سپاه 12 مورد را گزارش کرده که نسبت به ارجاع موارد ارسالی به شعبه بازپرسی اقدام شده است.

جعفری دولت‌آبادی با اعلام عدم ارسال گزارش از سوی وزارت اطلاعات و دیوان محاسبات در پاسخ به نامه دادستانی و بیان این که سازمان بازرسی فهرست اسامی اشخاصی که حقوق‌های نجومی دریافت می‌نمایند را برای دادستانی ارسال کرده، افزود: این فهرست صرفاً شامل نام و فاقد مستندات است؛ و مقرر شده است سازمان بازرسی کل کشور گزارش تفصیلی مرتبط با مصادیق حقوق‌های نجومی را جداگانه ارسال کند.

فرمانده جدید

اما در ادامه آذرماه پر از رویداد رهبر معظم انقلاب فرمانده جدید رئیس سازمان بسیج را منصوب کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا، با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور را به سمت «رئیس سازمان بسیج و جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج» منصوب کردند



 
حلب آزاد شد 

اما چند روز از انتخاب فرمانده جدید سازمان بسیج نگذشته بود که ارتش سوریه و نیروهای مقاومت پس از ماه‌ها نبرد، و فداکاری‌های بسیار، موفق شدند کنترل «کامل» شهر حلب را به دست بگیرند.

بر اساس این گزارش، این پیروزی با شادمانی گسترده مردم در خیابان‌های حلب همراه شده است. «رامی عبدالرحمان» رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان) هم از فروپاشی کامل صفوف مخالفان (تروریست‌ها) خبر داده و گفته: «نبرد حلب به پایان رسید.»
حلب دومین شهر بزرگ و قلب صنعتی سوریه است. این شهر از سال 2012 به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد و بخش شرقی آن تحت اشغال تروریست‌ها قرار گرفت.
 
طی پنج سال اخیر تروریست‌ها علاوه بر غارت آثار باستانی حلب، اموال مردم را هم می‌دزدیدند و با انتقال آنها به ترکیه، این اموال را می‌فروختند.




ISA  تمدید شد

 حواشی رویدادهای آذر95 در حالی به ایستگاه برجام رسید که با وجود خودداری اوباما از امضای طرح تحریم های ایران (ISA) تا پایان فرصت قانونی 10 روزه، این طرح به طور خودکار به قانون تبدیل شد.
 
بر این اساس و به نقل از آسوشیتد پرس، در اقدامی غیر منتظره و با وجود آن که کاخ سفید پیش تر و پس از تصویب طرح تحریم های ایران در سنای آمریکا اعلام کرده بود اوباما ناچار به امضای این طرح خواهد بود اما با سپری شدن فرصت 10 روزه برای امضای این طرح توسط رئیس جمهور آمریکا در پایان روز چهارشنبه اوباما این طرح را امضا نکرد، اما این طرح به طور خودکار به قانون تبدیل شد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران پیش از تصویب این طرح بارها به آمریکا هشدار داده بودند که تبدیل این طرح به قانون نقض برجام محسوب می شود.

سنای آمریکا که دارای 100 سناتور است، طرح تمدیدهای ایران را در 1 دسامبر با رای موافق 99 عضو به تصویب رساند.

بنابر قانون آمریکا زمانی که طرحی در سنا با رای اکثریت بیش از دو سوم از اعضا به تصویب برسد، رئیس جمهور قادر به وتوی آن نخواهد بود و طرح به طور خودکار به قانون تبدیل می شود.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنشی به امضاء نکردن این طرح از سوی اوباما مدعی شد: دولت اوباما صریحا اعلام کرده است که تمدید طرح قانون تحریم های ایران با وجود آن که غیر ضروری است اما به طور کامل در راستای تعهدات آمریکا در چارچوب برجام است.

او افزود: در راستای همین موضع، این طرح بدون امضای رئیس جمهور به قانون تبدیل می شود.



منشور حقوقدان !

اما در ادامه، آذر پر رویداد با امضای روحانی خاتمه یافت و حقوقدان مشهور به حقوق مردم رسید.

29 آذر بود که منشور حقوق شهروندی جمهوری اسلامی ایران توسط رییس دولت یازدهم امضا شد.

بر اساس این گزارش متن کامل منشور حقوق شهروندی  در همایش قانون اساسی و حقوق ملت که در سالن اجلاس سران برگزار شد،  رونمایی شد و رییس جمهور متن بیانیه حقوق شهروندی را امضا و لینک پی دی اف آن را نیز برای مردم پیامک کرد.




انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۵۳ ۱۳ فروردين ۱۳۹۶
حقوق شهروندی یعنی چه ؟
وقتی بی دلیل شرکتی را میبندن و کارگران را میندازن بیرون و وزارت کار عریض و طویل میگوید وضعیت کشور به گونه ای است که حق را به کارفرما میدهد چه شهروندی ؟
حجت
۰۰:۱۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۶
آقای حقوقدان !!!!!!!!!!!!
آیا حق مردم نیست بدانند از آن همه امیدها به برجام کدخدا کدام یک به ثمر نشسته است ؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۶
منشورتو بردار برو
مهدی
۲۱:۳۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۶
جنایت کاران قطار را بازداشت کرده اید ؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۶
حقوقدان؟؟؟؟؟