حاشیه نگاری صحن علنی مجلس/

وقتی "آقای دیپلماسی" مسئول جهیزیه دختران دم بخت می‌شود/ ازتهران، تهرانِ "کواکبیان" تا ظرف شکسته "لیلی" در صحن + تصاویر

وقتی به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هفتمین جلسه علنی امروز مجلس در حالی آغاز شد که میهمانی اهل مذاکره داشت.

مجلس امروز هم از ابتدا با ریاست علی لاریجانی و دستور کار گزارش وزیر امور خارجه کارخود را آغاز کرد، گزارشی که دور از هرگونه هیاهوی صحن ارائه شد.

البته گزارشهای آقای دیپلماسی همواره به هیاهوی صحن علنی دامن می زند اما حالا حرف از مجلس دهم است و نمایندگانش، نمایندگانی که برخی شان سال اولی هستند و بیشتر سعی می کنند مستمع سخنان ظریف باشند.

ظریف در جلسه علنی امروز گزارش خود را به طور کلی ارائه داد گزارشی که برخی از نمایندگان در واکنش به آن اذعان داشتند : ما تغییری دراظهارات شما احساس نمی کنیم.

با اینکه گزارش ظریف در مجلس با حواشی کمی همراه بود اما انتقاد دو نماینده در مقابل اظهارات ظریف سکوت صحن را شکست.

احمد سالک و حسینعلی حاجی دلیگانی دو نماینده‌ای بودند که در پی اظهارات ظریف انتقاد خود را نسبت به گزارش ظریف بیان کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی در بخش از اظهارات خود گفت: آیا خبر از جیب مردم داریم یا نه؟ آیا از روند تعطیلی کارخانجات خبر دارید یا نه؟ آیا خبر دارید که چه فقیرهایی در این مدت فقیرتر شدند و چه تعداد از دختران منتظر جهیزیه‌اند. چه تعداد از جوانان متقاضی اشتغال بودند اما هنوز بیکارند؟

برجام ،پرجام نداریم/ظریف مسئول جهزیه دختران دم بخت نیست

با این حال رفته رفته از حواشی سکوت حضور ظریف در مجلس کاسته شد تا اینکه مصطفی کواکبیان در واکنش به گزارش ظریف به جایگاه ناطقان جلسه رفت.

وی در ابتدا گفت: برخی طوری صحبت می‌کنند که گویی آقای ظریف مسئول تهیه جهیزیه دختران دم بخت است.

البته اظهارات کواکبیان کمیسیون برجام مجلس نهم را مورد خطاب قرار داد.

وی درپایان نطق چند دقیقه ای خود خطاب به وزیر امروز خارجه گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیسیون مادر در موضوع برجام بوده ما در مجلس دهم دیگر کمیسیون به عنوان برجام نداریم.

وقتی

البته ظریف هم واکنش دو نماینده مجلس درقبال گزارش خود را بی پاسخ نگذاشت و با کنایه ای به آنها گفت : شما خوب به سخنرانی بنده گوش ندادید، بنده به تمامی دغدغه های شما پاسخ داد.

این درحالی بود که لاریجانی هم با که همیشه در حفظ آرامش فضای مجلس سبقه بلند بالایی دارد پس از گزارش وزیر امور خارجه و استماع منتقدان به گزارش گفت: به نظرم باید یک جلسه با حضور آقای ظریف وزیر خارجه راجع به بررسی مسائل منطقه داشته باشیم، ان‌شاءالله یک روز آقای ظریف به مجلس تشریف بیاورند تا یک جلسه اختصاصی در رابطه با بررسی مسائل منطقه بگذاریم.

وی افزود: باید قبول کنیم مذاکرات هسته‌ای، مذاکرات پیچیده، سخت و چندجانبه بود، آقای ظریف و همکارانش هم انصافاً زحمت کشیدند، بنده در مدتی که مسائل را پیگیر بودم می‌دیدم چقدر تلاش می‌کنند که از حقوق ملت ایران دفاع کنند، البته کار سختی بود و یک کشور مقابل چند کشور دیگر قرار داشت و تلاش‌شان هم در قسمت اعظم کار موفق بود.

وقتی

ماجراهای کاپشن بهاری

اما پس از گزارش وزیر امور خارجه به صحن، دستور و رئیس مجلس هردو تغییر کردند.

علی لاریجانی پس از اتمام گزارش وزیر امور خارجه جای خود را به نائب رئیسی با کاپش بهاری داد.

مسعود پزشکیان که امروز دومین حضورش در جایگاه ریاست مجلس بود بازهم با کاپشن بهاری خود در جایگاه ریاست مجلس نشست کاپشنی که در برخی موارد سوژه عکاسان هم می شود.

این درحالی است که پزشکیان طبق عادت خود وقتی درون صحن قدم می زند همیشه زیپ کاپشن بهاری اش باز است و وقتی برروی صندلی ریاست مجلس می نشیند همیشه زیپ کاپشن بهاری اش تا زیر گردن بسته است.

اما حضور پزشکیان در کرسی ریاست مجلس هم از حواشی دور نماند و رفته رفته با تغییر دستور صحن تذکرات به مدیریت وی بالا گرفت.
وقتی

وقتی

لیلی و مجنون صحن

مجلس امروز پس از گزارش وزیر امور خارجه یک فوریت طرح نسخ برخی قوانین در حوزه مالیات، را در دستور کار خود قرار داد، دستوری که در ادامه بسیاری از نمایندگان مخالف بررسی یک فوریتی آن در مجلس شدند، که در ادامه فوریت این موضوع تصویب شد، اما درست در ادامه بررسی سایر مواد نسخ شده در قوانین ، یک فوریت طرح نسخ برخی از قوانین ورزش و اصلاح و دائمی کردن آن  با مخالفت نمایندگان رو به رو شد، موضوعی که در حین آن هیئت رئیسه مجلس مورد انتقاداتی بیشماری قرار گرفت ،انتقاداتی که گاه حرف از آییئن نامه داشت و گاه در قالب اخطار قانونی اساسی بود.

اما درست حین بررسی طرح مذکور نماینده‎ای پای لیلی و مجنون را به صحن باز کرد.
سید جواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در انتقاد به بررسی طرح مذکور در ابتدای اظهرات خود در مجلس گفت:

 اگر با من نبودش هیچ میلی/ چرا ظرف مرا بشکست لیلی

وی که نسبت به بررسی طرح مذکور به هییت رئیسه انتقاد داشت در ادامه گفت: باید این طرح جهت بررسی با 25 امضا به صحن ارائه می شد.

اما در ادامه رئیس جلسه پس از استماع تذکرات گفت که دستور دیگر صحن قرائت شود و اما پس از هیاهوی تذکرات نمایندگان اعلام کرد که تذکرات شنیده شود و اما بعد از دقایقی تصمیم خود را تغییر داد و به یکی از اعضای هییت رییسه دستور داد تا تذکرات شفاهی پایان جلسه استماع شود.

تهران و ...

اما در ادامه ،تذکرات شفاهی در مجلس قرائت شد و کواکبیان که یکی از تذکر دهندگان بود در ابتدای نطق خود تهران را آزاد و ایران را آباد کرد.

وی گفت: تهران را آزاد کنید تا ایران را آباد کنیم. عزیزان تهران است و صدها حاشیه‌نشین، تهران است و انفجار جمعیت، تهران است و آلودگی هوا، تهران است و تخریب محیط زیست، تهران است و ترافیک اعصاب خرد کن، تهران است و کارتن خواب‌ها، تهران است و آلودگی صوتی،  کودکان کار، زنان بی سرپرست و بدسرپرست و تهران است و هزار مشکل رنگارنگ ...
اما پس از نطق شنیدنی کواکبیان این بار نوبت نطق نقوی حسینی رسید .

حقوق70 میلیونی

وی که به موضوع پاداش بازنشستگان فرهنگی اشاره کرد در ادامه گفت: برخی مدیران دولت، حقوق 70 میلیون تومانی می‌گیرند.

سرانجام رئیس جلسه پس از استماع تذکرات شفاهی نمایندگان پایان جلسه علنی امروز را اعلام کرد تا مجلس هشتمین جلسه خود را با گزارشات جدید وزرا آغاز کند.



انتهای پیام/

برچسب ها: مجلس ، حاشیه ، صحن ، لاریجانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار