سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اوصاف شاعران از منظر قرآن

یکی از نکاتی که بهتر است به آن توجه شود، تفسیر آیات قرآن کریم است.

به گزارشحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛قرآن کریم پس از مذمّت شاعران بى ‏هدف، مى ‏فرماید:مگر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دهند و خدا را بسیار یاد کنند و به هنگامى که مورد ستم واقع شوند، به دفاع از خویشتن و مؤمنان برخیزند و از شعر در این راه کمک گیرند.

در این آیه شریفه چهار صفت شاعران با هدف بیان شده است:
 ١) ایمان.
 ٢) عمل صالح.
 ٣) بسیار به یاد خدا بودن. 
٤) با نیرو گرفتن از قدرت شعر، در برابر ستم ها به پا خواستن.

در تفسیر این آیه آمده است: شخصى از امام صادق‏(ع) پرسید: مراد از ذکر کثیر در این آیه چیست؟حضرت فرمود:هر کس با تسبیح فاطمه‏(س) تسبیح گوید، در حقیقت خدا را با ذکر کثیر یاد کرده است.

خداوند در قرآن کریم مى ‏فرماید:به یقین، مردان مسلمان و زنان مسلمان،  مردان با ایمان و زنان با ایمان، مردان مطیع فرمان خدا و زنان مطیع فرمان خدا،  مردان راستگو و زنان راستگو، مردان صابر و شکیبا و زنان صابر و شکیبا، مردان با خشوع و زنان با خشوع، مردان انفاق کننده و زنان انفاق کننده، مردان روزه‌دار و زنان روزه‌دار، مردان پاکدامن و زنان پاکدامن و مردانى که بسیار به یاد خدا هستند و زنانى که بسیار یاد خدا مى‏کنند، خداوند براى آنان مغفرت و پاداش عظیمى فراهم ساخته است.

جمعى از مفسران گفته ‏اند: هنگامى که اسماء بنت عمیس همراه شوهرش جعفر بن ابى طالب از حبشه بازگشت و به دیدن همسران پیامبر آمد و یکى از سؤالاتى که مطرح کرد این بود که: آیا چیزى از آیات قرآن درباره زنان نازل شده است؟ آنها در پاسخ گفتند: نه

اسماء به خدمت پیامبر(ص) آمد و عرض کرد: اى رسول خدا جنس زن گرفتار خسران و زیان است پیامبر فرمود: چرا؟ عرض کرد: به خاطر اینکه در اسلام و قرآن فضیلتى درباره آنها همانند مردان نیامده است. اینجا بود که آیه فوق نازل شد.به زن ها اطمینان داد که زن و مرد در پیشگاه خدا از نظر قرب و منزلت یکسان‏اند. مهم آن است که از نظر اعتقاد و عمل و اخلاق اسلامى واجد فضیلت باشند.

در رابطه با اینکه منظور از ذکر کثیر در این آیه چیست، در روایات اسلامى و کلمات مفسّرین، تفسیرهاى گوناگونى بیان شده است؛ ولى همان‏ گونه که در گذشته نیز گفته شد، ظاهراً تمام آن تفسیرها از قبیل بیان مصداق است و مفهوم وسیع این کلمه، شامل همه آنها مى‏شود.  در حدیثى از امام صادق‏(ع) چنین روایت شده است:کسى که با تسبیح فاطمه‏(س) بخوابد، از مصادیق این آیه شریفه است که مى ‏فرماید:مردان و زنانى که خدا را فراوان یاد مى‏کنند.ملاحظه مى‏ شود که در این حدیث، گوینده تسبیح فاطمه‏(س) - اعم از مرد و زن - از مصادیق بسیار ذکر کنندگان شمرده شده است.

منابع:
-تفسير نمونه،ج 17، ص330 و 331
-احزاب/35.
-شعراء/227

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.