سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

«میراث» تلنگری به کسانی است که درگیر مدرنیته هستند

بازیگر «میراث» گفت: «میراث» تلنگری برای تمامی کسانی است که درگیر مدرنیته هستند.

سمیه صباغ، بازیگر نمایش «میراث» در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضمن تقدیر از نگاه جدید و موشکافانه اصغر خلیلی به متن نمایشنامه «میراث» و اشاره  به مهم‌ترین درس نمایش «میراث»، گفت: این اثر نمایشی می‌تواند برای تمامی افرادی که هویت و استقلال ایرانی خود را رنگ باخته می‌پندارند و درگیر مدرنیته‌ای هستند که با اصلیت ایرانی در تضاد است.

وی در ادامه افزود:«میراث» می تواند یادآور پیشرفتی باشد که برای رسیدن به آن راه چندانی در پیش نداریم اما نای حرکت برایمان نیست.

وی در ادامه تقسیم و بخش کردن خانۀ پدری میان سه برادر را همان‌گونه که از نام اثر پیداست، موضوع و محور اصلی داستان نمایش «میراث» دانسته و بر همین اساس افزود: تصمیم بر سر این موضوع و تقسیم آن از ابتدای نمایش گریبان گیر برادرها و سرنخی در دست مخاطبان است و این که چگونه بر سر مادیات پوچ، چوب حراجی بر سر ارثیۀ ی پدری به مثابه ی فرهنگی ملی و اصیل ایرانی می زنند، تلنگری بس دردناك و گزنده برای ایران و ایرانی است. 

صباغ در بخشی دیگر از این گفتگو عنوان کرد: كور و كر شدن برای پر كردن دست از ثروتی كه مثل سراب از دور جذاب و گیراست و به باد دادن هویت و اصالت ناب ایرانی و بیگانه شدن در سرزمین خودی، از مهم‌ترین پیام‌های نمایش «میراث» است. این موضوع در دل این نمایش نشان از دردی بزرگ است كه در دل جامعه‌ی كنونی رشد كرده و ریشه دوانده است، درد «میراث»، دردی است كه اكثر قریب به اتفاق ایرانیان آن را درك کرده اما از پذیرفتن و قبول آن سرباز میزنند.

وی اظهار داشت: عامۀ جامعه به ظاهر در پی تغییر ماهیت زندگی و تغییر و تحول آن هستند، اما تلاشی از ریشه اشتباه را ادامه می‌دهند و نیاز به یک بیداری از بُن جان دارند، امروز می بایست تلاش کنیم تا هر چه را که در چنته و فرهنگ خود داریم به تلنگری نبازیم و به چالۀ نا ادراكی هایمان فرود نیاییم.

صباغ هنر تئاتر را هنری فاخر دانسته که با درونیات فرد  و احساسات او ارتباطی تنگاتنگ دارد و بر همین اساس، تصریح کرد: تئاتر خوب می تواند تماشاگر و مخاطب را به راحتی در هزارتوی داستان ها و روایت هایش غرق كند و غلیان احساسی فرد را منجر شود و این امر در حالی است که اگر اجرا و نمایشی صرفاً از طریق كاربست ها، راه ها و ابزارهای تئاتری و دراماتیك پیش برود، مسلماً نخواهد توانست تاثیر عمیق و شایسته ای بر روح و عقل تماشاگر باقی بگذارد.

بازیگر نمایش «میراث»  با تأکید بر این که امروز مخاطبان را تنها نباید از طریق تعقل و دلیل منقلب كرد، یادآور شد: امروز اگر تئاتری بر صحنه ای بتواند روح و قلب مردمان را بلرزاند و تسخیر كند در جذب و نگه داشتن مخاطب پیروز خواهد بود.

وی با اشاره به این امر که ضروری است تا گروه های مختلف تولید نمایش ها و آثار دراماتیك انواع گوناگون فرم ها وسبك ها را به كار ببندند و ایده هایی ناب به مخاطب ارائه دهند، تأکید کرد: تكرار مكررات داستان ها و شكل های تئاتر، باعث از دست رفتن و ریزش  دوستداران این عرصه می شود. 

صباغ در پایان با اشاره به این که امروز باید به نیاز مخاطب توجه كرد، گفت: می بایست پا به پای عصر امروز و هنرش جلو رفت؛ تا بتوان مخاطب امروزی را درگیر تئاتری امروزی و درخور و شایسته و متناسب با نیازش كرد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.