سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مرمت و آزادسازی قلعه «دختر کرمان» در دستور کار قرار گرفت

قلعه دختر کرمان یکی از بناهای ارزشمند این شهرستان است که در طی سال‌های گذشته با تهدیدات مختلفی در اطراف خود مواجه بوده است.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛به نقل روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ پس از بازدید معاون میراث فرهنگی کشور و برگزاری جلساتی با حضور استاندار، مسئولان شهری و کارشناسان میراث فرهنگی کرمان قرار شد پروژه مرمت، آزادسازی و ساماندهی حریم قلعه دختر کرمان در دستور کار قرار گیرد.

قلعه دختر کرمان یکی از بناهای ارزشمند این شهرستان است که در طی سالهای گذشته با تهدیداتی چون ساخت و سازهای متعدد، جانمایی دکل های مخابراتی روی عرصه و ریختن زباله در اطراف این قلعه مواجه بوده است. این موضوع  مسئولان سازمان میراث فرهنگی را بر آن داشت تا طی جلسات مختلف با استاندار، شورای تامین استان و مسئولان شهری هر چه سریعتر و با همکاری دستگاه ها به حل این معضل بپردازند. 

حمید روحیمعاون اداره میراث فرهنگی استان کرمان با بیان این مطلب، گفت: پروژه مرمت و آزادسازی قلعه دختر کرمان طی دو ماه اخیر به صورت جدی در دستور کار اداره میراث فرهنگی استان کرمان قرار گرفته است. 

وی در ادامه عنوان کرد: در جریان برگزاری جلسه‌ای در استانداری با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی، قرار شد به منظور آزادسازی حریم و عرصه قلعه دختر، 10 هکتار زمین توسط مسکن و شهرسازی در اختیار شهرداری قرار گیرد. 

روحی افزود: همچنین طی مذاکرات صورت گرفته، مصوب شد که شهرداری نسبت به جمع آوری نخاله ها و ساماندهی اطراف قلعه دختر با نظارت اداره میراث فرهنگی اقدام کند و دکل های مخابراتی با ورود شورای تامین استان و معاونت سیاسی برچیده و جابجا شود. این درحالی است که در این جلسه قرار شد که بناهای غیرمجازی که در گذشته در عرصه و حریم این بنای تاریخی احداث شده با نظارت میراث فرهنگی و پیگیری شهرداری کرمان جمع آوری شود و منبع آب بتنی که پیش از انقلاب ساخته شده بود از سوی اداره میراث فرهنگی برچیده و یا اینکه کاربری مناسب پیدا کند. 

وی اظهار داشت: هم اکنون نیز اداره میراث فرهنگی کرمان بر اساس طرح مطالعات و مرمت فعالیت باستان شناسی، کف‌یابی و آواربرداری علمی قلعه دختر را با نظارت دکتر طیاری آغاز کرده است.این درحالی است که طی دفعات مختلف نیز  استاندار و معاونین استاندار، مدیر کل اداره میراث فرهنگی کرمان به همراه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور از این اثر باستانی بازدید کرده‌اند و طی برگزاری جلسه‌ای،  قرار شد یک میلیارد تومان از اعتبارات استانی به مرمت قلعه دختر تخصیص یابد و میراث فرهنگی نیز از محل اعتبارات ملی برای حفظ و احیای این بنای تاریخی همکاری داشته باشد. 

معاون اداره میراث فرهنگی استان کرمان در پایان، تاکید کرد: قرار شده نورپردازی بخش‌های مرمت شده قلعه دختر توسط اداره برق انجام گیرد و زمین‌های خالی جنب خیابان که در عرصه تاریخی نیستند توسط شهرداری به فضای سبز تبدیل شوند. 


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.