هنرمندان صنایع دستی ایران فقط سرمایه های ارزشمند ایران نیستند و سرمایه های ارزشمند همه کشورها به حساب می‌آیند.

هنرمندان ایرانی سرمایه‌های ارزشمند همه کشورها هستند
به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در مراسم افتتاحیه دفتر منطقه‌ای صنایع دستی که امروز در ساختمان کوشک برگزار شد؛ غدا هیجاوی، رئیس شورای منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه گفت: سازمان میراث فرهنگی ایران و وزارت ملی عمان سازمان‌های شناخته شده‌ای هستند و می‌توانند تاثیر مثبتی در پیشرفت صنایع دستی داشته باشند.
 
وی افزود: کافی است که برای تقویت صنایع دستی با اروپا، آسیا و اقیانوسیه همکاری کنیم و دفتر منطقه غرب آسیا می‌تواند با  13 کشور منطقه همکاری بیشتری داشته باشد و این امر نیازمند تلاش صادقانه و همکاری هرچه بیشتر میان هنرمندان این کشورهاست.
 
رئیس شورای منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه اظهار داشت: کشورهای ایران و عمان به خوبی ثابت کرده‌اند که نقش موثری در تقویت عرصه جهانی صنایع دستی داشتند و امید است که فعالیت بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشند.

هیجاوی با اظهار امید نسبت به اینکه با افتتاح دفتر منطقه‌ای غرب آسیا زمینه‌های مناسب برای تاسیس پایگاه اطلاع رسانی صنایع دستی غرب آسیا و بازارهای شبکه‌ای در این منطقه فراهم شود، گفت: تداوم کار دفتر منطقه‌ای غرب آسیا فقط با استمرار همکاری کشورهای 13 گانه این منطقه و در نظر گرفتن منافع هنرمندان ممکن خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش نتایج ارزیابی مهر اصالت که در کویت به دست آمده را بیان کرد و گفت: در کل 246 محصول صنایع دستی از 6 منطقه به دست ما رسید که 106 عنوان آن‌ها مهر اصالت گرفتند. در این میان از میان 14 اثر ارسالی ایران 10 عنوان موفق به دریافت مهر اصالت شدند و این نشان می‌دهد که هنرمندان صنایع دستی ایران و محققین این کشور فقط سرمایه‌های ارزشمندی برای ایران نیستند بلکه سرمایه‌های ارزشمندی برای همه کشورها به حساب می‌آیند.

رئیس شورای منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه در بخش دیگری از سخنانش در خصوص چگونگی عضویت هنرمندان ایرانی در شورای جهانی صنایع دستی گفت: اولین انتظار من از دفتر منطقه‌ای غرب آسیا این است که همه درخواست‌ها از طریق این دفتر ثبت شده و سپس به دفتر آسیا اقیانوسیه فرستاده شود.

هیجاوی در بخش دیگری از سخنانش زنده نگه داشتن صنایع دستی منسوخ شده را یکی از مهمترین اهداف شورای جهانی صنایع دستی دانست و گفت من در زمان فعالیتم پروژه دایرةالمعارف صنایع دستی را آغاز کردم تا از همین طریق بتوانیم صنایع دستی منسوخ شده را معرفی کنیم .

رئیس شورای صنایع دستی منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه‌ در بخش دیگری از سخنانش گفت: آشنایی با هنرمندان می‌تواند زمینه شکل گیری بازار جهانی را فراهم کند.

همچنین بهمن نامور مطلق در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه دفتر منطقه‌ای صنایع دستی غرب آسیا گفت: این شاید اولین دفتری باشد که حوزه صنایع دستی شورای جهانی افتتاح می‌کند و ایران در این زمینه پیشگام بوده است. ما که در عرصه جهانی فراموش شده بودیم کم کم وارد عرصه جهانی می‌شویم و در سال گذشته نیز برای نخستین بار اجلاس جهانی شورای صنایع دستی را در اصفهان برگزار کردیم.

وی افزود:‌ امیدواریم که بتوانیم غرب آسیا را مدیریت کنیم و آن را در حوزه برندسازی بیش از پیش فعال کنیم تا بتواند با سایر نقاط جهان رقابت کند. برای این رقابت نیاز به انسجام داریم، کشورهای عربی بازار خوبی برای صنایع دستی هستند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور تصریح کرد: امید است گشایش دفتر منطقه غرب آسیا موجب انسجام ما با کشورهای دیگر شود و صلح و آشتی بیشتر شود.

نامور مطلق گفت: هنرمندان به واسطه وجهه زیبایی شناسی خود می‌توانند انسجام خوبی میان جوامع مختلف ایجاد کنند. خوشبختانه افق‌های تازه‌ای به روی هنرمندان باز می‌شود.

وی خطاب به هنرمندان گفت: شما هنرمندان دیگر نباید فقط به فکر ایران باشید و باید برای صیانت از صنایع دستی جهان فکر کنید و اگر فرهنگ جهانی نسبت به صنایع دستی تغییر کند، همه هنرمندان جهان ذی نفع خواهند بود؛ زیرا هنرمندان می‌توانند روح انسانی را به نسل‌های بعد منتقل کنند و جهان بدون خشونت را شکل بدهند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص چگونگی برگزاری دوره‌هایی برای ورود ایران به بازار جهانی گفت:‌ مشکل ما در حوزه صنایع دستی خاص است و نسخه‌های جهانی در این زمینه کارآمدی چندانی برای کشور ما ندارند. پس بهتر است که یک بخش ویژه تجاری در دفتر منطقه‌ای غرب آسیا شکل بگیرد و هنرمندان داخلی که می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند، شناخته شوند.

وی افزود:‌ ما در حال حاضر در سطح بین‌المللی داور داریم و قرار است که برنامه مهر اصالت 2018 در ایران برگزار شود؛ البته این امر هنوز در مرحله درخواست است. ما قصد داریم که آن را بپذیریم. پس احتمال دارد که ایران برگزار کننده مراسم مهر اصالت سال 2018 باشد.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار