وی افزود: نمایندگان در 5 سطح مأموریت دارند سطح بینالمللی، ملی، منطقهای، استانی و حوزه انتخابیه لذا آنچه را که امروز میخواهیم در این جلسه بگوییم طبیعتا براساس تکلیف شرعی است بنده یک اصولگرا هستم و افتخار میکنم که طبق وظایف نمایندگی به عنوان اصولگرا صحبت میکنم بنده اصولگرایی را از امام خمینی، مقام معظم رهبری، شهید بهشتی، شهید مطهری و شهیدان جبههها و جنگ آموختهام به اینکه انسان باید حقیقتگو باشد و آنچه که حق است عمل کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به روز حادثه گفت: در آن روز من در مسیر تهران به دامغان بودم و در مسیر دود غلیظ این آتش سوزی را دیدم و سریعا به فرماندار دامغان زنگ زدم ایشان گفت همین الان هم اکنون به ما اطلاع دادند که دو قطار تصادف کردند سریعا به منطقه رفته و از نزدیک شاهد انجام اقدامات بودم متوجه شدم که وقتی قطار تهران به تبریز عبور میکند ورودت هوا سبب یخ زدگی ترمزهای قطار میشود و به همین علت با قطار تهران به سمنان تصادف میکند.
وی ادامه داد: در مرحله اول وظیفه ما این بود که به آسیب زدگان کمک کنیم و بتوانیم اقدامات اولیه و ضروری را انجام بدهیم و در مرحله دوم به فکر مقصرین این حادثه باشیم بعد از اینکه کارهای اولیه با کمک ادارات و مسئولین انجام شد و مجروحان به بیمارستان دامغان و سمنان و شاهرود منتقل شدند در همین مقطع ریاست کمیسیون امنیت ملی آقای بروجردی با من تماس گرفت که بنده در آنجا بمانم و مسئولیت رسیدگی به اوضاع در اختیار من باشد و در بعد از ظهر اعضای کمیسیون عمران به منطقه آمدند پس از بازگشت به شاهرود علت حادثه را پیگیری کردم و متوجه شدم که در این حادثه اشتباهات فاحشی وجود دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: وقتی گفتههای افراد مبنی بر اشتباه انسانی مطرح شد به سراغ مانیتورها رفتم آنچه که دیدیم با گفتهها مغایرت داشت لذا دولت نیز وارد قضیه شد روز بعد دولت مهندس ترکان را به منطقه اعزام کرد و مانیتورها مجددا بازبینی شد مشاهده شد که قطار تبریز به مشهد در نزدیکی ایستگاه هفت خوان به دلیل استفاده زیاد از ترمز و برودت هوا ترمز قطار از کار میافتد بنابراین به شاهرود اعلام میکند که ترمز ندارد بعد از مدتی قطار دوم میرسد بنابراین آن را در ایستگاه قبلی متوقف میکنند. قطار تبریز اعلام میکند که در حال حل مشکل هستیم در همین زمان مسئول رسیدگی به حرکت قطار احساس میکنند که قطار تبریز به مشهد حرکت کرده به قطار سمنان دستور میدهد که حرکت کند اما قطار سمنان میگوید که چراغ من روشن است ای تی سی به من اجازه حرکت نمیدهد یعنی هنوز قطار تبریز و مشهد حرکت نکرده مسئول حرکت قطار به او دستور میدهد دستی چراغ خود را خاموش کن اما لوکوموتیوران میگوید که من حرکت نمیکنم مگر اینکه تلگرام بزنید وقتی به او تلگرام میزنند او دستی چراغ را خاموش میکند وقتی که حرکت میکند در طول مسیر به علت شیب زیاد سرعتش به 117 کیلومتر می رسد.
حسن بیگی افزود: در نقطهای مشاهده میکند که قطار تبریز- مشهد حرکت نکرده و ترمز میگیرد اما چون در پیچ بود به عقب قطار تبریز- مشهد برخورد میکند که البته این یکی از معجزات الهی بود چون بر اثر این اتفاق از ریل خارج میشود و تعداد کشتهها کاهش مییابد در این زمان شیفت نفر بعدی فرا میرسد به او میگویند که دو قطار تصادف کردهاند و او میخندد و میگوید کدام قطارها بهم خوردهاند و تعجب میکنم این جا برای ما جای سوال بود من هم در تماس با آقای بروجردی داشتم گفتم از منظر بنده یک نفر مسئول است و این یک نفر هم احتمالا عمدی این کار را کرده باشد اما بعد از اینکه بررسیهای گوناگون انجام شد قاضی اعلام کرد که این عمدی نبوده و سهوی بوده و خطای انسانی است.