سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

موردی از ابتلای انسانی آنفلوآنزای فوق حاد گزارش نشده است

تاکنون موردی از ابتلای انسانی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری گزارش نشده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ عبدالمجید فدایی رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور بومی این استان طی دو هفته گذشته گفت: تا کنون هیچ موردی از ابتلای انسانی به این بیماری در کشور و استان گزارش نشده است.

وی، تب شدید، درد شکم، استفراغ و سرفه را از مهمترین علایم ابتلای مورد انسانی به آنفلوآنزای فوق حاد بیان کرد و افزود: این بیماری بیشتر از طریق هوا به انسان منتقل می‌شود و دستگاه تنفسی بدن را درگیر می‌کند.

فدایی اضافه کرد: گروه در معرض خطر این بیماری، کودکان، سالمندان، زنان باردار، بیماران قلبی و عروقی، تنفسی و ریوی و افراد با سیستم ایمنی پایین می‌باشند.
 
وی ادامه داد: افراد در صورت مشاهده علایم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در افراد، باید با مراجعه به شبکه بهداشت و مصرف ۱۰ روزه کپسول‌های آنتی بیوتیک، گرفتن تب به صورت روزانه در دو نوبت و مصرف واکسن آنفولانزا تحت درمان قرار بگیرند.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: میزان احتمال فوت مورد انسانی در صورت ابتلا به این بیماری ۲۵ تا ۵۰ درصد است.

فدایی اضافه کرد: نداشتن تماس مستقیم با لاشه پرندگان مشکوک به بیماری، رعایت بهداشت فردی، نخریدن مرغ زنده و بومی، شستن دست‌ها و وسایل آشپزخانه در هنگام تماس مستقیم، پختن گوشت مرغ در دمای ۷۰ درجه به مدت نیم ساعت و تخم مرغ در این دما به مدت پنج دقیقه و نریختن پسماند سفره در محیط باز برای پرندگان آزاد پرواز می‌تواند از شیوع احتمالی آنفلوآنزای فوق حاد جلوگیری کند.

وی افزود: خوشبختانه مورد مشکوکی در مرغداری‌های صنعتی استان گزارش نشده و تمامی طیور بومی کانون‌های آلوده نیز تا شعاع یک کیلومتری معدوم و جایگاه آنها ضد عفونی شده است.

فدایی از مردم خواست؛ هنگام خرید گوشت مرغ و تخم مرغ موجود در بازار به مهر تأیید دامپزشکی توجه و در هنگام پخت نکات ایمنی را رعایت کنند.

آنفلوآنزای (آنفولانزا) فوق حاد از مهم‌ترین بیماری‌های طیور و یک بیماری تنفسی ویروسی مشترک انسان و پرندگان با علایم سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا، علایم تنفسی حاد، بی حالی شدید، پژمردگی، دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دانه، افت ناگهانی تولید تخم مرغ روزانه و انتشار ناگهانی در گله است.
 
انتهای پیام/ک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.