سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

آغاز واکسیناسیون رایگان 120 هزار راس دام سنگین

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز واکسیناسیون رایگان 120 هزار راس دام سنگین در کرمانشاه علیه بیماری‌های تب برفکی و لمپی اسکین خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛  مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از آغاز واکسیناسیون رایگان 120 هزار راس دام سنگین در کرمانشاه علیه بیماری‌های تب برفکی و لمپی اسکین خبر داد.

دکتر نادر پرور گفت: پیش بینی می شود در این طرح که بصورت رایگان انجام می شود، بالغ بر 120 هزار راس دام سنگین علیه دو بیماری تب برفکی و لمپی اسکین واکسینه می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه بیماری ویروسی لمپی اسکین را از بیماری‌های با سرعت انتشار بالا در جمعیت دام سنگین (گاو و گوساله) دانست که در صورت بروز با ایجاد تب، ندول و زخم‌های پوستی، کاهش تولید، تلفات دام و ... خسارات اقتصادی قابل توجهی به صنعت دامپروری وارد می کند.

پرور با اشاره به اینکه لمپی‌اسکین از بیماری‌های اگزوتیک (خارجی) است و بومی کشور نمی‌باشد، ادامه داد: این بیماری در سال 93 وارد کشور ما شد و استان کرمانشاه نیز از خرداد 93 درگیر بیماری شد، اما خوشبختانه با اقدامات کنترلی و مقابله‌ای مناسبی که صورت گرفت از آن سال تاکنون مورد دیگری از بیماری در استان نداشتیم.

وی عمده ترین راه انتقال این بیماری به دام را گزش حشرات عنوان و بیان کرد: سال گذشته کلیه جمعیت دام سنگین استان علیه بیماری لمپی اسکین واکسینه شد.

پرور تب برفکی را نیز یک بیماری ویروسی واگیردار ویژه حیوانات زوج سم اهلی و وحشی برشمرد و افزود: این بیماری در ایران بومی بوده و مهمترین بیماری دامی محسوب می‌شود که در اسامی محلی به طبقه، شلگه و... معروف است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص علائم این بیماری نیز گفت: تب، آبریزش دهان و بینی، لنگش، بی اشتهایی و کاهش تولید از علائم این بیماری است.


انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.