سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحقق بودجه 3درصدی پژوهش از سال آینده در علوم پزشکی ها

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی ایران با اشاره به اختصاص نیم درصد درآمدهای ناخالص داخلی به پژوهش، از تحقق بودجه 3 درصدی پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی برای سال آینده خبرداد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدعلی جواد موسوی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی ایران سومین همایش و جشن روز پژوهش که در سالن همایش های رازی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: با تدابیر وزارت بهداشت و پیگیری های معاونت تحقیقات و فناوری این وزارتخانه یک درصد از کل درآمدهای وزات بهداشت به پژوهش تعلق گرفته و از سال آینده نیز بودجه 3 درصدی پژوهش های که به علت مشکلات مالی در بسیاری از مراکز اجرایی نشده بود، از سال آینده این بودجه در کل دانشگاه های علوم‌پزشکی ایران محقق می‌شود.

وی با بیان مطالبات چند 10 میلیاردی علوم پزشکی ایران که هنوز پرداخت نشده، افزود: به همین علت از بودجه 3درصدی پژوهشی این دانشگاه در سال جاری تنها یک درصد آن تحقق یافته است. 

معاون تحقیقات و فناوری داتشگاه علوم‌پزشکی ایران با اظهار تاسف از اینکه علی رغم تصویب بودجه ۳ درصدی پژوهش از محل درآمد ناخالص ملی این مهم انجام نگرفت، تصریح کرد: تنها نیم درصد این بودجه محقق شد، در حالیکه میزان بودجه های تحقیقاتی کشورمان یک دهم اعتبارات پژوهشی ترکیه است اما با این وجود در زمینه پایگاه های استنادی رتبه اول منطقه را به دست آوردیم. 

 وی با بیان اینکه پژوهش باید رسانه ای شود، ادامه داد: پژوهش در کشور ما هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده که برخلاف تصور بسیاری از افراد، پژوهش یک تحقیق لوکس نیست بلکه به عنوان مهمترین محور پیشرفت دانش و توسعه علمی پزشکی و عامل اصلی ادامه حیات علمی همه کشورها در اختیار دانش بشری قرار دارد. 

موسوی تصریح کرد: با رشد تحقیقات پژوهشی از سال 2000، توجه به آن در ایران نیز به موفقیت های چشمگیری انجامید که حاصل آن اخذ دومین رتبه منطقه ای در زمینه مقالات ISI و رسیدن به رتبه 15 جهان از نظرمقالات علمی است که از سوی دیگر این میزان ۳۵ درصد پژوهش ها مربوط به علم پزشکی است. 

وی با بیان اینکه یکی از شرایط اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی مربوط به حوزه های تحقیقات، فناوری و پژوهشی است، اظهار کرد: با این وجود 3 اقدام اساسی می‌تواند آینده روشن پژوهش کشور را رقم بزند که به همین منظور وجود نخبه و نخبه شناسی مثل برپایی همایش ها و جشنواره رازی، دادن بودجه های خوب و عالی به پژوهشگران و بسترسازی برای ایجاد محصولات، راه اندازی آزمایشگاه های جامع و راه اندازی پارک علم و فناوری و مرکز رشد از جمله این اولویت ها است. 

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.