به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ترموستات در خودرو وظیفه دارد تا مایع خنک کننده را در موتور به جریان در بیاورد به همین دلیل به طور باور نکردی در عملکرد موتور خودروی شما اثر دارد. زمانی که موتور گرم نیست ترموستات بسته می شود. هنگامی که موتور گرم می شود و دمای لازم برای عملکرد بی نقص را به دست میاورد یک سنسور درون ترموستات باعث باز شدن آن می شود و اجازه می دهد تا مایع خنک کننده به جریان در بیاد تا دمای موتور بیشتر از حد نیاز افزایش نیابد بنابراین آب در موتور به چرخش در می آید. این جریان مایع خنک کننده ( در ارتباط با دیگر اجزای مختلف سیستم خنک کننده) باعث می شوند درجه ی حرارت موتور در حد مطلوب باقی بماند و عملکرد موتور را در بهترین حالت نگه می دارند.
باز و بسته شدن ترموستات در زمان درست برای حفظ درجه حرارت موتور بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که ترموستات در حالت بسته گیر کند، هیچ راهی برای مایع خنک کننده وجود ندارد که از رادیاتور خارج شود در نتیجه دمای موتور بسیار افزایش خواهد یافت. به همین ترتیب، اگر این اتفاق برعکس بیفتد یعنی ترموستات در حالت باز گیر کند، مایع خنک کننده به طور مداوم به جریان در می آید و در نتیجه دمای موتور خودرو به سطح مطلوب نمی رسد که باعث ایجاد مشکل در عملکرد موتور می شود. نشانه های مختلفی وجود دارد که نشان دهنده ی وجود مشکل در ترموستات است و وجود مشکل را به شما هشدار می دهد.
١- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد. اولین نشانه ی ترموستات خراب، بالا رفتن درجه ی آب به محدوده ی قرمز و جوش آوردن خودرو در ١٥ دقیقه ی اول حرکت خودرو است. اغلب این اولین نشانه ای است که ترموستات به درستی کار نمی کند.
٢-تغییر دما نامنظم
تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ی درجه ی حرارت آب، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود. در این مورد شما مشاهده می کنید که درجه ی حرارت موتور به طور غیر طبیعی کاهش می یابد و در مدت زمان کوتاه ی به طور غیر طبیعی افزایش می یابد.
٣– نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسیله ی نقلیه نشانه ی دیگر نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات رخ دهد، زمانی که ترموستات اجازه نمی دهد مایع خنک کننده به جریان در بیاید و مایع خنک کننده در حالت بسته ی ترموستات گیر کرده است. نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی خود را نشان دهد، اما بیشتر در اطراف هوزینگ ترموستات دیده می شود. این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه شما مشاهده می کنید که خودروی شما شنتی دارد بر روی زمین زیر خودرو مایع خنک کننده نشتی کرده است.
تعویض ترموستات یک تعمیر نسبتاً ارزان قیمت است. تعویض نکردن این قطعه ممکن است باعث جوش آوردن موتور شود که در نتیجه احتمال این وجود دارد آسیب های زیادی به موتور وارد کند که تعمیر این آسیب ها هزینه های گزافی دارند. اگر خودروی شما یکی از نشانه های بالا را دارد، زمان آن فرارسیده است که به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل خودروی شما را شناسایی کند.
منبع:دنده 6
انتهای پیام/
مکانیک برای جلوگیری از واشر زدن کلا ترموستات رو خالی کرده بود، مواظب باشید اگه عمر واشر سرسیلندر ماشین شما کم شده باشه، بعد از نصب ترموستات حتما به مکانیک بگید، برای برادرم یک روز بعد واشر زد و بخاطر آخر بودن سرسیلندر، مجبور به تعویض شد.
هزینه کلی تعویض سرسیلندر استوک زانتیایی با لوله های موتور، ۵ تومن شد.
سربالایی یا وقتی کولر می گیرم بعد چند دقیقه آمپر بالا میره ولی داخل شهر بدون کولر و جاده صافی مشکل آمپر ندارم، رادیاتور باز کردم تمیزه سیخش هم زدم ، برقی هم تست شده مشکل نداره، مکانیک میگه ترموستاتت سالمه
ممکنه از ترموستات باشه؟ ، ضمنا علائم واشر سرسیلندر به نظر نداره
ترموستاتش خراب شده خنک کار میکنه دلیلش چیه؟
آیا رو مصرف هم تاثیر داره؟
به نظر سما مشکل چیست؟
با تشکر.
.. ممنون ..
ولی در حالت داخل شهر این مشکل را ندارد
پراید88 تک سوز
با تشکر