سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نشانه های خرابی ترموستات

علائم شایع مانند جوش آوردن خودرو، تغییر نامنظم آمپر آب و نشت مایع خنک کننده نشانه ی وجود مشکل در ترموستات خودرو هستند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،    ترموستات در خودرو وظیفه دارد تا مایع خنک کننده را در موتور به جریان در بیاورد به همین دلیل به طور باور نکردی در عملکرد موتور خودروی شما اثر دارد. زمانی که موتور گرم نیست ترموستات بسته می شود. هنگامی که موتور گرم می شود و دمای لازم برای عملکرد بی نقص را به دست میاورد یک سنسور درون ترموستات باعث باز شدن آن می شود و اجازه می دهد تا مایع خنک کننده به جریان در بیاد تا دمای موتور بیشتر از حد نیاز افزایش نیابد بنابراین آب در موتور به چرخش در می آید. این جریان مایع خنک کننده ( در ارتباط با دیگر اجزای مختلف سیستم خنک کننده) باعث می شوند درجه ی حرارت موتور در حد مطلوب باقی بماند و عملکرد موتور را در بهترین حالت نگه می دارند.
 
باز و بسته شدن ترموستات در زمان درست برای حفظ درجه حرارت موتور بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که ترموستات در حالت بسته گیر کند، هیچ راهی برای مایع خنک کننده وجود ندارد که از رادیاتور خارج شود در نتیجه دمای موتور بسیار افزایش خواهد یافت. به همین ترتیب، اگر این اتفاق برعکس بیفتد یعنی ترموستات در حالت باز گیر کند، مایع خنک کننده به طور مداوم به جریان در می آید و در نتیجه دمای موتور خودرو به سطح مطلوب نمی رسد که باعث ایجاد مشکل در عملکرد موتور می شود. نشانه های مختلفی وجود دارد که نشان دهنده ی وجود مشکل در ترموستات است و وجود مشکل را به شما هشدار می دهد.
 
١- دمای موتور خودرو خیلی بالا است و خودرو جوش می آورد.
 
اولین نشانه ی ترموستات خراب، بالا رفتن درجه ی آب به محدوده ی قرمز و جوش آوردن خودرو در ١٥ دقیقه ی اول حرکت خودرو است. اغلب این اولین نشانه ای است که ترموستات به درستی کار نمی کند.
 
٢-تغییر دما نامنظم
 

تغییر دمای نامنظم موتور و نوسانات عقربه ی درجه ی حرارت آب، به مرور زمان باعث عملکرد ضعیف موتور می شود. در این مورد شما مشاهده می کنید که درجه ی حرارت موتور به طور غیر طبیعی کاهش می یابد و در مدت زمان کوتاه ی به طور غیر طبیعی افزایش می یابد.
 
٣– نشت مایع خنک کننده در هوزینگ ترموستات یا در زیر وسیله ی نقلیه

 
نشانه ی دیگر نشت مایع خنک کننده است که بر اثر خرابی ترموستات رخ دهد، زمانی که ترموستات اجازه نمی دهد مایع خنک کننده به جریان در بیاید و مایع خنک کننده در حالت بسته ی ترموستات گیر کرده است. نشت مایع خنک کننده می تواند در موقعیت های مختلفی خود را نشان دهد، اما بیشتر در اطراف هوزینگ ترموستات دیده می شود. این مشکل باعث می شود تا با گذشت زمان شلنگ های سیستم خنک کننده نشتی پیدا کنند و در نتیجه شما مشاهده می کنید که خودروی شما شنتی دارد بر روی زمین زیر خودرو مایع خنک کننده نشتی کرده است.
 
تعویض ترموستات یک تعمیر نسبتاً ارزان قیمت است. تعویض نکردن این قطعه ممکن است باعث جوش آوردن موتور شود که در نتیجه احتمال این وجود دارد آسیب های زیادی به موتور وارد کند که تعمیر این آسیب ها هزینه های گزافی دارند. اگر خودروی شما یکی از نشانه های بالا را دارد، زمان آن فرارسیده است که به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل خودروی شما را شناسایی کند.
 
 
منبع:دنده 6
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
یاسین
۰۴:۲۰ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
سلام ماشینم پژو ۴۰۵مدل ۸۹ عیبی که داره داخل شهر اصلا گرم نمیکنه وقتی داخل جاده میرم برای مسافر یا جای بعد چند دقیقه که مسیر طی میکنم میبینم امپر ماشین از جای نرمال که هست میره بالاتر و وقتی که توقف میکنم ماشین سرد میکنم و با کولر ادامه میدم ماشین امپرش نمیره بالاه اگر کولر تو مسیر خاموش کنم امپر میره بالا الان مشکل از چی است ؟
سجاد
۱۸:۰۸ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
دوست عزیز برای برادرم همین اتفاق میفتاد، چراغ قرمز صفحه کیلومتر روشن میشد و فن به شدت کار میکرد، بخاری ماشین سرد بود، یا کمی گرم.
مکانیک برای جلوگیری از واشر زدن کلا ترموستات رو خالی کرده بود، مواظب باشید اگه عمر واشر سرسیلندر ماشین شما کم شده باشه، بعد از نصب ترموستات حتما به مکانیک بگید، برای برادرم یک روز بعد واشر زد و بخاطر آخر بودن سرسیلندر، مجبور به تعویض شد.
هزینه کلی تعویض سرسیلندر استوک زانتیایی با لوله های موتور، ۵ تومن شد.
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
سلام من ی پراید ۹۰دارم ۴تاترموستات عوض کردم بهترین مارک انداختم بازم جنت بالا و پایین رادیاتور سفت و بعد از فن زدن ماشین یکم بهتر میشه مال چیه.ترموستات ۸۲
ناشناس
۰۱:۱۳ ۰۶ دی ۱۴۰۰
سلام ماشین من روا ۸۷هست تازه تعمیر شلنگ بالای رادیاتور باد میکنه بعصی صبحها باسردی سررادیاتو بازمیکنم اب میادبیرون علتش چیه ممنون میشم
محمدی
۲۱:۳۲ ۱۹ دی ۱۳۹۹
ماشین پژو 405 تیوفایو دارم تو زمستان که ماشین روشن میشه دمای اب میره بالا تا خط اول بخاری گرم هست در حال حرکت تو سرعت کاملا امپر میاد پایین وبخاری سرد میشع علت کجاست میشه ترموستات خراب باشه
ناشناس
۰۸:۲۹ ۰۸ دی ۱۴۰۰
صد در صد ترموستات خرابه
ابرام
۲۳:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام پراید نیمه انژکتور دارم امروز امپر ابش تقریبا تا انتها رفت فن روشن شد ماشین و در حالت درجا گذاشتم تا خنک شود ولی بعد از گذشت تقریبا۱۵ دقیقه رادیاتور از قسمت بالا ترکید چرا
بلوچ
۱۸:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
سلام دوستان من یه پراید مدل نود دارم آمپر گرما نشون نمیده اما وقتی لامپ ها استپ پایین روشن می کنم آمپر تا آخر می‌ره بالا بمحض خاموش کردن لامپ ها یا تعویض استپ به بالا دوباره آمپرش میاد پایین لطفاً اگه کسی از این مشکل سر درمی‌آورد یا همچین تجربه ای داره لطفاً کمک کنید چون تو بلوچستان تعمیرگاه قابل اطمینان نیست تا حالا دوباره واشر سرسیلندر سوزانده
ناشناس
۱۸:۰۰ ۳۱ تير ۱۳۹۹
سلام من ترموستات ودررادیات ریو رو عوض کردم ولی بازم ماشین جوش میاره واز قمقمه پس میزنه بیرون دلیل چیه ممنون از رهنمایتون
بهنام
۱۲:۴۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام،ماشینم 405 مدل 83 هستش چند روزی هم هست سرسیلندر کامل با همه چیزشو عوض کردم ، آمپر ماشین من یهو دوتا خط میاد بالای خط وسط چند ثانیه حدود (15 ثانیه) بعد میاد پایین یک خط زیرخط وسط،ر ترموستات هم در آوردم باز هم همینجوری هست فشنگی سبز آب با سوکتش هم عوض کردم بازم همینجوریه رله های فن هم عوض کردم باز هم همینجوریه اطلاعاتی راجب این موضوع دارین ؟!!!!؟؟؟؟
ناشناس
۲۲:۵۵ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
فشنگی فن رو عوض کن شما ک فشنگی اب عوض کردی فشنگی فن هم عوض کن
مهدی س
۱۸:۵۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام.ماشین من پارس ۹۱ هستش. ۱۰ روز پیش واشر سر سیلندر عوض کردم تا امروز مشکلی نداشت.امروز آمپر خیلی رفت بالا جوش آورد .بعد گفتن از ترموستات هستش.ترموستا ۷۵ نو انداختن هوا گیری کردن تا یکساعت خیلی خوب بود ولی باز دیدم کم کم رفت بالا جوش آورد..فن هام هم هردو کار میکنن..در ضمن آب خالی فعلا ریختم تو رادیاتور گفتم تا درست بشه بعد ضد یخ بریزم...میشه لطفا راهنمایی کنید.
ناشناس
۰۴:۵۴ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
ماشین پژو۴۰۵ وقتی ۱۰ کیلومتر رفتی ماشین خاموش میکنی چند دیقه ای که دوبار میخوای روشن کنی امپر خیلی بالا میره کولر که زدی یواش یواش میاد پایین مشکل چیه
Ayuob d
۱۹:۱۹ ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
بسیار عالی
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
سلام ترموستات ماکسیما کجا قرار داره لطفااگه امکانش هست عکس موتور برام بفرستید روی عکس نشان دهید.در ضمن داخل موتور ماکسیما چندتا ترموستات داره با کمال تشکر فراوان
علی
۱۳:۵۰ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
وقتی امپر در سربالای بالا میره یا رادیادت لوله هاش گرفتست یا شمع حرارت خرابه
علی رضا
۱۹:۰۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام ی پراید کاربرات دارم امپراب ماشین روی اخرین نقطه مونده حالت برعکس نشون دادن دمای اب داره ربطی به ترموستات داره یا امپرابش خراب شده بعد تومسیرهای طولانی هم جوش میاره ولی داخل شهر هیچ مشکلی نداره
جمشیدحیدری
۲۲:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۸
باسلام من یه پیکان وانت دارم تعمیرکامل کردم سیلندورینگ پیستون وعوض کردم رادیات چهارلول گذاشتم ولی بازجوش میاره یه مشکل دیگم داره امپرم یامیچسبه یامیادپایین میمونه میشه امپرم خراب باشه ترمستاتم عوض کردم
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۶ تير ۱۳۹۸
ورنا۸۹ دارم
سربالایی یا وقتی کولر می گیرم بعد چند دقیقه آمپر بالا میره ولی داخل شهر بدون کولر و جاده صافی مشکل آمپر ندارم، رادیاتور باز کردم تمیزه سیخش هم زدم ، برقی هم تست شده مشکل نداره، مکانیک میگه ترموستاتت سالمه
ممکنه از ترموستات باشه؟ ، ضمنا علائم واشر سرسیلندر به نظر نداره
رحمانی
۱۹:۳۰ ۱۱ تير ۱۳۹۸
ماشین پراید کاربراتور دارم وقتی یک ربع راه می رم آمپر بالا می ره ترموستات رو درآوردم در دو حالت اب از قمقمه تخلیه میشه و وقتی درب رادیات را باز میکنم بخار خیلی زیاد ازش بیرون میا د و دوباره اب می ریزم فنش هم کار میکنه چکار کنم توروخدا جوابم را بده
مهدی
۱۴:۴۵ ۰۳ تير ۱۳۹۸
ترموستات میگن بردار توی اهواز چون هوا گرم حقیقت دأره
احسان
۱۵:۴۷ ۳۱ خرداد ۱۳۹۸
سلام ماشین پژو۴۰۵دارم ماشین امپرش رفت بالا و جوش اورد ولی رادیاتور سرد بود و وقتی در دروغنو باز کردم سفیدی زده بود اشکال از چیه
محمد مصطفوی
۰۸:۳۴ ۰۸ دی ۱۴۰۰
ترموستات خراب بوده .اگر آب هم قبلا کم می کرد.صد در صد واشر سر سیلندر سوخته.روغن با آب قاطی شده.
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
سلام من پراید 91 دارم دیشب یه دفعه آمپر نشون نداد صفر بود آمپر حرارت
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۰ فروردين ۱۳۹۸
باسلام ماشین من ۴۰۵slxهست چندوقت پیش جوش آوردورادیاتورش ارده ای شدبردم تعمیرگاه دوباره ارده ای میشه ولی جوش نمیاره مشکل ازکجاست لطفاراهنمایی کنید .ممنون
محمد
۱۸:۱۸ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
ترموستات وقتی خراب بشه ماشین یا جوش میاره یا امپر همیشه پایین میمونه و سرد کار میکنه و حالت سومی وجود نداره چون یک قطعه مکانیکی هست نه الکترونیکی
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
واشر سوزوندی ولی کامل نشده برو عوض کن
محمد
۱۳:۲۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
سلام ببخشید ماشینم پرشیاست
ترموستاتش خراب شده خنک کار میکنه دلیلش چیه؟
آیا رو مصرف هم تاثیر داره؟
رشید
۲۲:۲۱ ۰۹ دی ۱۳۹۷
سلام من پراید مدل ۸۶کارخانه گازسوز دارم صبح وقتی ماشین راروشن میکنم بعد ازچند لحضه فن روشن میشود لطفا راهنمایی کنید باتشکر
مهدی
۲۰:۱۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۷
سلام پراید 84دارم سرعت بالا بخاری سمت شاگرد یخ میکنه ولی سمت راننده درست است . در ضمن رادیاتور بخاری را شستشو دادم .ولی نشده .به نظرتون ایراد مال چی میشه . ممنون میشم اگه کمک کنید
امین
۱۳:۰۰ ۰۱ مهر ۱۳۹۷
سلام ماشین من پراید بعد نیم ساعت راه رفتن جوش اورد به تعمیر گاه مراجعه کردم ترموستات عوض کرد ولی مشکل رفع نشد و دوباره جوش اورد و مقداری آب کف ماشین جلو سمت راست ریخته شده
ناشناس
۲۲:۱۷ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
رله فن تست شود
احمد
۰۷:۴۴ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
واتر پمپ داداش
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۸ آذر ۱۳۹۸
بخاریت گیر کرده برو بخاری و بده نگاه کنن اب در گردش نیست از لوله ها میزنه بیرون لوله های بخاری هم سمت راست
حسید
۱۷:۵۸ ۳۰ مرداد ۱۳۹۷
با سلام.من زانتیا مدل 85دارم بدون رنگ فنی عالی که عقربه امپر آبش بعد چند دقیقه ای میاد رو 95..باهاش تند میرم
علی
۲۰:۱۱ ۲۰ تير ۱۳۹۸
سلام منم همین مشکل دارم فشنگی اب روهم عوض کردم فرقی نکرد زانتیا ۸۷ چکارش کنم یکی بگه لطفا
امید
۲۱:۲۶ ۳۰ تير ۱۳۹۷
سلام ماشین من پراید مدل 87 دوگانه است. ماشین من وقتی اب به داخل قمقمه سفید رنگ میره اضافه هم به بیرون میریزه ولی برگشت به داخل رادیاتور ندارد و من هر روز به داخل راذیاتور اب باید بریزم.و امپر بین وسط تا خط قبل قرمز میرسد و انجا فن رو شن میشود و در ضمن لوله های ورودی و خروجی رادیاتور بسیار داغ است.
به نظر سما مشکل چیست؟
با تشکر.
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۴ شهريور ۱۳۹۷
ترموستات خرابه برادر
samanfalahi
۱۳:۳۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۷
درب رادیاتور پراید سوپاپ داره که وقتی خراب بشه اب داخل قمقمه بر نمیگرده به رادیاتور وموتور داغ میشه درب رادیاتور عوض کن
ناشناس
۱۲:۰۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام ماشین ۲۰۶ دارم زمانیکه آمپر آب برروی ۹۰ قرار گیرد و ماشین را خاموش کنم و مجدداً ماشین یک دقیقه بعد روشن نمایم آمپر بردروی آخرین نقطه قرمز قرار میگیرد و اندک‌اندک‌ بحالت عادی برمیگردد ، اشکال فنی در کجاست ؟ با سپاس
فلاح نسب
۲۱:۲۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
جای تشکرداره اطلاعاتتان عالیه
.. ممنون ..
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
روغن موتور وقتش گدشته عوض نکردی عوض کن درست میشه
Amir
۲۳:۴۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۶
دردسر میشه هااا
اکبر
۲۱:۲۸ ۲۱ تير ۱۳۹۶
روغن موتور وقتش گدشته عوض نکردی عوض کن درست میشه
مهرشاد زرکش
۱۳:۳۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
موتور کامل سالم بعد 1 ساعت حرکت با سرعت 110 آمپر بالا میرود وهمان زمان که ایست کامل میکنم حدود 1 دقیقه موتور کامل خنک میشود
ولی در حالت داخل شهر این مشکل را ندارد
پراید88 تک سوز
با تشکر
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
آب رادیاتور هم کم میکنی ؟ طبیعیه که آب بخار میشه