سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

چرا هیچ وقت بخش خصوصی از دولت به دیوان عالی کشور شکایت نکرده است؟

آقا محمدی گفت:طبق اصل44 قانون اساسی دولت حق ندارد در مواردی فعالیت کند و باید کار را به بخش خصوصی واگذار کند اما تاکنون نشنیده ایم که یک بخش خصوصی از دولت به دلیل این مصوبه و ضایع شدن حقوق از حق خود دفاع کند و به دیوان عالی کشور شکایت کند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛؛ «چشم انداز اقتصاد مقاومتی » موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب ۱۶ بهمن ماه شبکه دو سیما بود که علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد خالصی رئیس شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور به بحث و بررسی پیرامون آن پرداختند.

در ابتدای این بحث آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در تبیین اینکه کدام بخش یا دستگاه پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی بیشترین دستاورد را در این حوزه داشته است گفت: درست است که سه سال از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی می گذرد اما یک سال و اندی است که دولت در راستای اجرایی کردن این سیاست ها قدم  برداشته است و علت آن است که مقام معظم رهبری در یک دوره ای با دولت بحث کردند که سرعت لازم را ندارد و باید چارچوب هایی را دنبال کند که ما را به راهکارها برساند.

دولت ۱۲ طرح ملی را در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای سال ۹۵ تدوین کرده است

وی ادامه داد: بر این اساس مقام معظم رهبری از دولت هم خواستند برنامه یک ساله، دوساله، پنج ساله و ده ساله ای تدوین کند و دولت نیز بر همین اساس مشی جدیدی که چارچوب های آن را رهبری تدوین کرده بودند  نوشت و ۱۲ طرح ملی را برای سال ۹۵ که سال اقدام و عمل بود را تهیه کرد.

آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، امسال قدم های خوبی در رابطه با اعتبارات بانک ها برداشته شده است گفت:  به 20 هزار و400 بنگاه اعم از صنعتی و کشاورزی 14 هزار و300 میلیارد تومان تسهیلات داده شده است.

وی با اشاره به اینکه، رشد نقدینگی می تواند سبب تحریک اقتصاد باشد افزود: ارائه کارت اعتباری اقدام خوبی بود که در دولت صورت گرفت لذا در این راستا بانک، خریدار و فروشنده به یکدیگر متصل می شوند.

سرمایه بانک ها باید به100 هزار میلیارد تومان برسد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سرمایه کم بانک ها را از خلع های موجود دانست و عنوان کرد: سرمایه بانک ها باید به100 هزار میلیارد تومان برسد.

آقا محمدی با اشاره به اقشار مختلف مردم در جامعه گفت: یک گروه از مردم سرمایه دار خرد هستند که با سرمایه کم خود اقدام به فعالیت می کنند، گروه دیگر کارمند هستند که23 درصد مردم را تشکیل می دهد و حقوق بگیر دولت هستند.

6/5 درصد کارفرما کفاف کار مملکت را نمی دهد

وی با اشاره به اینکه، 39 درصد مردم حقوق بگیر بخش خصوصی و غیر دولتی هستند بیان کرد: 30 درصد مردم در فعالیت های خرد مشغول شده اند و در نهایت6/5 درصد مردم کارفرما هستند که این درصد کفاف کار مملکت را نمی دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برون گرایی در اقتصاد مقاومتی گفت: 25 درصد اقتصاد باید به صورت تعاونی شکل بگیرد لذا، گره زدن تعاونی های کوچک سبب ایجاد تعاونی های بزرگ می شود.

نهادی که خود را مسئول بداند نداریم


وی با اشاره به اینکه، باید اصلاح ساختار صورت بگیرد اظهار داشت: نهادی که خود را مسئول بدانند نداریم لذا همه خود را مسئول پروژه می دانند.

صدا و سیما همه چیز را خراب کرده است

آقا محمدی اظهار داشت:  صدا و سیما همه چیز را خراب کرده است زیرا پروژه را وزیر محور می دانیم و در اینجا مقام مسئول مطرح می شود.

از شهید و خانواده اش سوژه گرفته می شود اما در اقتصاد بزرگ کردن نداریم



وی، مسئول گفتمان سازی را صدا و سیما دانست و عنوان کرد: در دفاع مقدس از یک شهید و خانواده اش سوژه گرفته می شود اما در اقتصاد بزرگ کردن نداریم.

آقا محمدی با بیان اینکه، نرخ رشد 8 درصد از اهداف اقتصاد مقاومتی است افزود: 500 هزار نفر سال گذشته به جمعیت بیکاران کشور اضافه شد.

تاکنون نشنیده ایم که یک بخش خصوصی از دولت به دیوان عالی کشور شکایت کند


وی تصریح کرد : طبق اصل44 قانون اساسی دولت حق ندارد در مواردی فعالیت کند لذا باید کار را به بخش خصوصی واگذار کرد  اما تاکنون نشنیده ایم که یک بخش خصوصی از دولت به دلیل این مصوبه و ضایع شدن حقوق از حق خود دفاع کند و به دیوان عالی کشور شکایت کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه، حقوق مردم تعریف شده است لذا مردم باید خودشان پیگیر حق خود باشند ادامه داد: هواپیما خریدن برای دولت معنا ندارد زیرا سازمان هواپیمایی خصوصی است و این مسئله در حوزه کار دولت نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه، هتل داری کار مردم است افزود: این در حالی است که هر اداره ای برای خود هتل می سازد و در این صورت کسی  از هتل های دیگر استفاده نمی کند لذا همه باید مدافع حق و حقوق خود باشند در این صورت است که می توان شاهد بهبود اوضاع باشیم.

وی با تاکید بر اینکه، مردم باید به پاکار بیایند افزود: باید فرصت های کار را در نظر گرفت و آنها را خلق و ایجاد کرد زیرا ادارات به اندازه کافی پر هستند و ظرفیت پرداخت حقوق ندارند.

آقا محمدی با اشاره به اینکه، افق خوبی را می توان با اضافه کردن فعالیت های کشور توسط مردم ترسیم کرد اظهار داشت: مقام معظم رهبری در ملاقات ها رهنمودهای لازم را ارائه فرمودند لذا، رهبر انقلاب برحوزه اقتصاد تمرکز کرده اند تا کار به جلو پیش برود.

اقتصاد مقاومتی به دنبال اصلاح ساختار در کشور است


محمد خالصی رئیس شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه، اقتصاد از مشکل تاریخی رنج می برد گفت: اقتصاد مقاومتی به دنبال اصلاح ساختار در کشور است.

وی تصریح کرد:  ساختار ها در کوتاه مدت تغییر نمی کنند لذا در این رابطه قدم های مهمی برداشته شده است .

خالصی با اشاره به مردمی شدن اقتصاد عنوان کرد: دولتی بودن اقتصاد یکی از مشکلات موجود است لذا برای اصلاح باید قدم های جدی در طول زمان برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه، به سازمان برنامه و بودجه پروژه های مناسبی ابلاغ شده است افزود: بخشی از پروژه ها به اتمام رسیده و برخی دیگر  در مرحله اجرا است.

رئیس شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه، دستیابی به رشد8 درصدی از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی است گفت: باید چشم انداز بیست ساله را در طی دو برنامه پیش رو محقق کرد.

خالصی با اشاره به اینکه، برای رصد سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده است گفت: پیش بینی شده تا هر کدام از دستگاه های اجرایی عملکرد خود را گزارش دهند تا آسیب شناسی دقیقی صورت گیرد.

در سال ۹۵، ۱۲۱ پروژه اولویت دار به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است

در ادامه این بحث ، محمد خالصی رئیس شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه کشور نیز با بیان اینکه پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی ۱۲ طرح ملی مصوب شده است، گفت: ۱۲۱ پروژه نیز به عنوان پروژه های اولویت دار توسط معاون اول رئیس جمهور در سال جاری به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده است که در هریک از این دستگاه ها، مجری مشخصی که عمدتا معاونین وزاری زیربط هستند کارها را رصد می کنند.

وی افزود: در این چارچوب، دستگاه هایی که که ۲۴ بند سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به آن ها ابلاغ شده است، اقدامات خود را برای عملیاتی کردن این پروژه ها در چارچوب منشوری تحت عنوان منشور پروژه یا نظام یک پارچه پیشبرد یا پایش برنامه های اقتصاد مقاومتی که به تصویب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسیده است در سطوح مختلف مورد پایش قرار می دهند و دو هفته یک بار گزارشاتشان را برای دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال می کنند.

خالصی با اعلام اینکه در حال رتبه بندی دستگاه های مربوطه در راستای چگونگی عملکرد آن ها در حوزه سیاست های اقتصاد مقاومتی هستیم عنوان کرد: علی رغم این اقدام از لحاظ رشد در بخش های مختلف ، بخش کشاورزی رشد بسیار خوبی نسبت به سایر بخش ها داشته است.

شاگرد اول  اقتصاد مقاومتی دولت در بحث اقتصاد مقاومتی ، وزارت نفت است

آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شاگرد اول اقتصاد مقاومتی دولت در بحث اقتصاد مقاومتی را وزارت نفت دانست و گفت: رشد امسال عمدتا ناشی از رشد در بخش نفت بوده است  و با سرمایه گذاری خوب و سریعی که در این بخش صورت گرفته توانسته ایم میزان تولید را  به شرایط قبل از تحریم برگردانیم.

وی در حوزه اصلاح ساختارها در دستگاه های اجرایی و وزارتخانه ها نیز اظهار داشت:  این حوزه نقطه ضعف ما است  که باید کار جدی در آن صورت گیرد.

آقامحمدی ادامه داد: خیلی از وزرا به دلیل تجربه کار در وزارت در  کار دولتی روان هستند اما میل کار کردن با مردم را ندارند و این در حالی ست که رشد سرمایه گذاری زمانی اتفاق می افتد که بتوان سرمایه های مردم را جذب کرد  تا مردم فعال شده و در اقتصاد شرکت کنند ضمن آن که در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز این بحث بسیار حائز اهمیت است.

سازمان گسترش هیچ حقی برای ورود به قراردادهای اخیر خودرو(رنو) ندارد

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در بخش خصوصی کارهایی صورت می گیرد اما وفتی این اقدامات را با نرخ رشد مقایسه می کنیم، اثرگذاری آن ها اندک است، اظهار داشت: در قراردادهای اخیر خودرو سازمان گسترش هیچ حقی ندارد که به این موضوع ورود کند و نمی بایست با شرکت رنو قرارداد می بست .

وی تصریح کرد: ناظر بر این تخلف، مجمع تشخیص مصلحت است اما یکی از اشکالات این است که مجمع نظارت بر حین اجرا ندارد بلکه نظارت او مبتنی به بعد از اجرا است؛ البته منعی در این خصوص وجود ندارد اما تا به حال کمیسیون نظارت مجمع این کار را انجام نداده است و هنوز ساز و کاری در این رابطه در مجمع شکل نگرفته است.

اولین گزارش مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تقدیم رهبری شد

وی همچنین با بیان اینکه مجمع اولین گزارش خود در حوزه اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را تقدیم رهبری کرده استاظهار داشت: کار ، کار خوبی بوده اما اینکه خوب اجرا شده است یا بد ، مجمع می بایست در حین اجرا تذکرات لازم را به دستگاه های مربوطه می داده است، که همان طور که اشاره شد نسبت به نظارت بر حسن اجرای کارها توسط دستگاه های اجرایی باید سازو کاری در مجمع تعیین گردد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.