سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صادرات نامرئی ، یکی از شاخه های دومین صنعت پول ساز جهان

گردشگری سلامت که این روز ها با عنوان صادرات نامرئی مطرح می شود ، صنعتی است که بدون خروج کالا از کشور، ارز وارد کشور می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،عنوان «گردشگری سلامت» به هرگونه مسافرت که برای ارتقای سلامت انجام شود، اطلاق و به ‌عنوان يکی از ابعاد گردشگری، کمک شایانی به توسعه پايدار و پويايی اقتصاد کشور می‌کند.

از این رو بررسی وضعيت گردشگری سلامت و تعيين مزيت های ويژه اصفهان در این حوزه ضروری به نظر می‌رسد.

طرح گردشگری سلامت نخستین بار در کشور از 20 سال پیش در اصفهان مطرح شد، ولی کم‌توجهی به ظرفیت‌های حوزه سلامت به ویژه در بخش خصوصی و ارائه نشدن تسهیلات و خدمات مناسب ازطرف سازمان‌های مسوول، باعث شد اصفهان نتواند گام‌های مهمی برای توسعه گردشگری سلامت بردارد.

این صنعت که در جهان به عنوان یکی از شاخه های پر سود صنعت گردشگری مورد توجه قرار گرفته است، در کشور ما نیز رشد قابل توجهی داشته و گردشگرانی از کشور های حوزه خلیج فارس ، خاورمیانه و شرق آسیا با توجه به آوازه تبحر پژشکان ایران به خصوص پزشکان حاذق اصفهانی ، را به این عرصه وارد کرده است.

در حال حاضر اصفهان یکی از قطب‌های درمانی کشور به شمار می رود و ظرفیت های متعددی را در حوزه سلامت دارد که می تواند به عنوان یکی از قطب های گردشگری سلامت در جذب توریست درمانی موثر باشد که می توان با اطلاع‌ رسانی صحیح، این ظرفیت را برای توریست داخلی و خارجی ایجاد کرد.

شبان آزاد کارشناس حوزه روابط بین الملل در گردشگری سلامت علوم پزشکی اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان بیان کرد : حدود 14 هزار نفر گردشگر سلامت در سال 94 وارد ایران شده که با ساخت بزرگترین شهرک سلامت کشور و دهها کلینیک و توافق ساخت بیمارستان 1500 تخت خوابی تخصصی ایتالیایی ها در اصفهان با بخشهای چشم پزشکی و دندانپزشکی می توان این گردشگران را افزایش و ارز آوری چشمگیری داشت.

عمان سلطانی مدیر عامل اولین موسسه گردشگری سلامت در اصفهان نیز گفت: هر گردشگر عادی روزانه 360 دلار معادل 25 بشکه نفت برای کشور ارز آوری دارد که گردشگر سلامت ، سه برابر یعنی روزانه به اندازه ی 75 بشکه نفت ارز آوری به همرام خواهد داشت.

وی گفت: کشورهایی همچون هند و سنگاپور در سال حدود20 میلیارد دلار از این روش ارز آوری دارند و این در حالیست که سهمیه ی ایران با این همه ظرفیت گردشگری تنها 450 میلیون دلار می باشد.

وجود مراکز آب درمانی، مناطق کویری، مراکز تخصصی باروری و ناباروری و مراکز مجهز جراحی های زیبایی که دارای سطح یک خدمات درمانی کشوری هستند، می تواند جایگاه ویژه ای برای کشور در حوزه گردشگری سلامت ایفا نماید.

گفتنی است تنها سهم ایران از در آمد گردشگری سلامت جهان نیم درصد است که اگر زیر ساخت های آن فراهم شود، تا 3 درصد افزایش می یابد.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.