سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حضور هیجانی مردم زمینه ساز آسیب‌ها در حوادث و بلایا

سرپرست مرکز تحقیقات حوادث و بلایای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: هیجان محوری مردم زمینه ساز عوارض حوادث در چند ساعت اول است که درصد بسیاری از حوادث با حضور هیجانی مردم هزینه‌بردار می‌شود.

حمیدرضا خانکه سرپرست مرکز تحقیقات حوادث و بلایای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: آماده نبودن در حادثه و بلایا، بی تفاوتی، هیجانی عمل کردن، مستندسازی و انجام ندادن وظیفه سازمانی کاری غیر اخلاقی است. 
 
وی بیان کرد: به ازای هر یک میلیون نفر 384 نفر در حوادث ترافیکی قطع عضو می‌شوند که ریشه بسیاری از تصادفات هیجان محوری مردم است و هیجانی محوری بودن هزینه بالای اجتماعی و اقتصادی در بر خواهد داشت. 
 
سرپرست مرکز تحقیقات حوادث و بلایا در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اظهار داشت: در زمانی که حوادث اتفاق می‌افتد باید حد حادثه مشخص شود و در حادثه بزرگنمایی صورت نگیرد تا به کشور هزینه ملی تحمیل نشود که در حادثه پلاسکو هزینه های بسیاری برای کشور رقم خورد. 
 
وی افزود: یکی از انتقادات وارد به سیستم این است که حادثه باید در سطح اندازه گیری شود که در کشور نیاز به تهیه بسته‌های پاسخ به حوادث و بلایا برای مجتمع‌های صنعتی، سیاسی، تجاری و مسکونی هستیم. 
 
خانکه اظهار داشت: حادثه پلاسکو نشان داد بسته‌ای پاسخگوی به این حادثه نداریم یعنی سازمان‌های مختلف وظیفه خودشان را در قبال حادثه پیش آمده نمی‌دانستند و فرمانده حادثه تعریف نشده بود. 
 
سرپرست مرکز تحقیقات حوادث و بلایا در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: با حضور بسیاری از سازمان‌ها و مدیران ارشد در حادثه پلاسکو و طبق گفته‌های قبلی بر این باورم که برای مدیریت بحران در سطح کشور نیاز به یک مرکز واحد با مدیریت و منابع واحد در شرایط اضطراری است. 
 
وی افزود: مدیریت در سطح کشور و مرکز مدیریت و پیشگیری از بحران در سطح تهران باید در حوادث و بلایا ورود پیدا کند تا به مدیریت واحد در این عرصه دست پیدا کند. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بیان کرد: تردد سازمان‌ها، نبود هماهنگی، ضعف مدیریت واحد و مشکلات فرهنگی در تمام حوادث کشور دیده می‌شود که باید حادثه پلاسکو عبرتی برای مسئولان کشور باشد. 
 
خانکه افزود: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و به خصوص مرکز تحقیقات و حوادث و بلایا در این دانشگاه جزو دانشگاه‌های پیشرو در زمینه تولید علم، پروتکل‌ها و سرفصل‌های مرتبط با مدیریت خطر در بحران است که آموزش‌های لازم به متولیان این عرصه را ارائه می دهد تا شاهد عوارض این اتفاقات در کشور نباشیم. 
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.