سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

200 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی با تشخیص زودهنگام، پیشگیری و غربالگری سرطان

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان گفت: با پیشگیری یک سوم مرگ‌های ناشی از سرطان کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و سخنگوی این وزارتخانه در نشست خبری کنگره بین‌المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان ها که صبح امروز در ساختمان ریاست انیستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی برگزار شد، عنوان کرد: ‌میزان بروز سرطان در همه دنیا در حال افزایش است که 10 میلیون مورد جدید در سال 2000 به 14 میلیون در سال 2012 و در سال 2030 به 25 میلیون افزایش پیدا می کند. 

وی ادامه داد: میزان مرگ ناشی از سرطان‌ها در سال 2000، 6 میلیون نفر و در سال 2012، 8 میلیون و در سال 2030 به 13 میلیون نفر می‌رسد.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به شمار مبتلایان به سرطان در ایران گفت: سالانه 92 هزار مورد جدید سرطان بدون احتساب سرطان پوست داریم که با احتساب سرطان پوست به 100 هزار نفر می‌رسد.

حریرچی عنوان کرد: سرطان‌هایی که در بین زنان و مردان ایرانی شیوع بیشتری دارند به ترتیب سرطان سینه، معده، روده بزرگ و مثانه است که در مردان سرطان معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان سرطان پستان، روده بزرگ، ‌معده و لوسمی شیوع بیشتری دارد.

وی افزود: میزان بروز سرطان در زنان و مردان ایرانی به ترتیب 134 به ازای هر 100 هزار نفر در مردان و 128 در هر 100 هزار نفر در زنان است و متوسط بروز موارد جدید در دنیا 205 در مردان و 165 در زنان است که پیش‌بینی می‌شود سال 2030 تعداد موارد جدید سرطان در ایران به 155 در هر 100 هزار نفر برسد.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به برخی اخبار مبنی بر سونامی سرطان در ایران و شایعات مبنی بر رشد بیش از حد ابتلا به آن بیش از میانگین‌های جهانی گفت: رشد سرطان در کشور ایران مطابق کشورهای دیگر دنیا است و حتی در بسیاری موارد از متوسط جهانی کمتر هستیم.

حریرچی علت اصلی افزایش سرطان در کشور ایران را افزایش سن جامعه و امید به زندگی دانست و بیان کرد: ‌سرطان بیماری دوران پیری است در سال‌های اخیر امید به زندگی از 48 سال به 73.8 رسیده و برای متولدان تازه در مردان 80.4 و در زنان 77.3 رسید.

وی اظهار داشت: با افزایش امید به زندگی بیماری‌های دوران پیری مثل سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی افزایش پیدا می‌کند.

قائم مقام وزیر بهداشت تغییر شیوه زندگی را عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان معرفی کرد و گفت: بیش از 10 درصد افراد جامعه سیگار می‌کشند نزدیک به 90 درصد افراد جامعه کمتر از پنج وعده میوه و سبزی مصرف می‌کنند بیش از 35 درصد جامعه فعالیت بدنی کمی دارند و بیش از 50 درصد جامعه کلسترول بالا و 10 درصد قند خون بالا دارند.

حریرچی عنوان کرد: عوامل محیطی بر ابتلا به سرطان تأثیرگذار بوده و در برخی موارد از میانگین جهانی بالاتر هستیم. میزان مصرف انرژی به ازای هر نفر جمعیت در سال 2 هزار و 812 کیلوگرم بوده و متوسط جهانی هزار و 809 بوده است. 

وی اظهار داشت: سرانه تولید دی اکسید کربن به ازای هر نفر جمعیت در کشور ما هفت تن و متوسط جهانی 4.6 تن است، ذرات معلق در هر مترمکعب هوای شهرهای بالای 100 هزار نفر 1154 میکروگرم و متوسط جهانی 61 میکروگرم است این در حالی است که به ازای هزار نفر جمعیت در ایران 113 خودرو و متوسط جهانی 120 است.

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه یک سوم مرگ‌های ناشی از سرطان با پیشگیری، تشخیص زودهنگام و غربالگری کاهش پیدا می‌کند، گفت: با پیشگیری و تشخیص زودهنگام و غربالگری 100 تا 200 میلیارد دلار می‌توان صرفه‌جویی ارزی کرد.

وی عنوان کرد: حدود 2 درصد تولید ناخالص درمانی صرف درمان سرطان می‌شود که این میزان 19 درصد بالاتر از هزینه‌های بیماری‌های قلبی و عروقی است در سال 2016، هزار و 160 میلیارد دلار در حوزه سرطان هزینه شده در حالی که سه سال قبل این میزان 895 میلیارد دلار بوده است.

حریرچی هزینه مستقیم و غیرمستقیم سرطان در ایران را 10 هزار میلیارد سالانه اعلام کرد و گفت: از این میزان هزار و 250 میلیارد مربوط به دارو از هزینه‌های دارو درمانی 83 درصد را دولت و 63 درصد بیمه‌ها پرداخت می‌کنند، 20 درصد نیز از سهم یارانه وزارت بهداشت به سرطان اختصاص دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: در ظرف 15 سال آینده 50 درصد افزایش سرطان را داریم که باید برای آن آماده شویم علاوه بر اصلاح سبک زندگی پیشگیری و جلوگیری از مصرف دخانیات، افزایش تحرک، مصرف رژیم غذایی سالم نقش موثری دارد.

وی با بیان اینکه در درمان و تشخیص زودهنگام سرطان نیاز به تحقیقات بیشتری در کشور است افزود: در 20 سال گذشته بیش از 10 هزار مقاله علمی در بالاترین سطح علمی در  ISI از سوی محققان ایرانی چاپ شده، همچنین سال گذشته در حوزه سرطان دانشمندان ایرانی 2 هزار و 436 مقاله در حوزه سرطان منتشر کردند که نسبت به 450 مورد سال 2006 رشد پنج برابری داشته است.

حریرچی با اشاره به بزرگترین مطالعات آینده‌نگر در خاورمیانه که در کشور ما انجام شده گفت: مطالعات آینده‌نگر سرطان نشان می‌دهد مصرف تریاک یکی از عوامل مهم ابتلا به بروز سرطان است و در کنار آن چاقی، مصرف کم میوه و سبزیجات، مصرف الکل و برخی عفونت‌ها از عوامل مهم بروز سرطان به شمار می روند. 

وی با بیان اهمیت پیشگیری و تشخیص زودهنگام در سرطان اقدامات مهم در درمان سرطان را برشمرد و گفت: با توجه به افزایش میزان بروز سرطان علاوه بر تشخیص و پیشگیری در ابتلا به بیماری‌ها باید در درمان و امکانات رادیوتراپی و تجهیزات درمانی باید اقدامات مهمی صورت گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: سه نوع مرکز ارائه خدمات ارائه سرطان در کشور وجود دارند که 148 مرکز تیپ یکبار تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان 131 مرکز در این زمینه شروع به ساخت کردیم که رشد 50 درصدی در روند ساخت آن داشته‌ایم.

وی افزود: 72 مرکز نوع 2 در 54 شهر در زمینه رادیوتراپی و شیمی درمانی از سوی بخش غیردولتی ساخته می‌شوند 14 مرکز تیپ 3 که سه مورد آن در تهران و در شهرستان‌ها وجود دارند که در زمینه سرطان به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند، به زودی 2 مرکز نوع سه در تهران افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.