سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز؛

ارسال پرونده ثبت جهانی محور ساسانی فارس به یونسکو

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ارسال پرونده ثبت جهانی محور ساسانی این استان به یونسکو خبر داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: پرونده منظر باستان شناسی ساسانی فارس با 3 سال کار پژوهشی و کارشناسی توسط باستان شناسان، فیلمبرداران، مستندسازان و محققان و بامدیریت معاونت میراث فرهنگی کشور تهیه شد.

امیری افزود: پرونده ساسانی از فیروز آباد شروع می شود و تا بیشاپور و سروستان ادامه دارد که شامل مجموعه ای وسیع از جمله کاخ، شهر و غار واست .

وی با اشاره به اینکه پرونده ثبت محور ساسانی سندی برای مدیریت نظارت و بررسی بهتر از این منطقه است، ادامه داد: این پرونده 3 بهمن ماه برای ثبت جهانی در سال 2018، به سازمان جهانی یونسکو ارسال می شود

امیری خاطر نشان کرد: باهدف ارسال پرونده ثبت جهانی محور ساسانی، میراث فرهنگی استان فارس اقداماتی را در دستور کار خود قرار داد و نسبت به مستند سازی و مرمت اضطراری این بناها برای ثبت جهانی اقدام کرد .

او با اشاره به اینکه آثار ساسانی دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند و حتی تنها بنای گنبد دار به شمار می روند، بیان کرد: در این خصوص میراث فرهنگی اقداماتی نسبت به تهیه حریم ، مرمت و شاخصه هایی که برای ثبت جهانی یک بنا لازم است مدت ها در طی این چند سال انجام داده است .

امیری گفت : بیشترین آثار دوره ساسانی در فارس به ویژه در شهرستان های فیروزآباد، کازرون و سروستان قرار دارد که از جمله این آثار می توان به قلعه دختر فیروزآباد، کاخ فیروزآباد، کاخ سروستان و تنگ چوگان اشاره کرد.

او افزود: اکثر محققان دوره تاریخی ، ساسانیان را مبتکر اصول شهرسازی و معماری می دانند که معماران در این دوره ، با ساختن طاق های گنبدی و تالار های وسیع بدون ستون و همچنین ساخت طاق های آجری به جای پوشش مسطح و چوبی جلوه ای نو را خلق کرده اند.

امیری اظهار داشت: شهر تاریخی بیشاپور به صورت مستطیلی و برای اولین بار در دوره ساسانیان طرح ریزی شده است .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به منحصر به فرد بودن قلعه دختر فیروزآباد، تصریح کرد: اردشیر بابکان قلعه دختر فیروزآباد را به صورت یک دژ تدافعی برایعدم طغیان بر علیه اردوان پنجم اشکانی ساخت و این قلعه از سه طرف دارای سراشیبی تندی است که به درگاه تنگاب منتهی می شود و در راس آن قلعه دختر در سه طبقه بنا شده است.
انتهای پیام/ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.