سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشنگتن اگزمینر: آیا ترامپ و نتانیاهو دوستان خوبی برای هم می‌شوند؟

کارشناسان سیاسی منتظرند تا چگونگی دوستی "دونالد ترامپ" با "بنیامین نتانیاهو" را در دوران ریاست جمهوری جدید ببینند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سایت واشنگتن اگزمینر در گزارشی به پیش‌بینی چگونگی روابط میان "دونالد ترامپ" رئیس جمهور منتخب آمریکا و "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی پرداخت. در این گزارش آمده است:

دونالد ترامپ در عرصه روابط دیپلماتیک خارجی دارای سبک و شیوه منحصر به فرد خود است. ترامپ در سخنانی مراتب احترام خود را به "کیم جونگ اون"، رهبر کره شمالی، و "معمر قزافی"، دیکتاتور سابق لیبی، ابراز داشته است. ترامپ بابت روابط بسیار نزدیک و دوستانه با "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه، مورد انتقادات گسترده در آمریکا قرار دارد. بر کسی پوشیده نیست چگونگی روابط دیپلماتیک ترامپ، ارتباطی مستقیم با منافع تجاری و سابقه دوستی با وی در گذشته دارد.

احتمالا ترامپ پس از به جا آوردن مراسم تحلیف (1 بهمن) متوجه عمیق‌ترین روابط دوستانه با "بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، خواهد شد؛ نخست وزیری که در زمان ریاست جمهوری "باراک اوباما" به وی بی‌توجهی شده بود.

نتانیاهو بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مشخص شدن پیروزی ترامپ به گرمی از این واقعه استقبال کرد و به ترامپ تبریک گفت. وی اظهار امیدواری کرد روی کار آمدن دولت ترامپ، همکاری‌های نزدیک تل‌آویو- واشنگتن که در زمان اوباما مخدوش شده بود، را بار دیگر تقویت کند.

خوشحالی نتانیاهو برای ریاست جمهوری ترامپ دارای دلایل موجهی است. ترامپ از ساخت شهرک‌های یهودی در کرانه باختری حمایت می‌کند و خواستار انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس است. ترامپ همان کسی است که می‌تواند به حمایت از اسرائیل مقابل سازمان ملل ایستادگی کند. نتانیاهو درباره ترامپ گفته بود: "او با اسرائیل و قوم یهود به گرمی برخورد می‌کند و جای سوال باقی نمی‌ماند که ما ترامپ را دوست خود می‌دانیم."

ترامپ نیز در اظهارنظرات مختلفی از اشتیاق خود برای برقراری روابط نزدیک‌تر با اسرائیل سخن گفته است. زمانیکه ماه گذشته دولت اوباما به قطعنامه ضداسرائیلی در شورای امنیت رای ممتنع داد، ترامپ به شدت علیه این اقدام موضع‌گیری کرد و در جمع کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل گفت: کسی را پیدا نمی‌کنید که بیشتر از من حامی اسرائیل باشد.

 "آدام کینزینگر"، نماینده جمهوری‌خواه ایالت ایلی‌نوی، در این باره گفت: به عقیده من این دو نفر (ترامپ و نتانیاهو) روابط دوستانه و بسیار نزدیکی را با یکدیگر آغاز می‌کنند. هر دو می‌دانند برای ایستادگی دربرابر مخالفت‌های آتی که احتمالا از جانب سازمان ملل با آن روبرو می‌شوند به همکاری عمیق‌تری نیاز دارند.

"فرد براون"، سخنگوی ائتلاف جمهوری‌خواهان یهودی، اظهار داشت: وجود یک اسرائیل قدرتمند و یک آمریکای قدرتمند در گروی همکاری‌های نزدیک دو طرف است. این موضوع موجب می‌شود اسرائیل و آمریکا بیش از هر زمان دیگری امن شوند.

کارشناسان مسائل سیاسی معتقدند نتانیاهو و ترامپ برای تحقق اهداف خود هم که شده از تقویت روابط دو جانبه و برقراری دوستی عمیق‌تر میان یکدیگر حمایت می‌کنند. انتظار می‌رود این دوستی به هر دو آنها قدرت بیشتری در سطح بین‌الملل ببخشد. برخی تحلیلگران از دوستی ترامپ و نتانیاهو با عنوان تکرار دوستی "ریگان و تاچر" یاد می‌کنند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۸ دی ۱۳۹۵
آره بابا از قدیم گفتند دیوانه چو دیوانه بیند خوشش آید