سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الجزیره: دسترسی یک نوجوان 70 ساله به سلاح هسته‌ای چه عواقبی دارد؟

الجزیره در گزارشی به تحلیل شخصیت دونالد ترامپ و خطر دسترسی وی به سلاح هسته‌ای پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت شبکه تلویزیونی الجزیره در مطلبی نوشت: ما در حال حاضر با مردی سر و کار داریم که تاکنون نشان داده رفتار، گفتار و هیجانات روحی‌اش مانند یک نوجوان است. این مرد قرار است در یکی از مهم‌ترین سمت‌های جهان مشغول به کار شود و حتی به رمز تسلیحات هسته‌ای نیز دسترسی مستقیم داشته باشد. این مرد دونالد ترامپ –رئیس‌جمهور منتخب آمریکا- است.

الجزیره در ادامه نوشت: اکنون پرسش اصلی این است: آمریکا با این رئیس‌جمهور که تفاوت چندانی با یک نوجوان ندارد چه خواهد کرد؟ مهمتر اینکه تکلیف دیگر کشورهای جهان در ارتباط با آمریکا چیست؟

ترامپ از تمام علائم دوره بلوغ رنج می‌برد. وی به راحتی و خیلی سریع عصبانی می‌شود، در مقابل انتقاد جبهه می‌گیرد و بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی برای ارسال پیام‌های سیاسی استفاده می‌کند. وی مانند یک پاندول ساعت است که میان «من،من،من» و «همه آنها از من متنفرند» حرکت می‌کند.

البته همه اینها قابل چشم پوشی بود اگر ترامپ از اختلال «نافرمانی ستیزه‌جویانه» رنج نمی‌برد. ترامپ تمام چهار نشانه یک نوجوان دردسرساز را داراست: کج خلقی، جنگ‌طلبی، انتقام‌جویی و بحث کردن بیش از حد.

نشانه‌های شخصیت عجیب ترامپ در پیام توییتری وی به مناسبت سال نو میلادی کاملاً پیدا است: «برای همه بهترین آرزوها را دارم از جمله دشمنانم و کسانی که با من جنگیدند و به سختی شکست خوردند و اکنون نمی‌دانند چه کار کنند.»

حال فرض کنید یک تهدید خارجی خشم ترامپ را برانگیزد. واکنش این نوجوان 70 ساله چه خواهد بود؟

هفته گذشته کیم جونگ اون –رهبر کره شمالی- اعلام کرد موشکی را آزمایش می‌کند که به خاک آمریکا می‌رسد. ترامپ بدون ارائه هیچ توضیحی فقط با یک پیام در توییتر پاسخ داد: «این اتفاق رخ نمی‌‎دهد».

این درحالیست که ترامپ فقط دو گزینه واقعی برای مقابله با کره شمالی خواهد داشت: دیپلماسی و گزینه نظامی.

ترامپ برای توسل به دیپلماسی و اعمال تحریم علیه کره شمالی به همکاری پکن نیاز دارد. اما ترامپ طوری درباره چین و سیاست «چین واحد» سخن گفته که پکن راضی به شکست وی است.

درباره گزینه نظامی نیز باید گفت چنین تصمیمی پیامدهای فاجعه باری را برای همسایه‌های کره شمالی از جمله کره جنوبی و ژاپن به همراه خواهد داشت و استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ این دو کشور غیرمسئولانه خواهد بود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.