سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بانوی غزل افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

جشنواره شعر فجر امسال محلی برای اتفاقات خوب بین ایران و افغانستان خواهد بود

بانوی شعر افغانستان گفت: جشنواره فجر با نام برجسته و نیکویی که دارد می‌تواند محل پیوند اتفاقات خوب بین دو کشور همزبان ایران و افغانستان باشد

«زهرا حسین زاده» بانوی غزل افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، با اشاره به وضعیت شعر افغانستان در دوران پسا طالبان اظهار داشت: حوادثی که در طول سالهای گذشته در افغانستان اتفاق افتاد بی‌تاثیر بر ادبیات این کشور نبوده و طالبان هم در این قضایا دخیل بوده است. اشعاری که در دوره حاکمیت طالبان در افغانستان سروده می‌شد اعتراض به خفقان و شرایط موجود در کشور بود و بعد از رفتن آنان و شکل‌گیری دولت جدید فضای تنفسی در افغانستان بوجود آمد که در این فضا اتفاقهای خیلی خوبی در زمینه ادبیات و شعر رخ داد.

این بانوی غزل افغانستان با بیان اینکه در فضای جدید افغانستان نگاههای جدیدتری در زمینه شعر فرصت بروز پیدا کرده، گفت: شاعران جوان امروز به سرودن درباره موضوعاتی می‌پردازند که در گذشته کمتر کسی دغدغه‌ای نسبت به آنها داشت.

وی با بیان اینکه ادبیات افغانستان مدت طولانی وقف مقوله‌های حماسی و انقلابی بود و کمتر کسی فرصت بیان موضوعات اجتماعی و دغدغه‌های عاشقانه را داشت، خاطرنشان کرد: در دوره پس از طالبان این دغدغه‌ها شکل خودشان را پیدا کردند و در قالب اشعار نمود یافتند. تغزل هم که در دوران طالبان تابو بود و کسی انگیزه پرداختن به آن را نداشت اکنون در شعر افغانستان رواج پیدا کرده است.

حسین‌زاده با اشاره به تاثیر پدیده مهاجرت در شعر افغانستان نیز گفت: شعرای مهاجر افغانستانبه دلیل همجواری با دوستان ایرانی از یکدیگر تاثیر گرفتند و این تاثیرپذیری منجر شد که شعر افغانستان به شعر جریان روز ایران بسیار نزدیک باشد.

این ادیب افغانستانی افزود: نوع نگاه مهاجران افغانستان به شعر به دلیل رنج‌های تجربه شده متفاوت بود اما زبان مشترک دو ملت ایران و افغانستان موجب شد اتفاقات جدیدی که در شعر ایران اتفاق می‌افتد در شعر مهاجرت هم نمود پیدا کرد و کم‌کم هم به شاعران داخل افغانستان منتقل شود.

وی در رابطه با ویژگیهای شعر معاصر در افغانستان هم یادآور شد: به عنوان فردی که در ایران زندگی می‌کنم نمی‌توانم قضاوت عادلانه‌ای در این باره داشته باشم اما شاهد اتفاق جدیدی در شعر نو و کلاسیک داخل افغانستان هستم. وقتی اشعار دوستان جوانم را می‌خوانم شاهد شجاعت و جسارت آنان در بیان مسائل روزمره جامعه افغانستان هستم. اینها همه اتفاقاتی است که پیش از این در جامعه افغانستان نبوده و امروز شعر ما در مسیر پویاتری قرار گرفته است.

این شاعره افغانستانی افزود: حضور جوانان در عرصه شعر و ادب امیدوار کننده است و بلندپروازیهایی که آنان دارند نوید اتفاقات جدیدتری را در زمینه شعر و ادب می‌دهند.

حسین زاده همچنین با اشاره به وضعیت شعر زنان در افغانستان نیز یادآور شد: انتظار دارم زنان افغانستان با توجه به وضعیت جدید حضور بیشتری را در عرصه شعر و ادب داشته باشند و آینده بهتری را برای خود رقم بزنند. در حال حاضر هم شعرای زنی که هم در زمینه مهاجرت و هم داخل کشور فعالیت دارند برای ما غنیمت هستند و چاپ آثارشان این نوید را می‌دهد که بتوانند فرصت بهتری را برای خود رقم بزنند.

وی با اشاره به حضور شعر افغانستان در جشنواره فجر نیز خاطرنشان کرد: جشنواره فجر با نام برجسته و نیکویی که دارد می‌تواند محل پیوند اتفاقات خوب بین دو کشور همزبان ایران و افغانستان باشد .

بانوی شعر افغانستان با اشاره به انتخاب آقای کاظمی به عنوان دبیر علمی و فرهنگی جشنواره فجر نیز عنوان کرد: حضور ایشان در جشنواره فجر را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم در این جشنواره بیشتر به شعر افغانستان پرداخته شود. پس از برگزاری جشنواره جلال آل احمد شاهد تاثیرات بسیار خوب آن در جامعه افغانستان بودیم و معتقدم جشنواره فجر هم می‌تواند به همان میزان تاثیرگذار باشد و با ایجاد روزنه‌هایی دوستان ایرانی نگاه مهربانتری نسبت به ادبیات کشور دوست و همسایه داشته باشند.

انتهای پیام/


   
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.