سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویت رویکرد تبدیل کارهای پژوهشی به تجاری/ خودباوری دانشگاه‌ها نیازمند حمایت از طرح‌های فناورانه

معاون سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم از تقویت رویکرد تبدیل کارهای پژوهشی به فناوری و تجاری‌سازی خبر داد.

محسن شریفی معاون سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به برنامه های این معاونت برای ایجاد ارتباطی قوی‌تر بین پژوهش و فناوری گفت: قطعا در مسیری گام بر می داریم که هر چه بیشتر حوزه پژوهش را به حوزه فناوری نزدیک کنیم.

وی بیان کرد: در بسیاری از حوزه ها به دلیل ماهیت رشته ها و ماموریتی که دنبال می کنند، کارها بیشتر بنیادی و در مرز دانش است. بنابراین رویکرد تولید علم هم در قالب مقالات منتشر می شود و ما نیز به اینگونه پژوهش ها که در اسناد بالادستی و سیاست‌های مقام معظم رهبری به آنها تاکید شده، اهمیت بیشتری می دهیم.

معاون سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم افزود: از آنجا که برخی رشته ها بیشتر به کارهای کاربردی می پردازند، انتظارمان این است فعالیت‌های آنها به فناوری، تجاری سازی منجر شود و نهایتا مشکلی را حل کند.

وی عنوان کرد: رویکرد تبدیل کارهای پژوهشی به فناوری در سال های اخیر بسیار تقویت شده است. البته برای این کار لازم بود علاوه بر ایجاد یک باور دانشگاهی در بین دانشگاهیان، بحث های فرهنگی مختلف مثل ترفیع، ارتقا  و دفاع دانشجویان هم به شکل های مختلف مد نظر قرار گیرد.

شریفی ایجاد باور و اعتقاد را نیازمند زیرساختهای مناسب دانست و تصریح کرد: تقویت ارتباطات دانشگاهها با پژوهشگاه‌ها، توسعه شرکتهای دانش بنیان، حمایت از طرح های فناوری و تجاری شده، ایجاد دفاتر ارتباط با صنعت و دفاتر پژوهش های کاربردی در دانشگاه‌ها از جمله زیرساخت‌هایی هستند که در سیاستگذاری ها مد نظر قرار گرفته اند.

معاون سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: علاوه بر زیرساخت‌ها که آثارشان به خوبی در دانشگاه‌ها نموده پیدا کرده، ارائه تسهیلات به اعضای هیات علمی، دانشجویان و شرکت‌ها در سال‌های اخیر بیشتر شده است.

وی با اشاره به حمایت از طرحهای پژوهشی و کاربردی یادآور شد: حمایت از طرح ها تنها بر عهده وزارت علوم نیست و تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به خصوص مراکزی که به این دستاوردها احتیاج دارند، باید کمک کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.