سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

تغذیه ناسالم عامل 70 درصد مرگ و میرها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی رفسنجان گفت: بیش از 70 درصد بیماری‌هایی که سبب مرگ و میر می‌شود به نوعی از تغذیه نشأت گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  احمد جمالی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی رفسنجان صبح امروز در مراسم افتتاحیه جشنواره غذای سالم در عمارت گلستان امین این شهر اظهار داشت: مشکلاتی که در سال‌های اخیر دامن‌‌گیر جوامع به ‌ویژه کشورمان شده است، ناشی از الگوی ناسالم تغذیه‌ای است.

وی بیان کرد: این الگو در حال ترویج است در حالی‌ که اگر به فرهنگ غنی اسلامی خود نگاهی کنیم، دستورات و روایات زیادی در بحث تغذیه سالم آمده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی رفسنجان تصریح کرد: تغییراتی امروزه در الگوی تغذیه ایجاد شده که منجر به پدید آمدن بسیاری از مشکلات از جمله بیماری‌ها شده به‌ طوری‌که بیش از 70 درصد بیماری‌هایی که سبب مرگ و میر می‌شود به نوعی از تغذیه نشأت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: سرطان‌ها، سکته‌های مغزی و قلبی، دیابت، چربی بالای خون، پرفشاری خون و ... ریشه در غذای ما دارد، همچنین چگونگی آماده‌ کردن غذا هم با این موضوع مرتبط است.

جمالی‌زاده افزود: در کشور ایران بیش از دو برابر استاندارد دنیا قند مصرف می‌شود در حالی‌که بدن به این میزان قند مصرفی نیاز ندارد.

وی ادامه داد: مصرف چربی‌ها، روغن و نمک نیز در کشور بالاتر از میانگین دنیا است و این مواد غذایی آمار مرگ و میر را بالا می‌برد.

این مقام مسئول گفت: بدن ما در روز به پنج گرم نمک نیاز دارد، اما هر فرد ایرانی روزانه بیش از دو تا سه برابر نیاز اصلی بدن نمک مصرف می‌کند.

وی عنوان کرد: افراد زیادی در کشور دچار پرفشاری خون هستند از طرفی مصرف میوه و سبزیجات در 84 درصد خانوارهای ایرانی پایین‌تر از حد استاندارد است.

جمالی‌زاده تصریح کرد: از دلایل شیوع سرطان‌های گوارش عدم مصرف میوه و سبزیجات و یا کم مصرف‌کردن این مواد غذایی است.

وی متذکر شد: جشنواره غذای سالم با هدف ترویج و فرهنگ‌‌سازی رفتن مردم و خانوارها به سمت مواد غذایی و غذای سالم ایجاد می‌شود تا مردم آگاه شوند که چه غذاهایی برای بدن مفید و چه غذاهایی مضر است و امیدواریم این کارهای ارزشمند تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.