سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

همدان، استان پاک کشور با حذف عرضه قلیان در اماکن مسقف

مسئول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:‌ همدان با حذف عرضه قلیان در اماکن مسقف به استان پاک در کشور تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ مهدی خدابخشی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش مصرف دخانیات در استان همدان، اظهار کرد: سند راهبردی کاهش مصرف دخانیات با اولویت حذف قلیان در استان با 11 استراتژی مشخص توسط گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت امور بهداشتی دانشگاه تدوین شده است.

وی با بیان اینکه در رابطه با تدوین این سند سه جلسه بین بخشی با حضور نمایندگان دستگاه‌ها تشکیل شده و پس از ارائه در کارگروه سلامت مورد تأیید قرار گرفته است، گفت: ارتقای آگاهی و دانش عمومی و اطلاع‌رسانی مناسب، کاهش مصرف در بین گروه‌های هدف و کاهش عرضه و تقاضا در سطح جامعه از جمله اهداف است.

مسئول کنترل دخانیات دانشگاه، چشم‌انداز یکساله این سند را توصیف روشن و واضح از سیمای مطلوب و شایسته استان در خصوص حذف کامل عرضه قلیان از تمام سطوح عرضه اعم از اماکن عمومی، پارک‌ها و مراکز تفریحی و توریستی و کاهش استعمال دخانیات دانست.

خدابخشی با اشاره به دریافت مصوبه کارگروه سلامت برای جلوگیری از عرضه و استعمال مواد دخانی بویژه قلیان در اماکن عمومی، پارک‌ها، بوستان‌ها، مراکز تفریحی و توریستی و باغ‌رستوران‌ها خاطرنشان کرد: بر اساس این مصوبه تیمی متشکل از مأموران نیروی انتظامی و بازرسان بهداشتی موظف شدند ضمن بررسی وضعیت عرضه قلیان در اماکن تعیین شده، با عرضه‌کنندگان برخورد قانونی کنند.

مسئول کنترل دخانیات دانشگاه با اشاره به همکاری نیروی انتظامی با دانشگاه علوم پزشکی در برخورد با عرضه قلیان در اماکن عمومی، گفت: از مراکز عرضه‌کننده قلیان توسط تیم مشترک بازرسی انجام شده است.

وی از معرفی تعدادی از متخلفان به مراجع قضایی خبر داد و افزود: تعدادی از اماکن و مراکز متخلف پلمپ شدند.

خدابخشی با اشاره به 4 هزار و 300 قلیان کشف و ضبط شده از مراکز و اماکن عمومی عرضه‌کننده، تصریح کرد: اکنون هیچ مرکز عرضهکننده قلیان در استان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بازرسی شبانه توسط تیم‌های بازرسی از تمام مراکز و اماکن عمومی استان مانند مراکز تفریحی توریستی گنجنامه، عباسآباد، غار علیصدر، بوستان‌ها و پارک‌ها و... مورد توجه قرار گرفته است.

مسئول کنترل دخانیات دانشگاه به جلب مشارکت دادگستری استان به منظور همکاری و اعمال قانون در خصوص عرضهکنندگان قلیان اشاره کرد و افزود: فردی اقدام به عرضه مواد غذایی در شرایط خلاف مقررات و عرضه قلیان در امکان عمومی می‌کرد که به یک سال حبس و 13 میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

وی با بیان اینکه فعالیت مجدد متخلفان و بازگشایی تمام مراکز پلمپ شده منوط به سپردن تعهد محضری در خصوص عدم عرضه محصولات دخانی بویژه قلیان در طول مدت فعالیت است، گفت: قریب به دو سال است که استان همدان با حذف صد درصدی عرضه قلیان در اماکن مسقف به استان پاک در این زمینه تبدیل شده است.

انتهای پیام/ ش


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.