سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد؛

«دروازه زیارت» در انتظار اعتبارات استانی

با گذشت 7 سال از آغاز «دروازه زیارت» در ورودی تربت جام و پیشرفت 70 درصدی آن، هنوز از اتمام این پروژه خبری نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، از آنجا‌که تربت‌جام در مسیر ترانزیتی مشهد- هرات واقع‌شده و روزانه مسافران داخلی و خارجی زیادی از این مسیر تردد می‌کنند ورودی‌ها و خروجی‌های این شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مسافرانی که با دیدن نمادها و نشان‌هایی که ریشه در اعتقادات و باورهای اسلامی ایرانی دارد، آن را در ذهن خود سپرده و به‌عنوان سفیران فرهنگی، این خاطرات را به دیگر مناطق منتقل می‌کنند.

از طرفی مسافران خواف، تایباد، باخرز و شهروندان تربت‌جام که قصد تشرف به مشهدالرضا را دارند، از این مسیر عبور کرده و زیبایی ورودی‌ها و خروجی‌های شهر، خستگی سفر را از وجود آنان کم می‌کند .

علی هاشمی از شهروندان تربت‌جامی در اینباره گفت: سال 89 اعلام کردند که دروازه زیارت بعد از 2 سال به بهره‌برداری می‌رسد. اما هنوز بعد از 7 سال این پروژه تمام نشده است. در آن زمان مردم خوشحال بودند که ورودی آبرومندی برای تربت‌جام درست می‌شود .

هاشمی افزود: پروژه‌هایی مانند دروازه زیارت، سالن بحران، ساختمان دوم آتش‌نشانی شهر و ساختمان جدید شهرداری که در حد اسکلت رهاشده، باعث ناراحتی مردم می‌شود که چگونه پولی که تا همین مقدار هزینه شده، بلاتکلیف و بلااستفاده مانده است.

رضاطالبی از دیگر شهروندان تربت جامی نیز با اشاره به هویت اسلامی و ایرانی در پروژه‌های شهری گفت: دروازه زیارت به‌عنوان یک طرح هویتی و یک نماد اعتقادی برای مردم است،زائرانی که قصد عزیمت به مشهد مقدس را دارند با گذر از این دروازه که مزین به ادعیه و آیات قرآنی است باروحیه‌ای مضاعف به سفر خود ادامه می‌دهند.

شهردارتربت‌جام در این باره گفت: پروژه دروازه زیارت که در هزار و 500 متری میدان ورودی شهر( میدان نماز) از سمت مشهد واقع‌شده، از پروژه‌های مشارکتی استانداری و شهرداری تربت‌جام است.

محمدیوسف بدری احمدی با اشاره به این‌که این پروژه از سال 86 مطرح و در سال 89 عملیات اجرایی آن آغاز شد افزود: این طرح با مساحت 450 مترمربع تاکنون حدود 70درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از سال 93 به بعد هیچ اعتبار استانی به آن تخصیص پیدا نکرده است.

وی گفت: در سفر اخیری که در اول آذرماه، استاندار به این منطقه داشت از پروژه‌های نیمه‌تمام تربت‌جام بازدید کرد که در آن دیدار درخواست کردیم دروازه زیارت را به‌عنوان پروژه نیمه‌تمام به وزارت کشور معرفی کنند و از طرفی مراجعات و مکاتباتی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور داشتیم که امیدواریم به نتیجه برسد.

شهردار تربت جام افزود: حدفاصل دروازه زیارت تا میدان نماز که در ورودی شهر واقع‌شده، پارک خطی شورا به طول ‌هزار و 500 متر و عرض 25 متر در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است ،عملیات اجرایی این پارک کمی زودتر از دروازه زیارت شروع‌شده بود و تمامی هزینه‌های ساخت آن از اعتبارات شهرداری بود.

بدری احمدی با تأکید براینکه اعتبارات مورد نیاز برای دروازه زیارت باید از منابع استانی تأمین می‌شد و به علت رکود اعتبارات در این دوساله اخیر، هیچ‌گونه اعتباری به آن تخصیص نیافته است گفت: اما ما در شهرداری تربت‌جام بیش از تعهدات و سهم خودمان برای این پروژه هزینه کردیم. در سال گذشته‌ نما و برخی کارهای داخلی آن را انجام دادیم.

وی با اشاره به نیاز اعتبار 9 میلیارد ریالی برای اتمام این پروژه گفت: برآورد اعتبار این طرح حدود 2 میلیارد تومان بود که تاکنون یک میلیارد تومان در آن هزینه شده است. اما با توجه به مشکلات مالی که در تمام شهرداری‌ها به علت کاهش درآمدها به وجود آمده به‌تنهایی قادر به اتمام آن نیستیم. اگر این اعتبار باقی‌مانده از سوی استانداری تخصیص یابد، می‌توانیم پروژه را به اتمام برسانیم.

شهردار تربت جام افزود: ما درخواستمان از استان، پول به‌صورت امانی بود. چون اگر به‌صورت پیمانی به ما پول بدهند، با نرخ‌های پیمانی انجام نمی‌شود. هنوز از بودجه‌های زیارت استان چیزی برای این پروژه اختصاص نیافته است و باید منتظر باشیم تا ببینیم اعتباری برای این طرح تخصیص می‌یابد یا نه. سال گذشته نیز هیچ مبلغی تخصیص نیافت و ما در اواخر سال گذشته از منابع داخلی، یکی از گنبدهای آن را انجام دادیم اما دیگر نتوانستیم کار دیگری انجام دهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تربت‌جام هم گفت: دروازه زیارت در ورودی تربت‌جام از زیباترین و کم‌نظیرترین دروازه‌های ورودی شهرهای استان است، در همین مرحله هم زیبایی و عظمت خودش را نشان می‌دهد که همین حکایت از هزینه‌بردار بودن طرح دارد.

حسن جانثاراحمدی افزود: اما بزرگ‌ترین دلیل طولانی شدن مراحل ساخت پروژه دروازه زیارت، استانی بودن اعتبارات آن بود. در سال‌های اخیر به علت مشکلات مالی دولت، اعتبارات پیش‌بینی‌شده محقق نشد، اما بخشی که به عهده شهرداری تربت‌جام بود، تلاش کردیم که به نحو شایسته اختصاص یابد.

وی افزود: اگر بتوانیم اعتبارات این طرح را از استان جذب کنیم خیلی عالی است. چون این، یک پروژه بلاتکلیف شهری است و مردم‌دوست دارند زودتر به نتیجه برسد. بنابراین باید در بودجه سال 96 شهرداری دیده شود.

انتهای پیام//س.ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.