سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز؛

لزوم رعایت موارد ایمنی از سوی شهروندان در فصل سرما

با سرد شدن هوا و از آغاز فصل پاییز و زمستان اخبار حوادث و مرگ در اثر مسمومیت با منوکسید کربن در صدر رسانه ها قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ اخباری تلخ و حوادثی ناگوار که اغلب به دلیل بی دقتی افراد رخ می دهد. مونوکسید کربن که به قاتل نامرئی معروف شده است تا کنون باعث مرگ افراد زیادی  در آذربایجان شرقی شده است.  این گاز که نه رنگ دارد و نه بو، به راحتی جان می گیرد و زمانی که در محیط پراکنده می شود علایم مسمومیت در افراد ایجاد می کند. مسئله ای که مهم است این است که  می شود با کمی دقت، آگاهی،  اقدام سریع و به موقع از حوادث مربوط به وسایل گازسوز جلوگیری و از چنگال قاتل نامرئی فرار کرد.   
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی گفت: شمار افرادی که در 9 ماه گذشته در  آذر بایجان شرقی بر اثر گازگرفتگی جان باخته‌اند در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود 80 درصد  افزایش یافته است.
بهرام صمدی راد افزود: طی 9 ماه گذشته 28 نفر در آذربایجان شرقی  بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن جان خود را از دست داده‌اند.  
وی اعلام کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های مستعمل، دارای نقص فنی ، بدون دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین علت ابتلا به مسمومیت را تشکیل می‌دهد.
صمدی راد سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ ، درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها را از علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن عنوان کرد.  
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی گفت: در ماه های مهر، آبان و آذر  164 ماموریت  مسمومیت در اثر گاز مونوکسید کربن گزارش شده است که از این تعداد  25  نفر در محل فوت شده بودند ،  9 نفر توسط نیروهای اورژانس به بیمارستان منتقل  و 40 نفر نیز در محل درمان شده اند.  
وحید شادی نیا با اشاره به  اینکه  مونوکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است افزود: افراد از علایمی که در اثر مسمومیت با این گاز ایجاد می شود می توانند متوجه  شوند که محیط آلوده شده است.  
وی بیان کرد: مونوکسید کربن از گاز شهری ، نفت و بنزین تولید می شود و اگر محیط و یا بخاری تهویه مناسبی  نداشته باشد افراد را دچار مسمومیت می کند.   
شادی نیا  با بیان اینکه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن علایمی شبیه سرماخوردگی  دارد ادامه داد: سردرد، تهوع،ضعف عضلانی، احساس زخم در گلو از علایم مسمومیت با این گاز است.
 مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی آذربایجان شرقی یادآور شد:  اگر در محیطی علایم مشابه در چند نفر مشاهده شد باید به مسمومیت با منوکسید کربن پی ببریم.  
شادی نیا گفت: در هنگام مشاهده علایم مسمومیت با مونوکسید کربن اولین اقدام مناسب، خارج کردن فرد مسموم از محیط آلوده و تماس با اورژانس   است.
وی افزود: افرادی که خود دچار مسمومیت شده اند و فردی نیز در محیط برای نجاتشان وجود ندارد بهتر است  در یا پنجره را باز کنند و با اورژانس تماس بگیرند.
معاون آموزشی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریزگفت: برای جلوگیری از مسمومیت با مونوکسیدکربن رعایت موارد ایمنی ضروری است.
علیرضا داداشی افزود: شهروندان باید از وسایل گازسوز استاندارد استفاد کنند و به هر محصولی اطمینان نکنند.
وی بیان کرد: در استفاده از وسایل گازسوز باید دستورالعمل شرکت تولید کننده  آن محصول که  در روی آن درج شده است مطالعه و رعایت شود.
داداشی عنوان کرد: اگر اتصالات وسایل گازسوز اصولی نباشد مشکل ساز شده و باعث ایجاد خطر می شود.  
وی توضیح داد: کلاهک دودکش ها باید « اچ شکل»  باشد  و حداقل از سطح پشت بام 1 متر ارتفاع و همچنین  از دیوارای جانبی 1 متر فاصله داشته باشد.  
معاون آموزشی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز تاکید کرد: اندازه لوله بخاری باید با اندازه   دستگاه گازشوز برابر  و یا از آن بزرگتر باشد تا  قدرت مکش خوبی داشته باشد.  
داداشی گفت: لوله بخاری باید به شکل عمودی باشد و زمان نصب آن مسیر و دودکش ها کنترل شوند تا از باز بودن آنها اطمینان حاصل شود.  
وی افزود: ضرورت دارد  برای هر وسیله گاز سوز یک دودکش استفاد شود و لوله بخاری را داخل آب قرار نداد.  
داداشی با اشاره به اینکه از رنگ شعله می توان به خطرناک بودن یا نبودن آن پی برد عنوان کرد: رنگ شعله وسایل گازسوز باید آبی باشد و رنگ های دیگر مثل قرمز یا نارنجی نشان از سوخت ناقص است.  
داداشی ادامه داد: در استفاد از  آبگرم کن های دیواری  باید بسیار دقت کرد چرا که اگر آنا در محیط بسته باشند می توانند خطرناک باشند.  
 معاون آموزشی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز یادآور شد: مشاهده شده است که در بعضی مواقع شهروندان لوله های بخاری را به صورت افقی نصب می کنند که در این صورت شیب لوله باید رو به پایین نباشد و طول قسمت عمودی آن 3 برابر طول قسمت افقی باشد.  
داداشی توصیه کرد: از لوله های بخاری آلومینیومی استفاده نشود چرا که این لوله ها  دارای منافذ بوده و قابل اطمینان نیستند.  
وی همچنین از شهروندان خواست  زمانی که به مدت طولانی از خانه خارج می شوند شیرگاز اصلی را ببندند و در مدت کوتاه خروج از منزل نیز دقت کنند تا لوازم  قابل اشتعال اطراف بخاری ها نباشد .
داداشی افزود: از وسایل گاز سوزی مثل بخاری نباید برای  خشک کردن لباس یا  گرم کردن غذا  استفاده کرد و نییاز است تا شهروندان به این موارد ایمنی کاملا دقت کنند.


انتهای پیام/ش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.